Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej alla intresserade.

Kort introduktion till problemfrågeställningen:

Jag kör ett 1970 liters revakvarium med uteslutande lps'er, ricordeor, gorgonier och en del zoanthus tillsammans med 28 fiskar, 18 st i storleken 7-12 cm och 10 st i storlek på 5 cm och nedåt. Matning har hittills bestått i 4-5 hela noriark/dag och sporadisk matning med fryst foder. 

Jag har cirka 250 kilo levande sten som är konstruerad så att det är massor av kanaler under och mellan stenarna vilket tillåter vatten att komma till överallt. Stenen är systematiskt uppbyggd för att förhindra ansamling av ditrius i bakkant av akvariet och ingen sten ligger mot baksidan eller kortsidorna.

Cirkulationen är totalt i visningsdelen 65000 liter/timme där merparten av flödet går in under stenen och in mellan stenarna i konstruktionen.

Som filtrering har jag en deltec 3070s som är klassad för 6000 liters akvarium med normal belastning. Jag kör också i nuläget ett biopelletsfilter från Grotech med 3000 ml med biopellets. Körde till en start med 2000 ml men då värdena startade att öka höjde jag dosen över en period på 2-3 veckor. Jag har inte haft algblomning eller bakteriebelägg på inredning/glas. Tidigare gick utblåset rakt ner i sumpen men det är nu kopplat så att allt vatten som kommer ut från filtret går rätt in i skummaren för maximal näringsexport. Trots detta har jag problem.

Mitt problem: För högt nitrat.

Min åsikt: Biopelletsarna blir ineffektiva för att det är obalans i jämnviktsförhållandet mellan fosfat och nitrat.

Dagens tester med salifert:

No2: 0,01

No3: 25-35,

Po4: 0,

Ca: 400,

kH: 8,

Mg: 1350,

Temp: 27 grader, 

Salthalt: 1,024

K: 350-400 (får olika var gång jag mäter)

Jodid: 0,01

Jodat/Jod: <0,03

Mitt experiment/försök: Att se om en kontinuerlig tillförsel av fosfat genom fryst foder kan bidra till att återställa balansen mellan fosfat/nitrat för att påskynda och effektivisera biopelletsarna i deras funktion att producera bakterier för export via skummaren.

Min tanke: I ett försök att få igång biopelletsarna tänker jag under en fast period mata med en förutbestämd mängd frysfoder. Jag tänker att man bör kunna räkna ut hur mycket fosfat som tillsätts med fodret genom att mäta varje matning och skillnaderna i akvarievattnet samt om detta ger någon effekt på nitraten/pelletsarnas effektivitet.

Vad tror ni?

Är jag helt ute och snurrar när jag tänker att obalans mellan fosfat och nitrat är det som begränsar biopelletsarna i sin funktion? 

Kan man få igång biopelletsarna till att förbruka mer nitrat genom att tillsätta fosfat via frysfoder?

Blir det för oberäkneligt eftersom varje laddning av frysfoder kommer vara olika laddat med fosfat? 

Kommer jag skapa andra problem med mitt försök? 

Vad bör jag tänka på?

@Lasse och @jonasroman jag tar gärna emot inspel från er då ni sitter på obegränsad insikt :)

@stigigemla Tar gärna inspel om vad jag kan tänkas göra fel med testerna.. får fel olika.. är de känsliga? Om jag skulle få samma mätvärde igen tänkte jag dosera kalium och jod rätt i sumpen. Är det en dålig ide? Borde man hellre dosera mer i nästa portion med ballinglösning? Har följt ditt recept men får ändå de mätvärdena som står ovan.

@Claes_A vad tror du om biopelletsarna och effektiviteten? Kan man göra såhär?

ALLA.. vad tänker ni?

/Andre.

 

 

 

 

Postat

Det är sant. Så jag kan kanske bortse lite från nitratmätningen men vad tänker du om resonemanget i förhållande till biopelletsarna? 

Är det en möjlighet att "göda" filtret genom att mata med mer frysfoder som inte är avsköld med osmosvatten?

Vad bör jag göra med nitriten för att den skall gå ner så jag kan få ett normalt mätvärde på nitrat?

Bör inte nitrit går ner om jag får igång biopelletsfiltret?

Postat

Ny fråga:

Om jag har nitrit som påverkar nitratvärdet och samtidigt mäter 0 i fosfat kan jag då rent teoretiskt ha "låga" näringsvärden?

Jag tänker på att korallerna behöver nitrat och fosfat för att inte blekna bort och dö av svält.. vad om jag har nitrit som döljer att jag har lågt nitrat. Är det möjligt eller nitrit innebär att man faktiskt också har nitrat i vattnet?

Vad gör man enklast för att ta bort nitriten? Och kommer den också från överskott av matning som medför att bakterierna inte hinner med?

@Lasse

 

 

Postat

När jag mäter K med Saliferts test brukar jag alltid få samma värde.

Jod antar jag att du tillsätter med doserpump. Jag skulle öka dosen lite.

En nitrittest är opålitlig för så låga värden. Du kan i stort sett lika gärna ha noll som 0,2.

Har du pH på 8,2 eller högre finns det en möjlighet att fosfat fälls ut på kalkstenen.

Ta en tiolitershink med vatten och en gnutta skummarjunk mellan tummen och pekfingret och låt det stå en vecka utan lock så är garanterat nitriten borta.

Så kan du mäta utan nitrit.

 

Postat

@stigigemla Vad tänker du om mina andra frågor i förhållande till att dosera fosfat med frysfoder och även den andra frågan: Om det är möjligt att inte ha nitrat när man har nitrit? Kan närvaron av nitrit dölja att jag har lågt nitratvärde? 

Anledningen till att jag undrar är att jag har en acanthophyllia som börjar visa tecken på blekning trots samma position och belysning i akvariet. Jag uteslöt näringsbrist i och med att värdet på testet för nitrat visade 25+ men kanske det likväl är brist på näringsämnen om nitriten döljer det faktiska nitratvärdet. 

För jag har förstått det som att avsaknad av nitrat är en stor anledning till blekning. Eller är risken för koraller som bleknar lika stor vid låga fosfatvärden? 

Vad gör man för att förhindra nitriten som kanske har byggts upp?

 

 

Postat (ändrat)

Om du skall i största utsträckning undvika att nitrit påverkar nitratmätningarna är det absolut bästa att du mäter innan du matar, ta provet innan ljuset tänds exempelvis. Då är nitriten normalt lägst - oftast i ett välfungerande kar lika med 0. Nitrit är en del av nitrifikationsprocessen. ammonium -> nitrosomonas bakterier -> nitrit -> nitrobacter bakterier -> nitrat När du matar utsöndra fisken direkt överskottskvävet som ammonium ut genom gälarna. Eftersom din bakterieuppsättning är anpassad till en "grundproduktion" av ammonium (de heterotrofa bakteriernas verksamhet och den normala förbränningen hos djuren) så kan en kraftig matning tillfälligt höja ammoniumnivån så att processen nitrit -> nitrat fördröjs. Varför detta sker är oklart - men så är det ofta. Du får en litet överskott av nitrit i vattnet.

 

När du mäter nitrat så tillsätter du i de allra flesta fall ett metallsalt (ofta kadmium) för att omvandla all nitrat till nitrit. Sedan mäter du nitritkoncentrationen som din färgskala/apparat sedan omvandlar till nitrat. Omvandlingsprocessen tar tid och ofta är då färgskalorna anpassade vetskapen att efter 10 minuter så har x mg/l av nitraten omvandlas till nitrat och då görs skalorna för att visa "rätt" resultat. Finns det nitrit från början kan då små mängder ge stora fel. typexempel är att många mäter nitrat på nystartade akvarium - Oj jag har 30 ppm nitrat - väntar till det har gått ner - och efter 10 - 20 dagar så visar nitratmätaren nära 0. Vad som i verkligheten har skett är att man mätt nitriten med en dyr nitrattest och efter ca 3 veckor så har nitrifikationen (som producerar nitrat) startat och nitriten är 0 - och den lurar inte nitratmätningen. Den verkliga nitratnivån är dock högre än vad den var när mätaren visade 30 ppm! Nitrat uppkommer inte direkt - den är en produkt av en bakteriell process som tar ca 3 veckor att starta. Det finns aldrig någon nitrat i levande sten eller annat som plötsligen "läcker" ut. Enda källorna för nitrat i ett akvarium är nitrifikationsprocessen, akvaristen tillsätter nitrat eller nitrat i inkommande vatten.

Att tillsätta fosfor för att få biopelletsen att fungera bättre (och på det sättet binda mer nitrat) kan fungera men att ta vägen om att göra det med hjälp av ökad matning tycker jag känns fel - man ökar då också kvävekoncentrationen i vattnet - den man vill få ner. Bättre då - tycker jag - att tillsätta ren fosfat - då kan man räkna på det och man sätter inte till extra kväve.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Postat
40 minuter sedan, Lasse sa:

Om du skall i största utsträckning undvika att nitrit påverkar nitratmätningarna är det absolut bästa att du mäter innan du matar, ta provet innan ljuset tänds exempelvis. Då är nitriten normalt lägst - oftast i ett välfungerande kar lika med 0. Nitrit är en del av nitrifikationsprocessen. ammonium -> nitrosomonas bakterier -> nitrit -> nitrobacter bakterier -> nitrat När du matar utsöndra fisken direkt överskottskvävet som ammonium ut genom gälarna. Eftersom din bakterieuppsättning är anpassad till en "grundproduktion" av ammonium (de heterotrofa bakteriernas verksamhet och den normala förbränningen hos djuren) så kan en kraftig matning tillfälligt höja ammoniumnivån så att processen nitrit -> nitrat fördröjs. Varför detta sker är oklart - men så är det ofta. Du får en litet överskott av nitrit i vattnet.

Tack för svaret @Lasse. Det hjälper mig en del (tror jag). 

Om jag förstår det riktigt så beror då det lilla överskottet av nitrit av att jag matar så kraftigt som jag gör och när fiskarna äter så utsöndrar de ammonium som måste brytas ner till nitrit före det kan brytas ner till nitrat. Om detta stämmer och processen halkar lite efter p.g.a. att bakterierna i akvariet är anpassade för den "normala" belastningen kommer det inte betyda att bakteriemängden anpassar sig för att kunna klara av den ökade belastningen/tillgängligheten av ammonium och på så sätt förbrukas nitriten upp automatiskt med bakteriernas tillväxt?

 

Postat
44 minuter sedan, Lasse sa:

Att tillsätta fosfor för att få biopelletsen att fungera bättre (och på det sättet binda mer nitrat) kan fungera men att ta vägen om att göra det med hjälp av ökad matning tycker jag känns fel - man ökar då också kvävekoncentrationen i vattnet - den man vill få ner. Bättre då - tycker jag - att tillsätta ren fosfat - då kan man räkna på det och man sätter inte till extra kväve.

MVH Lasse

Vad menar du med fosfor? Är det skillnad på fosfor och fosfaten som jag mäter med Saliferts test? 

Kvävekoncentrationen ökar p.g.a. att maten gör att fiskarna utsöndrar mer ammonium. Det beror inte på att fodret innehåller något negativt? 

Vad tror du om det jag skrev angående att ha lågt nitrat genom missvisande nitrit-test?

Som jag förstod det på ditt inlägg är det möjligt att jag har nitrit men ingen nitrat. Jag tror att det, i kombination till lågt fosfat, kan vara anledningen till att enskilda lps koraller bleknar lite. Jag har inte någon mätbar fosfat i vattnet men nitrat testet visar på en massa nitrat så jag trodde inte så mycket över det men nu när jag läser vad du skriver om missvisande test p.g.a. nitrit och samtidigt ser på de drabbade korallerna så går tankarna direkt till blekning genom svält. 

De korallerna som har startat att blekna har stått på samma plats med samma flöde och belysning sedan starten och har haft starka mörka färger men startar nu att bli ljusare och ljusare (vanligtvis runt munnen först). 

 

Postat

Jag gjorde som du (@Lasse) sa och tog testerna före matning och det att lamporna går på. 

Lamporna går på klockan 12:00 och av klockan 20:00 så jag tog testerna idag på morgonen klockan 09:00 för att komma så långt bort från lampornas avgång som möjligt. 

Den smala färgkartan visar nitrit.

Den breda färgkartan visar nitraten. 

Enligt min avläsning har jag under 0,1 i nitrit och vänder då, enligt instruktionerna, på avläsningen för att se från sidan. Då tycker och tänker jag att nitriten visar 0,01.

Nitraten visar ett värde mellan 25-50. Kanske närmare 25 än 50 om man skall vara snäll i sin bedömning.

Vad är de vidare rekommendationerna? 

Ser det ut som att jag måste dra ner på matningen för att vara säker på att få noll i nitrit så att jag kan mäta nitraten ordentligt?

Bör jag ta ut biopelletsfiltren tills vidare? Kanske fram tills jag ser en färgökning på korallerna?

Vilket ämne kan doseras för att höja fosfat?, om jag nu skall försöka kicka igång biopelletsarna.

I förhållande till korallblekningen/vattenvärden och biopelletsarna: Två av korallerna som stod i karantänen där all nitrit, nitrat och fosfat är omätbar blev bleka och överflyttade till det stora karet när det var mer stabilt de fick tillbaka viss färg men återkomsten av färg har nu avstannat och nu ser jag ytterligare 3 koraller som startar att bli ljusare. I huvudsak runt munnen först men det sprider sig "ut" i korallen.

Om jag tar ut biopelletsarna för en period bör jag ju inte riskera något nämnvärt.. avsaknaden av fosfat gör dem ju ineffektiva i förhållande till nitraten (om det nu finns någon nitrat) och om det nu inte finns någon nitrat utan det bara är ett missvisande värde p.g.a. testet så bör jag ta ut dem för att ge korallerna bättre levnadsförhållande och näring. Eller vad tänker ni?

Tar gärna emot fler inspel från flera. Kanske andra som varit i samma situation?

 

 

IMG_0902.JPG

IMG_0899.JPG

IMG_0900.JPG

IMG_0905.JPG

IMG_0904.JPG

Postat

Har tagit fosfaten innan lamporna gick på och den visar såhär.. (se bilder)

Jag ser symptom på blekning på koraller som har stått på samma plats länge så planlägger för att ta ut en ansenlig mängd av pelletsarna och så mata mindre en period för att se vad som sker. 

Min tanke är att nitriten i vattnet spökar med testvärdet som jag får från nitrattestet och att jag egentligen har låga värden av fosfat och nitrat (trots att testet visar mängder).

Så jag tänker att om jag tar ut pellets så kommer urlakning av fosfat och nitrat att avta och de blekta korallerna får mer näring ifrån vattnet och bör därför uppvisa bättre färger med hjälp av tid. Samtidigt innebär mindre matning att tillskott av kväve kommer avta och jag bör bli av med den lilla nitriten som finns i vattnet vilket också kan hjälpa mig att få fram ett ordentligt nitratvärde.

Tänker jag riktigt? 

Kommer det hjälpa att ta ut delar av pelletsarna eller måste allt tas ut? Vad tror ni?

Jag körde länge 2000 ml pellets men eftersom nitrattestet visade höga värden höjde jag dosen till 3000 ml över flera veckor. Detta gav ju ingen effekt på testvärdet av nitrat p.g.a. nitriten men det har säkert gjort en del med det faktiska värdet i akvariet då en del koraller har börjat blekna. 

Återkommer med dokumentation av korallerna och så följer jag det under en period med fotodokumentation.
 

IMG_0907.JPG

IMG_0908.JPG

IMG_0909.JPG

Postat
3 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för svaret @Lasse. Det hjälper mig en del (tror jag). 

Om jag förstår det riktigt så beror då det lilla överskottet av nitrit av att jag matar så kraftigt som jag gör och när fiskarna äter så utsöndrar de ammonium som måste brytas ner till nitrit före det kan brytas ner till nitrat. Om detta stämmer och processen halkar lite efter p.g.a. att bakterierna i akvariet är anpassade för den "normala" belastningen kommer det inte betyda att bakteriemängden anpassar sig för att kunna klara av den ökade belastningen/tillgängligheten av ammonium och på så sätt förbrukas nitriten upp automatiskt med bakteriernas tillväxt?
 

Eftersom det är lite speciellt med fisk att de utsöndrar ammonium nästan direkt efter det att de äter så är det rätt svårt att få en jämn belastning. Det är teoretiskt (ur den här synpunkten) bästa är att sprida ut matningarna jämt över dygnet - men det går ju inte. Om man tittar på ett hårt belastat system (som en fiskodling med biologisk rening) så brukar nitrithalten stiga under den tid man matar för att sedan gå ner till utgångsläget under tiden man inte matar. i princip vad gälle mekanismer så skiljer sig inte ett akvarium från en fiskodling men nivåerna är mycket lägre och svåra att mäta.

Om jag sedan tittar på din nitritmätning så skulle jag tolka det som noll faktiskt men som @stigigemlasa så kan testerna visa fel.  När jag ser din test så tror jag inte att nitrit är orsak till din nitratläsning som jag personligen inte skulle bry mig om speciellt mycket om. Jag har svårt att tro att den nitratnivån skulle bleka dina koraller. Däremot skulle jag nog  låta fosfaten gå upp genom att ett tag ta bort biopelletsen och mata normalt. I princip har du rätt - att om du har en skevhet mellan nitrat och fosfat så hjälper tillsättning av fosfat (fosfor) att utjämna skillnaden och få en bättre bakterietillväxt och lägre värden. Jag skulle dock göra det med någon fosfatprodukt för att ha bättre koll än osköljd frysmat.

Vad gäller blekning av koraller som stått länge på samma plats så kanske man skall fundera lite över en del nya iakttagelser som har gjorts i samband med blekningen på Stora Barriärrevet nu i år. Man har där sett att koraller som inte står i det starkaste ljuset klarar sig bäst från blekning. Man har även upptäckt ett nytt rev ute i Atlanten utanför Amazonflodens mynning som är väldigt välmående - vattnet där är inte på något sätt klart. Först åtgärden vid bleknande koraller kanske skall vara att minska ljusintensiteten?

3 timmar sedan, Dimorb sa:

Vad menar du med fosfor? Är det skillnad på fosfor och fosfaten som jag mäter med Saliferts test?

Fosfor är grundämnet och fosfat är en förening mellan fosfor och syre P resp PO4. P har atomvikt 31 och syre 16 vilket gör att PO4 har atomvikten 95. Läser du 0,1 mg som fosfat så innebär det att fosfordelen är ca 33 % av det - dvs 0,1 som PO4 är 0,033 PO4-P. Salifert läser i PO4.

 

MVH Lasse

Postat
37 minuter sedan, Lasse sa:

Om jag sedan tittar på din nitritmätning så skulle jag tolka det som noll faktiskt men som @stigigemlasa så kan testerna visa fel.  När jag ser din test så tror jag inte att nitrit är orsak till din nitratläsning som jag personligen inte skulle bry mig om speciellt mycket om.

Ok. Så om vi antar att nitriten är 0 så bör ju kanske nitratvärdet som jag har mätt upp stämma med det faktiska värdet. Det kan så klart vara fel på testet men jag har använt 2 olika salifert tester med goda "bäst före datum". 

Jag har svårt att tro att den nitratnivån skulle bleka dina koraller. Däremot skulle jag nog  låta fosfaten gå upp genom att ett tag ta bort biopelletsen och mata normalt. I princip har du rätt - att om du har en skevhet mellan nitrat och fosfat så hjälper tillsättning av fosfat (fosfor) att utjämna skillnaden och få en bättre bakterietillväxt och lägre värden. Jag skulle dock göra det med någon fosfatprodukt för att ha bättre koll än osköljd frysmat.

Jag menar inte att nitratnivån på 25 skulle bleka korallerna. Det jag var orolig för var att om nitrit ger ett felaktigt värde på nitrattestet så kunde det ju ha varit så att jag faktiskt inte har något nitrat och att avsaknaden av nitrat och fosfat var anledningen till att korallerna blir blekta.  Med "ta bort biopelletsen" menar du ta dem helt ut ur systemet? Du tror inte det räcker att minska mängden i filtret som en inledande åtgärd? 

Är lite orolig för att normal matning kommer att ge både ökning i fosfat men också mer nitrat. Därför jag tänkte dra ner på matningen men mata mer med foder som jag vet om innehåller en högre halt fosfat. Tänkte att jag på så sätt kunde få upp fosfathalten och "kicka igång" biopelletsarna mer när proportionerna mellan fosfat och nitrat var mer naturliga. 

Vad gäller blekning av koraller som stått länge på samma plats så kanske man skall fundera lite över en del nya iakttagelser som har gjorts i samband med blekningen på Stora Barriärrevet nu i år. Man har där sett att koraller som inte står i det starkaste ljuset klarar sig bäst från blekning. Man har även upptäckt ett nytt rev ute i Atlanten utanför Amazonflodens mynning som är väldigt välmående - vattnet där är inte på något sätt klart. Först åtgärden vid bleknande koraller kanske skall vara att minska ljusintensiteten?

Dessa korallerna står inte i något intensivt ljus. De står på botten (där de alltid har stått) och de står i skugga/indirekt ljus. De bör absolut inte bli påverkade av belysningen i så stor grad utan snarare tror jag att vattenkemin är det som har störst inverkan på dem.

Fosfor är grundämnet och fosfat är en förening mellan fosfor och syre P resp PO4. P har atomvikt 31 och syre 16 vilket gör att PO4 har atomvikten 95. Läser du 0,1 mg som fosfat så innebär det att fosfordelen är ca 33 % av det - dvs 0,1 som PO4 är 0,033 PO4-P. Salifert läser i PO4.

När det gäller matningen har jag tidigare matat med 4-5 hela noriark + 3-5 kuber med fryst cyklops och mysis/dag. Jag funderar på att gå ner till 2-3 ark/dag och 2-3 kuber.. bör jag sprida detta så att jag matar lite var dag men med mindre mängd totalt eller bör jag hellre mata lika mycket som jag alltid har gjort men istället bara mata t.ex. varannan/var tredje dag?

 

Postat

Innan du börjar labba för mycket - fundera på m det är värt att skaffa en Hanna Checker i ultra lågt område för fosfor. Kan du lita lite grand på dina egna mätningar är det lättare. Om du tar bort Bio pelletsen så får du mäta fosfaten varje dag för att se när du skall ha in dem igen. Om du hade så lite fosfat som du tolkar innan ljuset tänds - då skulle det vara intressant att veta fosfatvärdet precis innan ljuset släcks. Om dina 0,03 är rätt på morgonen skulle jag tippa att det är 0 någon gång framåt 17 tiden

 

MVH Lasse

Postat

När jag mäter fosfat med salifert får jag noll på både morgon och kväll. 

Kan hända att det är lite spegling i bilden som jag la ut men det är klart rakt igenom in real life. :)

Har funderat på hanna checkers men fått flera olika råd om att de är bra/bäst och skit.. så har aldrig kommit mig så långt att jag har inhandlat dem. Finns det till nitrit, nitrat osv också och är de lika tillförlitliga.
 

@Lasse menar du att det är bäst att ta ut alla pellets? Jag tänkte bara att jag skulle ta ut de sista 1000 ml som jag la i för någon vecka sedan och låta de andra vara kvar. 

Postat

Du får en siffra som du kan jämföra om du gör likadant varje gång. Om det är rätt värde eller inte spelar egentligen inte någon roll i de här nivåerna men du kan följa utvecklingen. Man måste dock alltid ha huvudet med vid bedömningen.

Får du 0 både morgon och kväll - ja då skulle jag plocka ut bio pelletsen ett tag - alternativt köra dem som closed loop i ngt karantänakvarium för att kunna sätta in dem igen om det behövs.

 

När du kan mäta fosfat på morgonen - innan ljuset tänds - ja då kan du börja vara observant igen.

 

MVH Lasse

Postat

Att man får olika omdömen om Hanna Checker beror på att de olika testerna är olika bra. Fosfor och fosfattesten är bra.

När det gäller blekningen tror jag mer att vattnet kan vara för hårt skummat så att det är för lite organiska näringsämnen kvar.

Om Acropora verkar trivas men andra koraller visar dålig polypexpansion kan det vara fallet. I så fall kan det hjälpa med att handmata korallerna. Max 1-2 gånger per vecka. Det brukar vara lättast när ljuset släcks.

Postat
1 timme sedan, Lasse sa:

Du får en siffra som du kan jämföra om du gör likadant varje gång. Om det är rätt värde eller inte spelar egentligen inte någon roll i de här nivåerna men du kan följa utvecklingen. Man måste dock alltid ha huvudet med vid bedömningen.

Får du 0 både morgon och kväll - ja då skulle jag plocka ut bio pelletsen ett tag - alternativt köra dem som closed loop i ngt karantänakvarium för att kunna sätta in dem igen om det behövs.

 

Jag gjorde så att jag tog ut 50% av  biopelletsarna. Startar med det nu under första veckan och så drar jag samtidigt ner på maten till 2 ark/dag och 2 kuber/dag. Så mäter jag varje morgon (och kanske kväll). 

1 timme sedan, Lasse sa:

 

När du kan mäta fosfat på morgonen - innan ljuset tänds - ja då kan du börja vara observant igen.

Skall hålla kollen. Men varför ta ut hela biopelletspaketet? Då har jag ju inga pellets igång om jag skulle behöva dem senare. Kan inte koppla dem på karantänen för där är värdena omätbara just nu.

Postat
16 minuter sedan, stigigemla sa:

Att man får olika omdömen om Hanna Checker beror på att de olika testerna är olika bra. Fosfor och fosfattesten är bra.

När det gäller blekningen tror jag mer att vattnet kan vara för hårt skummat så att det är för lite organiska näringsämnen kvar.

Om Acropora verkar trivas men andra koraller visar dålig polypexpansion kan det vara fallet. I så fall kan det hjälpa med att handmata korallerna. Max 1-2 gånger per vecka. Det brukar vara lättast när ljuset släcks.

Tack för input. Tänkte faktiskt inte på att det kunde vara överskumning. 

Tror du det hjälper sig om jag ökar matdosen med t.ex. fryst foder i små storlekar (lobster eggs och cyclops) eller det är inte sådana ämnen du tänker på?

Postat

I förhållande till fosfaten. 

Om jag INTE bör mata med fryst foder för att öka fosfathalten i systemet hur får jag då fosfaten att uppstå i vattnet?

Varifrån kommer fosfaten normalt sett när jag inte tillsätter fosfat, sköljer av frysfoder och osmosvattnet visar 0 på testet?

Postat

Drar du ner på maten samtidigt som du minskar biopelletserna så gör du två ändringar som tar ut varandra. Minska biopellets till hälften - halvera maten - situationen exakt likadan som förut!!!  Mata som du brukar i stället och dra ner på biopelletsen. om du flyttar din reaktor till någonstans med bra värden så kommer du hålla en liten bakteriestam kvar. tar du sedan över det här till ett belastat akvarium så växer den till sig snabbt om förutsättningarna finns. Mata med fryst artemia - där brukar det finnas en del fosfor - rengör den inte bara innan. Annars gå hit och skaffa fosfat.

MVH Lasse

Postat

Ok.. 

Så då prövar vi igen. :)

Jag har tagit ut halva mängden av biopelletsarna. 

Fortsätter mata enligt ordinarie schema vilket inkluderar frysfoder som INTE är avsköljt för att det skall komma med lite fosfat in till akvariet samt 4-5 ark med nori till kirurgerna dagligen. Matar då med fryst cyclops, mysis och lobster egg då jag inte har artemia. 

Mäter fosfat varje dag för att se när förändringen slår igenom. Bör kanske även mäta nitrit och nitrat varje dag också för att registrera om det blir någon skillnad i utslag på testerna?

Skall se om jag kan införskaffa en Hanna Checker till fosfaten. Bör man även ha en Hanna till alla de andra testerna? Är de så mycket bättre än salifert?

Men @Lasse om jag matar som vanligt så kommer jag ju att fortsatta tillsätta kväve via fiskarnas utsöndring av ammonium och då får jag väl aldrig ner nitriten så att jag kan mäta nitrat på riktigt? 

Ser ju att jag behöver ha upp fosfaten för att inte ligga för nära nollan på fosfat men hur tänker du runt det med överskott av kväve/ammonium/nitrit?

@stigigemla mätt kalium och jodid/jodat igen idag.

Får 380 på kalium ganska stabilt nu och jodid/jodat får jag inget utslag på alls. Är det en vettig tanke att räkna på att jag har cirka 1800 liter i mitt system och att jag då bör dosera 18 mg/dag för att höja värdet med 1 mg/l och är det en rimlig ökning i kalium att höja från 380-390 på tio dagar? Eller bör jag dosera mer för att höja det snabbare?

Jodk tänkte att jag kunde höja genom extra dosering i ballingdunkarna. Är det en vettig tanke att dubbla dosen spårämnen, tungmetaller och jod i 10 liters dunkarna för att få upp andelen jod i vattnet eller bör jag enbart öka doseringen av jod och i så fall hur mycket?

Jag tänker att om jod och kalium är lågt så är säkert övriga spårämnen också låga.. logiskt eller helt fel? 

 

Postat

Jag har bara Hanna fosfortest själv. Övriga tycker jag Salifert duger. 

Kaliumvärdet kan du utan vidare höja med 10 mg/l per dag. Det är inget kritiskt värde som t.ex kH så 380 fungerar också. Du lär inte se någon skillnad på djuren när du höjt. Det blir bara en extra säkerhetsmarginal mot för lågt.

I och med att du har bara 10 liter dunkar för Ballingen tycker jag du kan dubbla mängden jod. I många kar förbrukas betydligt mer jod än originalberäkningen. Men inte i alla vilket är grund för receptet. Man kan ju förgifta med för högt jodvärde också.

Jag skulle inte höja dosen av andra spårämnen om det inte är några direkta tecken på spårämnesbrist.

 

Postat (ändrat)
41 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag har bara Hanna fosfortest själv. Övriga tycker jag Salifert duger. 

Ok.. skall leta efter och se vad som finns runtomkring. Säljer du Hanna?

Citat

Kaliumvärdet kan du utan vidare höja med 10 mg/l per dag. Det är inget kritiskt värde som t.ex kH så 380 fungerar också. Du lär inte se någon skillnad på djuren när du höjt. Det blir bara en extra säkerhetsmarginal mot för lågt.

 

Då höjer jag upp det under loppet av några dagar. :)

Citat

I och med att du har bara 10 liter dunkar för Ballingen tycker jag du kan dubbla mängden jod. I många kar förbrukas betydligt mer jod än originalberäkningen. Men inte i alla vilket är grund för receptet. Man kan ju förgifta med för högt jodvärde också.

 

Menar du dubbla den ursprungliga dosen så att jag tillsätter 100 ml/10 liter vatten eller dubbla den extra doseringen till 100 ml så att den totala mängden jod i 10 liter blir 150 ml? Vilka är tecknen på jodförgiftning?

Citat

Jag skulle inte höja dosen av andra spårämnen om det inte är några direkta tecken på spårämnesbrist.

 

Vilka tecken är tydliga tecken på brister utav spårämnen? Jag har ju en del koraller som startat att tappa färg. Kan det vara tecken på brister av spårämnen och tungmetaller? Något enkelt sätt att mäta dem?

Bifogar bilder på hur de "blekta" korallerna ser ut.. 

IMG_0917.JPG

IMG_0918.JPG

IMG_0914.JPG

IMG_0915.JPG

IMG_0916.JPG

Ändrat av Dimorb
Postat

Dubbla ursprungsdoseringen.

Färgbristen på koraller har jag redan svarat på. Korallerna ser blekta ut. Kan bero på hög värme eller mycket ljus. Koraller bildar ljusskyddande proteiner som normalt skyddar mot starkt ljus. Men i näringsbrist minskar den förmågan. Och eftersom ljuset inte är ändrat bör det vara näringsbrist.

Jag vet inte hur jodförgiftning yttrar sig. Testa Google.

 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...