Gå till innehåll

Kemiquiz 27/2


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vet inte om ni är intresserade av att vi kör kemiquiz ibland?

 

här kommer isåfall dagens fråga

 

vi har tre glas med vatten. Vi har en experimentell uppsättning så luften ovan respektive glas(täta) består till 100% av

a) CO2

b)N2

c) O2

 

vi låter glasen stå i sina respektive "atmosfärer" tills jämnvikt uppnåtts med deras respektive luftmedia. 

 

Sedan mäter vi halten CO2, N2 samt O2 i vattnet i de respektive glasen. 

 

Viljet av glasen kommer få den högsta halten löst gas?

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, jonasroman sa:

Vet inte om ni är intresserade av att vi kör kemiquiz ibland?

 

här kommer isåfall dagens fråga

 

vi har tre glas med vatten. Vi har en experimentell uppsättning så luften ovan respektive glas(täta) består till 100% av

a) CO2

b)N2

c) O2

 

vi låter glasen stå i sina respektive "atmosfärer" tills jämnvikt uppnåtts med deras respektive luftmedia. 

 

Sedan mäter vi halten CO2, N2 samt O2 i vattnet i de respektive glasen. 

 

Viljet av glasen kommer få den högsta halten löst gas?

 

/Jonas

 

a CO2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kom lite svar:-) passar bra på min födelsedag o allt:-)

 

rätt svar är: CO2

högst löslighet helt enkelt:-)

ni vet:

P(g) X K=P(aq) där K är högst för CO2

 

 

allt gott, kanske kör fler quiz, nu kom ju lite svar:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kan bli skoj med sånt här är ju att ifrågasätta facit. Och nu var det ju inte så mycket information om hur det där vattnet som det skulle lösas gas i ser ut. Men om det skulle handla om saltakvarievatten med pH på typ 8 så kommer det när det gäller koldioxid att vara nästan ingen löst gas i vatten. Däremot kommer det att ha lösts en hel del koldioxid som gått vidare till annat. Men det var ju inte frågan så som den formulerats.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Bygert sa:

Det som kan bli skoj med sånt här är ju att ifrågasätta facit. Och nu var det ju inte så mycket information om hur det där vattnet som det skulle lösas gas i ser ut. Men om det skulle handla om saltakvarievatten med pH på typ 8 så kommer det när det gäller koldioxid att vara nästan ingen löst gas i vatten. Däremot kommer det att ha lösts en hel del koldioxid som gått vidare till annat. Men det var ju inte frågan så som den formulerats.
 

Frågan är söt eller saltvatten, spelar ingen roll, låt detta vatten ställa in sig i jämnvikt med luftens gas, som i detta fall är 100% av respektive gas. Då kommer mängden löst gas vara helt oberoende av pH dvs det stämmer inte det du skriver.(om jag förstått din kritik rätt)  Jag lovar dig;-)

För: vi pratar om mängden Co2 (eller de andra gaserna) vid jämnvikt , då är co2 halten i vattnet EJ beroende av pH. Däremot är den procentuella relationen mellan co3/hco3/co2 olika vid olika pH, men det faktiska värdet på CO2(aq) är alltid samma vid jämnvikt. Obs vid jämnvikt!(råder aldrig jämnvikt i ett akvarium tex). 

Om du tex höjer pH i vattnet på något vis från tex 5-7 så kommer som du nog menade hco3 o co3 halten öka..initialt kommer co2(aq) sjunka(som du påpekade)  MEN så fort jämnvikt ställt in sig igen åker Co2(aq) nivån tillbaka(upp)  till den nivå som enbart bestäms av halten co2 i luft. Slutresultatet då vid ny jämnvikt: samma halt co2(aq) men lite mer av hco3 och co3(fast något mindre än den direkta ökningen för jämnvikten svänger tillbaka lite när CO2(aq) återfår sitt jämnviktsvärdet) Därmed har relationen co2/hco3/co3 ändrats men den absoluta halten av co2 har ej förändrats. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Bygert sa:

Nej... Jag tror faktiskt inte på det där. Jag tror mer på det som den här bilden visar:

 

acidbase-equilibria-ph-and-buffers-17-63

Du har missuppfatta mig och/eller så har jag inte varit pedagogisk nog. 

 

Så här:

Jag talar om ett system i öppen jämnvikt. Då låser du fast H2CO3 samt CO2(aq). (De absoluta talen). Dessa värden vid öppen jämnvikt är konstanta och endast beroende av luftens pco2. Inget annat styr halten Co2(aq) vid inställd jämnvikt med luft.  Den tabell du visar är de relativa halterna. 

Om du tex höjer pH som du säger då kommer följande hända:

1) först går karbonatkedjan åt höger. Det bildas således mer HCO3 samt CO3. CO2(aq) sjunker INITIALT, MEN när jämvikt fått ställa in sig på nytt med luften så kommer CO2(aq) stiga tillbaka till jämnviktsvärdet (som är 0.01mM/l tror jag orkar ej räkna ut det nu spelar ingen roll). Slutresultatet nu efter ny jämnvikt är lite högre HCO3 o CO3 men samma CO2(aq). Då blir den RELATIVA halten av Co2 lägre men den absoluta mängden konstant. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert

saxar in som en bild. Läs texten under grafen. "H2CO3 is fixed by atmosphere in an equilibrium .." Etc

 

sen är H2CO3 och CO2(aq) helt utbytbara för det råder en konstant mellan 

CO2(aq)---H2CO3 som ej är pH beroende eller liknande. Man kan således använda antingen co2 eller h2co3 när man räknar sen på nästa steg. Dvs

hco3xh/K1=H2CO3

'men så vet vi ju som sagt att 

h2co3/K2=CO2(aq)

då kan man lika gärna direkt räkna på:

hco3xh/k3= CO2(Aq). 

Bara att hålla reda på o ta rätt konstant där alltså k3=k1xk2

 

 

image.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Bygert sa:

Jo, just det. Slutsatsen av det du skrev nu blir ju just det jag sa från början, minimalt med löst koldioxid vid högre pH-värden.
 

Nej Bygert jag är ledsen du har ej fattat mig rätt. Löst CO2(aq) är fastlåst, konstant, oberoende av pH, VID JÄMNVIKT med luft o vatten. Jag kan inte förklara bättre, mitt fel att jag misslyckas med min pedagogik. Du tänker rätt om du talar om ett system innan jämnvikt (vilket är fallet i tex ett akvarium). Men det du skriver är inte rätt vid jämvikt o det är jämvikt jag hela tiden pratar om. Du får fundera på detta för så här är det faktiskt. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte inte gå in här men det Jonas försöker säga är att det är luftens koldioxidinnehåll som bestämmer vilket pH som hela systemet kommer att sträva mot - oavsett om du höjer/sänker pH på något sätt temporärt. Det Du pratar om Anders är innehållet av koldioxid vid ett givet pH. Det är två jämnvikter vi pratar om - dels karbonatsystemets jämnvikt dels jämnvikten mellan luft och vatten. Den första är snabb att ställa in sig - den andra är långsam men överordnad på längre sikt

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Lasse sa:

Tänkte inte gå in här men det Jonas försöker säga är att det är luftens koldioxidinnehåll som bestämmer vilket pH som hela systemet kommer att sträva mot - oavsett om du höjer/sänker pH på något sätt temporärt. Det Du pratar om Anders är innehållet av koldioxid vid ett givet pH. Det är två jämnvikter vi pratar om - dels karbonatsystemets jämnvikt dels jämnvikten mellan luft och vatten. Den första är snabb att ställa in sig - den andra är långsam men överordnad på längre sikt

 

MVH Lasse

Äntligen lite medhåll!:-) precis så. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...