Gå till innehåll

Algätande fisk 100liter


rolnor

Rekommenderade inlägg

Hur länge har systemet varit igång? Alger beror oftast på någon form av obalans i nystartade akvarium. Hur ser dina näringsvärden (nitrat/fosfat) ut?

 

Diadema är vad det är... bra algätare, men den äter även bra alger såsom kalkalger. Den blir snabbt stor och blir stökig i ett så pass litet kar som 100 liter. Jag hade inte stoppat i en sådan. Kirurger behöver större kar än 100 liter, är dessutom inte så värst duktiga på att äta skräpalger. Inte mina kirurger iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft det igång ett år, har nog en del fosfat och nitrat, inte mätt på ett tag. Jag har bara en stor lobophytum, en ormsjöstjärna och ett gäng astrea. Jag tycker det är bekvämt utan stenkoraller, behöver inte fylla på kalk och magnesium ofta. Näringen kommer från fodret till ormsjöstjärnan. Algerna är av den typ som inte astrea kan äta, mer som tovor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med om att kirurger är dåliga algätare, de gillar små spröda skott. Ingen gamla trådalgsbuskar. Tyvärr gäller det de flesta djuren som vi hittar.

 

I ditt kar hade jag rekommenderat en armada med eremiter eller snäckor. Jag gillar eremiter mest, mina snäckor bara dör...

 

Vad du får göra är att slita ut buskarna manuellt då och då så ser dina rensare och betare till att hålla rent där du röjt upp. Ta många eremiter, minst 20 stycken små, gärna 30 för tyvärr brukar man alltid få något bortfall. En del eremiter lever en evighet, en del har korta liv. Tyvärr är det svårt att diagonsera de eller ens göra det innan man köper de i affären. Så man får räkna lite bittert. Större eremiter som Calcinus elegans kan du nog halvera antalet för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Segelfensmolly? Är ju algätande fiskar, de finns i många glada färger och de är en art som funkar både i sötvatten, bräckt vatten och saltvatten. Men man får vänja över dom långsamt till saltvatten för i butikerna hålles de oftast som sötvattensfisk. Alla molly arter går att ha i saltvatten och tex Black Molly används ofta som foderfisk när folk har rovfiskar i saltvattenakvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog bara försöka med originalfärgerna av segelfensmolly eller black - skäckig molly. Framodlade varianter har förlorat en del av sin ursprungliga genuppsättning så det är inte alls säkert att de är lika härdiga som ursprungsformerna när det gäller saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade  nog också helst velat ha vildformerna i så fall...men har kikat runt lite efter såna i snart ett halvår i akvariebutiker så jag tror inte de är så vanliga. Tycker hanarna med sina enorma segel till ryggfena är enormt praktfulla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en bra fisk! Den rekommenderar jag. Jag har också sökt vildfångade exemplar länge men aldrig sett. Men har å andra sidan aldrig bett något butik ta hem.

 

När jag hade black molly i mitt ena saltkar var de ganska aggressiva dock. Men de noppa gärna på algerna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-03-26 at 12:58, rolnor sa:

Tack för era svar, hur sakta ska man vänja Mollys vid saltvatten, är det mycket jobb? Shöhare kan man ha en sån i 100liter?

Jag har sett lite olika versioner på hur man vänjer in dom på youtube

tex

 

 

Du får kolla runt lite på nätet.  Har aldrig testat själv men är väldigt sugen på att ha segelfensmolly i min saltkar.

Sen kanske det går att köpa salta mollies i butiker som för saltvattensfisk också, jag vet inte, det kan ju vara så att de har såna som de fodrar rovfiskar med? 

 

Ändrat av mischa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...