Gå till innehåll

Skaffa småningom all utrustningar... Projekt


iFisk

Rekommenderade inlägg

Jag kommer inte på en bra rubrik... Men jag har inte mycket råd med att skaffa allt på gång. 
Jag har tänkt att jag skulle köpa saker till saltvatten småningom, tills det blir all utrustningar som är nödvändigt för saltvatten. 

Jag har några olika tankar;
1. Ytterpump och några filtersmateral.  
2. salt och vattenberedningsmedel
3. Skummare
4. etc...
Levande sten och fiskar är sist längst ner i listorna. Bestämt.


Jag tänkt att köpa en sak och en, småningom. Det tar ungefär 3-4 månader tills all utrustningar är på platsen. Jag behöver bara en ordentlig inköpslista som minst nödvändighet, inte för mkt.

 

Ungefär 100 cm längd eller en kub. Jag älskar högt akvarieglas, typ 60-70 cm hög, inte 40 eller 50 cm Jag vill köpa ett nytt, måste specialbeställt dock. Jag har letat efter ett "högt" akvarium.  Jag har tänkt att bygga upp med trämaterial från golvet till taken som en lilla avdelning. 

Jag var på zoobutiken igår, och jag upplevde lite si och så, för säljaren ville sälja för mkt än vad det behövs egentligen, så tappade jag lite förtroende. Jag vet väl ganska hur man starta upp, ja, men inte om vilka utrustningar, och vad som krävs. 

Jag vet inte om jag ska välja: 
Sump under akvariet, eller ett i två, hur man säger det på svenska; typ filtersystem i bakgrunden av akvariet.

Ska jag skaffa först akvarium eller senare, efter jag har skaffat all utrustningar? 

Jag behöver bara samla in olika tips och förbereda mig inför innan jag skulle handla lite. 

 

 

Tack för tips, alla är välkomna! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du måste göra är att ordna akvariet i sig. Det är ingen vits att planera utrustning utan att veta hur akvariet kommer se ut. För det går knappt :-) Behoven blir helt olika. Därför är det även bäst att skaffa själva akvariet först med, så kan man inte ändra sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, det går inte ändra nåt akvarium. Jag vet precis vad jag vill ha akvariet. Det är ca 100x60/70x50 cm och det ska vara ett måttbeställt akvarium, liknar nästan som en kub. Eftersom det går inte större eller så, för det finns max 110 cm beredd i väggen. Jag har skissat färdigt, och trävirke är redan på platsen ;))) Jag håller på att bygga bänken.

 

Ordna i akvariet är en annan sak, som får göras det senare. Jag behöver bara en inköpslista. Är det inte svårt va? Det är inte vist att köpa allt på en gång för det hänger på plånboken som kommande lönedagar i 3-4 månader i rad. Jag måste bara köpa några ett tag och om igen. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du skriver 100 x 60/70 x 50 menar du då längd x höjd x bredd eller längd x bredd x höjd? Som du skrivit nu - vilket som är standarden - så är det 100 cm långt, 60/70 cm brett och 50 cm högt. I ditt första inlägg skrev du att du gillade höga akvarium 60 - 70 cm men i det andra inlägget kan man fatta det som om höjden skall vara 50 cm, Du bor i Stockholm - kontakta Akvarielagret/XL Zoo - de har i alla fall förr byggt måttanpassade akvarium.

 

Apropå din utrustningslista: Du måste bestämma dig för hur du vill ha akvariet först - framförallt om du skall ha sump eller inte. Det bestämmer inköpslistan till stor del.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre att skaffa akvariet, några fiskar och någon streamerpump så att du kommer igång. Du kan ju sen komplettera med teknik efter behov.

Roligare med något som är igång än att ha en hög med teknik på hyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Umm....Borde jag inte fråga alls... ska jag lägga ner detta tråd?  Men det är intressant med svenska attityd som här. Tyska forum gav mig en bra start och jag fått bra tips. En nackdel är att det blir flera olika tråd där och där. Jag försöker hålla mig till ett enda tråd som här. Underlättat för min del. 

 

Jag är alldeles ny medlem här på saltvattenguiden. Ni som skrivit till mig med enbart akvariet. Jag bad snällt om att hjälpa och skapa en bra projekt och jag bad snällt även om att jag skulle få en bra diskussion bl.a. att skaffa saker.
Jag frågade även vad det hette "filtersystem i bakgrunden"... hette det så, vad eller? Men ni har inte svarat än. Jag kan bättre tyska språk än svenska, så har bara tyska böcker om saltvatten hemma. Svenska blir lite knepigare för min del. 
Jag frågade även mig själv. Jag vet inte vilka utrustningar/saker, men ni skrivit samma sak, att det beror på... Det var exakt därför att jag startar frågeställningar, som jag vill komma fram en bra lösning. Jag behöver samla in info från erfarna, helt enkelt.

 
Har inte bestämt höjd Det ska vara 60 eller 70, inte 50. Det får jag diskutera med säljaren. Jag behöver se det med mina ögon i verkligheten först (Stora akvarier i butiken) 
100x50x60/70 (LxDxH), 300/350 Liter. 

 

Det skulle finnas sump, som jag lutar åt. Jag får nöjda med att köpa ett begagnat akvarium som avser sump om det blir så. Men min fråga var också, vad som är bäst? Sump eller filtersystem i bakgrunden. Sump har bättre, det ger stabilt biologiska systemet i akvariet. Med tanken på detta akvariet med 100x50x60/70 (LxDxH)
OM DET BLIR SUMP som jag skulle ha valt.  
2x50x100 / 231 = 43 liter, men tyska boken från 80 talet står att det är starkt rekommenderat: två eller tre ggr än den beräkningen. Det blir så 43 liter x 2 eller 43x3 = 86 - 129 liter sump

Om jag skaffar ett begagnat akvarium. Kan jag bygga plexiglas till olika väggar i akvariet? Funkar det ihop glas och plexiglas? eller cyklar jag ute? Om ja, vilka lim? akvariesilikon?


Jag kommer att beställa saker på online från utomlands. Utom koraller, akvarier, fiskar. Så därför jag behöver inköpslistor :) 

PS: Jag har 4 akvarium, sötvatten. 500, 96, 96 och 30 liter,  (två 98 liters ska bort) Jag har alltid haft akvarium sen jag föddes ;) redan på 70 talet. Vi hade en levande 2000 liters akvarium i väggen. 
Jag har saltvattenboken på engelska som finns under iBook, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vill dig bara alla väl :-) Men de flesta pumparna som finns är gjorda för väldigt specifika ändamål, därför behöver vi veta hur akvariet ser ut så man kan se vilken pump som ger den cirkulationen man vill ha i akvariet.

 

Genom att ha en fast grund som i det här fallet blir akvariet att utgå ifrån, så kan vi bygga upp allt annat kring detta.

 

Jag rekommenderar sump! Det är svårt att sköta om filtersystem i bakgrunden, du vill ha saltvattens akvariet väldigt rent. Mer som ett diskusakvarium än ett vanligt sötvattens akvarium. I sumpen kan du ha en stor skummare till att börja med, gärna även något biologiskt media. Som Sera Siporax till exempel.  Samt en returpump, det är en bra start.

 

Du kan inte limma plexi i glas sump, det fastnar inte. Du får köpa glas skivor hos glasmästare eller skära själv.

 

Men akvariet är fortfarande det svåraste att göra, allt kretsar kring akvariet. Så det behöver man bestämma först.

 

Det som är dyrast är ljus, men hur mycket ljus beror på hur stort akvarium och hur högt akvarium du har. Och vad du vill ha för koraller, vill du bara ha fiskar behöver inte ljus vara dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket av tekniken bestäms även av vad du ska ha för levande i akvariet. Det finns ingen mening med att köra stora streamers ifall du ska ha sjöhästar tex eller maneter, likaså behövs det starkare flöde om du ska hålla många stenkoraller, och då även krav på renare vatten.

Om du kan lista vad för typ av djur du hade tänkt att ha, samt att ge en prisbild av vad saker och ting får kosta så kanske man kan ge tips på produkter, men eftersom du ska köpa allt utomlands så är det kanske inte så lätt att ge tips på saker som kanske inte finns där du ska handla.

Du skriver att du upplever svaren du fått som en "svensk attityd", men jag ser inga otrevliga eller dumma svar i svaren ovan, kanske är det som du skriver att du har svårt med språket so gör det svårt att tolka svaren på det vis som man skrivit dem?

 

Jag hoppas att du kan få den hjälp du behöver och få svar på dina frågor.

ps: "filter i bakvägg" har inget eget namn, men man kan kalla det för "inbyggd sump i bakkant av akvariet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ställer en fråga som har vissa likheter med att fråga "hur långt är ett snöre" ("Wie lang ist ein Stück Schnur") Frågan går inte att svara på om man skall vara seriös. Och seriösa försöker vi vara här.  Du får ursäkta oss om vi i ditt tycke svarat snorkigt och att vi betett oss som några besserwissrar (wie einige Besserwisser ) Ingen av oss vill på något sätt förolämpa dig eller få dig att sluta skriva. Om du tror det - då är du ute och cyklar :) Åtminstone jag har inga svårigheter att förstå vad du menar men jag måste ju fråga i de fall som språket (och ett språks sätt att benämna saker) kan skapa missförstånd. Jag trodde att du menade att höjden skulle vara 60/70 men du hade faktiskt skrivit på sånt sätt att det skulle kunna missförstås - därav min fråga

Det finns många sätt att lösa de tekniska frågorna kring ett saltvattenskar men om någon av oss skall kunna ge dig riktiga råd så måste man veta lite mer. Jag har kört saltvattensakvarier med och utan skummare, Har haft otaliga akvarier med intern sump (som nog är det bästa svenska översättningen på "filter på bakvägg") - de har funkat för det jag velat uppnå med de akvarierna. Mitt nya blir med extern sump (under akvariet). Vad som är bäst - det är nog mer en fråga om tycke och smak än en absolut sanning. När du vet om det blir intern eller extern sump - ja då kan du få tips om skummare, det är ofta olika typer som används. När du vet vad du skall inrikta dig på fisk, koraller eller blandrev - ja då kommer också råden om ljus, pumpar och annat.

Vad gäller akvariet, måttbeställt och med eller utan sump - Vänd dig till Diamantaquarien - de är kända för att ha hög kvalité och billiga priser - och de talar tyska

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller som jag sa? Efter jag skrivit mitt inlägg så såg jag att du under tiden hade publicerat ett större inlägg med konkreta frågor - sådana som gick att svara på. Jag han dock inte besvara dem på grund av kvällsmat - när jag kommer tillbaka så har du tagit bort inlägget. Är det någon här som förolämpat dig - eller handlar det om språkförbistring Blev du förolämpad av mitt inlägg?

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS: Jag kan inte komma igång akvariet på en gång pga jag måste fördela upp... t.ex. salt och sand och kemi för 2000 kr... o sen nästa lönedag blir akvariet 5000 kr, o när jag fått 3e lönedagen köper jag skummare, och filtermaterial och pump. och 4e lönedag blir det led-belysning 4000 kr (från USA, det tar ca 3-4 veckor)... och 5e löendag - sumpakvariet 500 kr, etc...  Jag vill inte shoppa med kredit eller lån.  Jag satsar inte på "för mkt" teknik. Bara basic. 
Ett problem är var akvariet ska stå medan jag bygger bänken? Det går ej. Här lgh har sina begränsningar. Jag bor i lilla lgh 40 kvm med en skitdålig planlösning, som L-form (ser ut som en avlång hall mot ytterrdörren, 2,5 x 4 m- Det är nästan omöjligt att ha bra möbler, eller så.... Det stod sideboard och arbetsbord i var sin vägg emot varandra. Arbetsbordet stod mellan två dörrar, toa och förråd. Jag bygger här platsen som arbetsbordet brukade stå. 
Det är prefekt att akvariet står alldels bredvid toa, bara 1 meter dit avloppet ;)



Det är rätt långsam process tyvärr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • bjomat locked this ämne
Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...