Gå till innehåll

Tritontest


PeterG

Rekommenderade inlägg

Köpte ett Tritontest häromdagen.

380 kr för en påse med ett provrör - inga instruktioner ?

 

-skriver man sitt namn på Provröret ?

-Lämnar man provet till butiken eller sänder man iväg det själv till Triton?

 

På kuvertet som man får produkten i står att det skall sändas till Triton , men ingen adress? 

 

Mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28:- i utlands porto betalade jag och skickade in det direkt till triton i Tyskland

Man skaffar ett konto på tritons hemsida så får man en ID siffra som man sedan skriver på de två rören som är med i påsen

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

det låter som att du fått ett HPLC-test istället för ett ICP-OES test. HPLC-körs inte längre men kommer att startas upp igen om någon månad. Om det är ett ICP-OES test du vill ha så bör butiken du köpt testet hos kunna byta.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hans.

Ringde dem och fick då veta att det fanns olika färger  på testen men att jag bara skulle komma in och byta till  rätt test. jag borde kanske ha läst lite mer noggrant på kuvertet.

Det var längesedan jag läste om Triton , när de startade upp och tog för givet att de testade allt i samma test som de gjorde då i början.

Verkar bra om de har utvecklat det hela nu. :)

 

mvh Peter    

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de testade allt - men med två olika metoder. Cl, F, NO3 med HPCL och de övriga ämnena med ICP-OES Varje testmetod hade sin eget pris. Sedan årskiftet kör de inte HPCL - de byter maskin och kommer återuppta de testerna som Hans skrev

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse 

Har tydligen inte hängt med när det gäller Tritonstester .

Tur att de kör ICP-OES så jag kan testa Karantänens vatten för jag tänkte blanda med samma vatten när jag blandar saltvatten i det stora karet så det är av stort intresse hur det ser ut med kemin och om det är något som jag bör ta hänsyn till innan jag blandar nya vattnet.

mvh PeterG

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag förstått det så är icp-oes ej optimal för alla parametrar, ej ens alla de som de fakto testas med denna metod av triton. Är rätt säker på att det är en kostnadsfråga, och kanske inte info dom själva går ut med vilka ämnen som är sårbara för metoden. Läste bara häromdan om lite andra metoder o vilket ämne som var mest lämpat för respektive metod. jag är dock inte tillräckligt insatt i den testkemin för att kunna värdera detta. 

 

jag fick tillbaka två icp-oes test för ett felköpt nitrattest. Fin gest av triton:-)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...