Gå till innehåll

sjöborre


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Köpte T5 rör efter att ha haft vanliga lysrör. Bytte på en gång pang dumt dumt.

Började växa en massa grönt ludd igen det som nästan var borta. Ser lite annorlunda ut ,lite kraftigare ,snäckorna och fiskarna äter inte upp det.

Tänkte därför köpa en sjöborre . Hur aklimatiserar jag den bäst? Hur länge kan jag ha den i påsen och droppa i vatten? Köpte en som dog efter 12 timmar i karet aklimatiserin 1 timme inte så skoj.

Eller ska jag kanske köpa något annat inte fisk karet 150 l har 5 fiskar tycker det räcker.

Sist jag var i Lomma fanns detsjöborrar som var svarta taggiga och tegelfärgade utan taggar. Vilken är lättast? Är dom revsäkra?

Jag åker i morgon .

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilket utbud dom har i Lomma men kan du få tag på en Echinometra mathaei så kan jag verkligen rekommendera denna. Äter duktigt med alger varje natt och verkar inte röra kalkalgerna. Den lever och frodas utan att jag var särskilt noga med inkoppningen (men det kanske bara var tur). Den är riktigt snygg också.

post-1814-14468912385553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag upplever som lite jobbigt med många sjöborrar är att dom har en tendens att riva ner en massa grejor i karet (vilket i sin tur naturligtvis beror på att jag varit för lat för att limma fast grejorna)

En sjöhare är en svårslaget alternativ som effektiv algätare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har två st M.Globulus och dom är effektiva och verkar äta alla sorters alger, trådalger och kalkalger innefattade. Men de är ju inte så värst snabba så jag upplever det inte som ett problem att de äter kalkalger. andra sidan så skogar de inte heller undan trådalger i nån jättefart, men där de varit är rent!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte två globulus ser ut som på bilden i länken i alla fall.

Tre timmars aklimatisering.

Hur vet jag att dom lever har suttit stilla lagom rufsiga i ett dygn nu.

Hur lång tid ska jag ge dom innan jag anser dom döda.

Körde analys på vattnet dom kom i och mitt kh 8 och 9 är väl ok.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dog i alla fall taggarna började trilla av och min blennid Arnold som äter allt började käka taggar den andra ser rätt så bra ut men sitter stilla har gjort så i tre dygn men jag hoppas än . Det är lite konstigt allt annat räka sjöstjärna fiskar växer och trivs. Korallerna tar några dygn på sig när dom kommer sen är det ok.

Fick metallhalogen lampa i julklapp den ska vänjas in långsamt ( finns säkert fint ord för det).

Nu behöver jag ett större kar får ta det lite fint med min stackars man..

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...