Gå till innehåll

Jod, testperiod inleds


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Eftersom jod är det enda jag har brist på enligt regelbundna mätningar i 1.5 år (spot in på resten i princip), så kommer jag testa att dosera jod regelbundet. Jod vet vi ju dessutom att det behövs for rätt många organismer, som tex mjukkoraller (särskilt xenia), gorgonier, svampar, kräftdjur(födovägen), många sorters alger särskilt makroalger mm.

Jag ligger utan dosering ganska stabilt på 20 ppb. Som ni vet ligger ju nsw runt 60ppb.

Den biologiskt verksamma formen är jodid(I-), samt jodat(men helst jodid). Jod (I2) är inte biologiskt aktiv varvid Lugols lösning bör undvikas.

Jag har en flaska från red sea som i o för sig innehåller Bromid o fluorid också, helst vill jag på sikt bara ha ren jodid/jodat. 

 

jag kommer försöka iaktta eventuella förändringar (svårt) och ställa dom i relation till fortsatta mätvärden från triton lab.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var försiktig med ozon om du doserar jod och andra liknande saker. Skulle inte köra ozon några timmar före och avvakta åtminstone en sex timmar efter doseringen. Finns rapporter om giftighet både för jod och brom i samband med ozon.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Var försiktig med ozon om du doserar jod och andra liknande saker. Skulle inte köra ozon några timmar före och avvakta åtminstone en sex timmar efter doseringen. Finns rapporter om giftighet både för jod och brom i samband med ozon.

 

MVH Lasse

Det är ett bra påpekande Lasse:-)

Jag kör aldrig ozon så det är riskfritt hos mig men bra synpunkt:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tillsätter jag inte micro / Jod i akvarierna , men om jag skulle så skulle jag tillsätta KI Kaliumjodid / Kaliumjodat så gäller renhetsgrad >99,5% eller mer, när mitt nya är igång  kommer jag antagligen att tillsätta micro och då kommer jag att välja det renaste standard produkt  som går att få tag på   (använder oftast färdiga micro lösningar av bekvämlighets skäl).

Om du kollar  tex Sigmas papperskatalog så tror jag du får specificerat föroreningar / renhetsgraderna , hittar inte detta på nät versionen.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl refugium i ditt kar om jag inte minns fel? Ifall algerna växer på bra där så slukar nog dom en hel del av ditt jod. Jag körde för många år sen med Iodine från Aquacare. Mig veterligen så är det inget annat hokus pokus i den flaskan än just jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, PeterG sa:

Kollade Sigma det finns 99,998 % renhet finns också färdigblandat  i 1N 500ml.

Vad tänkte du använda för Jod lösning och vilken renhetsgrad ?  

mvh Peter

vet inte hur rent det måste va...känns som det finns en gräns för good enough, med tanke på andra orenhet i systemet. Jag kan nog hålla mig till ett "akvarier"prep med gott renomé. Tack för alla tips:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag har i och för sig analyskvalitetet själv från Fischer Scientific men tycker inte det är så viktigt. Det är ju under ppm som som skall tillsättas så det är nästan en miljon gånger mindre viktigt än föroreningar i saltet vi använder.

Håller helt med dig om det. För mig är säkert renheten tillräcklig med flera alternativ. Det jag bara vill ha är ett prep som innehåller endast jod, o ej bromid osv som det jag nu har. 

@stigigemla, jag gör gärna premier med att köpa denna produkt från dig om du har den?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Efter kanske 4 drar nu med jod, så tycker jag mig se mer färger. Jag har ju haft(eller har) brist på jod, så det är ju inte konstigt att det i alla fall är bra att tillsätta. Brist vill man ju aldrig ha av ngt, o jod vet vi används av många organismer. 

 

Bilder ger ingen rättvisa, men det lyser fint om korallerna, ingen jätteskillnad då jag haft bra färger längre, men kanske jag ser en skillnad;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...