Gå till innehåll

Temperatur


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite på temperaturen i karet. Just nu ligger den på 25,5 ca.

Jag har aldrig kollat upp vad de olika korallerna och fiskarna vill ha för temperatur, utan jag har tänkt att runt 25 är väl lagom.

När jag kollade upp Kenyaträd och Zoanthus så såg jag att de har sitt ursprung i Indonesien. Sen kollade jag upp vatten temperaturen i Indonesien, och vad jag läst ligger den på 28-30 grader året om. Borde jag höja temperaturen?

Vad blir det för effekter av att man har för varmt/kallt i karet?

Skulle också vara intressant att höra vad alla andra har för temperatur

/ Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta djuren vi har i våra kar är kallblodiga, deras metabolism går alltså upp och ner med temperaturen. Med högre temperatur så kommer altså djuren att "leva snabbare". De växer snabbare, men äter och åldras också snabbare. De blir även mer aktiva. En sak till att tänka på är att varmare vatten löser syre sämre, effekten av det förstärks av att fiskarna andas fortare och behöver mer syre desto varmare det är. Detta är en ganska begränsande faktor för temperaturen, fiskarna kvävs när det blir för varmt. I vissa fall kan det även bli så att när metabolismen ökar för mycket så hänger inte kroppen med och fiskarna svälter ihjäl för de hinner inte äta tillräckligt fort jämfört med hur kroppen förbränner.

I slutändan är det därför egentligen fördelaktigt att ha det så kallt som möjligt i karet. Mer syre, lugnare fiskar och mindre matning krävs. Man får även en bättre marginal framför allt på sommaren när temperaturen kan stiga lite grann. Jag tror att 25-26 grader är en utmärkt temperatur för de flesta av våra fiskar, jag har 27 grader ca i mitt akvarium.

...Utom i det kylda karet, där har det ca 14 grader :-) Min ena fisk där gick i 23 grader en längre period men han smalnade bara av sakta men säkert trots att han åt som en häst i det karet. Nu när han går i kylan igen så börjar han se vettig ut igen stackaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Richard_22 sa:

När jag kollade upp Kenyaträd och Zoanthus så såg jag att de har sitt ursprung i Indonesien. Sen kollade jag upp vatten temperaturen i Indonesien, och vad jag läst ligger den på 28-30 grader året om. Borde jag höja temperaturen?

Jag har inte varit i Indonesien men i många andra tropiska vatten, både västerut och österut. I Sydostasien är ytvattnet ofta runt 28-30 grader, men oftast inte där korallerna växer. På några meters djup faller temperaturen ganska snabbt, redan på 6-10 meters djup känner man att det är något lite svalare. Det drar dessutom mycket strömmar i vattnet, dessa strömmar håller väldigt varierande temperatur. Ibland kan man frysa till rätt rejält när kallare djupvatten kommer upp när man snorklar eller dyker i tropikerna. I Västindien är vattnet generellt kallare än i Sydostasien. Mitt i Indiska Oceanen är temperaturen mitt emellan kan man säga, och där finns också de finaste reven. Jag håller med Daniel, 25-26 grader är nog optimalt i våra saltvattenakvarium.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto skrev ett helt exemplariskt inlägg. Det finns inte mycket att tillägga. Jag försökte hålla 24 grader i början just pga metabolismen hos fiskarna. Det visade sig snart omöjligt eftersom man har pumpar o grejer som genererar värme, och sen kom sommaren o då hamnade jag på 28 grader vad jag än gjorde. Den skillnaden blir för stor. Har man typ 26 och det blir 28 på sommaren så är det inte lika illa. Jag har laddat frysen med "isflaskor" dock. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
On 2016-04-23 at 5:15 PM, mikoto said:

I slutändan är det därför egentligen fördelaktigt att ha det så kallt som möjligt i karet. Mer syre, lugnare fiskar och mindre matning krävs.

Jag höll tidigare med om detta, men efter att ha läst http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html blev jag lite fundersam. Uppenbarligen finns det en nedre gräns (olika för olika arter) där djuren kan ta direkt skada av kyla, frågan är då vilken lägsta temperatur man kan ha som alla akvariedjur trivs i? 27 grader tror jag är utmärkt, men är 25 också acceptabelt? 23?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-04-23 at 6:07 PM, Ouscazz said:

I Sydostasien är ytvattnet ofta runt 28-30 grader, men oftast inte där korallerna växer. På några meters djup faller temperaturen ganska snabbt, redan på 6-10 meters djup känner man att det är något lite svalare. Det drar dessutom mycket strömmar i vattnet, dessa strömmar håller väldigt varierande temperatur. Ibland kan man frysa till rätt rejält när kallare djupvatten kommer upp när man snorklar eller dyker i tropikerna.

Är du säker på att vattnet varit kallare och att det inte berott på nedkylning? Enligt Shimek (länken ovan) skall det inte vara någon skillnad:  "Sea surface temperatures in the Indo-Pacific typically extend down to depths of about 165-330 feet (50-100m)." Undantag är kanske grunda laguner med begränsat vattenflöde som värms upp extra mycket av solen, och dagar då ytvattnet är ovanligt stilla så att ingen blandning sker med djupare vattenmassor.
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Christian J sa:

Är du säker på att vattnet varit kallare och att det inte berott på nedkylning? Enligt Shimek (länken ovan) skall det inte vara någon skillnad:  "Sea surface temperatures in the Indo-Pacific typically extend down to depths of about 165-330 feet (50-100m)." Undantag är kanske grunda laguner med begränsat vattenflöde som värms upp extra mycket av solen, och dagar då ytvattnet är ovanligt stilla så att ingen blandning sker med djupare vattenmassor.
 

 

 

I Thailand har jag inte upplevt några temperaturskillnader mellan ytvatten och nedåt till ca tio meters djup. Jag är astmatiker och dyker utan cert men med instruktör, vågar inte gå djupare än så.. 

De stora temperaturskillnaderna har jag upplevt i Maldiverna. Speciellt när man befinner sig i utkanten av atollerna där laguner och rev gränsar till Indiska Oceanens djupvatten. Strömmarna från djupvattnet är flera grader kallare än det varma ytvattnet. Jättesvårt att säga hur många grader, men jag uppskattar det till runt 5 graders skillnad. Detta känner man även när man snorklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en ganska lång artikelserie om temperaturer:
https://reefs.com/magazine/the-great-temperature-debate-i-59/
https://reefs.com/magazine/the-great-temperature-debate-ii-67/
https://reefs.com/magazine/the-great-temperature-debate-iii-77/
https://reefs.com/magazine/the-great-temperature-debate-iv-85/

Sammanfattningsvis rekommenderas 26-28 grader C i akvarier, med 22-29 grader C som gränsfall kontinuerligt.

Lägsta temperatur för "de flesta tropiska koraller" är 18 grader C några timmar/dagar, eller 22 grader C kontinuerligt. Högsta temperatur korallerna tål skiljer sig mellan olika hav, på t ex Samoa tål korallerna i laguner 32 grader C under några timmar, eller 28-30 grader C kontinuerligt. På innerrev kan temperaturen variera upp till 10 grader per dag, medan variationen är mindre än en grad per dag på förrev på grund av kontakt med fritt oceanvatten.

Det nämns även att man i viss mån kan vänja koraller vid temperaturförändringar genom att ha en naturligt variation varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter att ha höjt från 22 till 25-27 grader ett tag kan jag säga att avdunstningen blev högre och fiskarna aggressivare (och hungrigare?), förutom högre elförbrukning förstås. Bara nackdelar med andra ord. Kanske man skulle kunna kompromissa genom att stänga av värmaren nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukade ha 25 grader som riktmärke - nu kör jag 26 grader som önskat värde - inte högre. Kan stiga lite grand under dagen men inte många tiondelar. en fläkt går steglöst in om tempen går över 26 grader och en värmare går in strax under 26 grader

 

Nedgångarna beror på öppen balkongdörr när vi inte visste att det skulle bli minusgrader ute - har bara 1 st 100 watts värmare i akvariet. 5/2 kopplades fläkten in.

 

5911c4d009fd4_ScreenShot05-09-17at03_31PM.PNG.519c78e279ef6026451762bdb47f24ee.PNG

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...