Slanten Postat 22 maj 2016 Postat 22 maj 2016 Nu nÀr karet stÄr pÄ sparlÄga och gillestugan mÄste fÄ sig en renovering Àr det dags att fundera pÄ annat NÀr allt Àr klart Àr planen att ha ett antal nano pÄ max 40 liter dÀr olika smÄdjur kan husera, som inte passar i det stora akvariet. Detta för att undvika att de blir uppÀtna dÀr eller Àter upp andra i stor-akvariet. SÄ dÄ behövs det separata kylningar och en IceProbe hade varit grym, men de kostar över 1000 kr styck plus moms, tull och frakt. Ett hemmabygge ligger nÀra till hands att testa. Det bygger pÄ ett Peltier-element, som egentligen har grymt dÄlig verkningsgrad. Men i de smÄvolymer vi talar om gör det inget.  Min inköpslista ser ut sÄ hÀr: 30 kr. Ett peltier-element pÄ 100W: http://www.ebay.com/itm/171854133325?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 130 kr. FlÀktpaket för varma sidan: http://www.ebay.com/itm/381478390026?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 30 kr. VattenvÀrmevÀxlare av aluminium: http://www.ebay.com/itm/252135130928?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 10 kr. Pasta: http://www.ebay.com/itm/Hot-Syringe-Thermal-Grease-for-CPU-Heat-Sink-Paste-Conductive-Compound-LE-/272203352160?hash=item3f60958860:g:w9sAAOSwJQdXBgFh  Strömaggregat pÄ 12V finns redan pÄ min hylla. Det som oroar lite Àr att vÀrmevÀxlaren av aluminium ska börja Àrja, men tanken Àr att ha totala vattenbyten varje mÄnad. Kommer djuren att bli aluminiumförgiftade? Plan B Àr att anvÀnda följande vÀrmevÀxlare och byta ut kopparen med en titanplÄt istÀllet. Titan Àr dock rÀtt svÄrt att bearbeta, sÄ detta Àr verkligen en reservplan.    Citera
mikoto Postat 22 maj 2016 Postat 22 maj 2016 (Ă€ndrat) 100W peltier till 40 liter lĂ„ter ju Ă€ndĂ„ ganska stöddigt, Ă€r inte de dĂ€r iceprobe kylarna pĂ„ ca 50W? Om du bara isolerar karet vĂ€l kan du nog fĂ„ till det ganska bra. Jag har funderat lite ibland pĂ„ det hĂ€r med att vattnet förgiftas av metall, jag har varit inne pĂ„ att göra en sĂ„dan lösning att sĂ€tta i en tunn glasskiva i bak pĂ„ akvariet för att skapa en separat vattenspalt som inte har kontakt alls med vattnet fiskarna lever i. SĂ„ kyler man helt enkelt det vattnet istĂ€llet med kopparelemet om man sĂ„ vill :-) Glas isolerar dĂ„ligt och bör överföra kylan ganska effektivt till akvarievattnet, man kan ju fixa sĂ„ att vattnet strömmar upp med glasrutan för att effektivisera. Om man bara isolerar bra sĂ„ att kylan inte har nĂ„gon annanstans att ta vĂ€gen borde det fungera utmĂ€rkt. SĂ„ slipper man ganska mĂ„nga bekymmer. Du kan ju Ă€ven köra osmos vatten med dĂ€r ibak sĂ„ slipper man problem med att saltvatten Ă€ter sönder metalldelar och sĂ„. Ăndrat 22 maj 2016 av mikoto Citera
Slanten Postat 22 maj 2016 Författare Postat 22 maj 2016 Idén med en separat vattenspalt lÄter rÀtt bra! Ska först testa att se hur mycket kylning jag kan fÄ till med hemmabygget. Sen bygger jag nog en kylkammare...  Citera
peterj66 Postat 23 maj 2016 Postat 23 maj 2016 En billig pump och slang skulle ocksÄ kunna fungera. DÄ fÄr du ett slutet system. Citera
Slanten Postat 23 maj 2016 Författare Postat 23 maj 2016 @peterj66 Det Àr ocksÄ en idé. Problemet Àr att plast har Ànnu sÀmre vÀrmegenomledningsförmÄga Àn glas. NÄgra vÀrden som jÀmförelse: Koppar 380 W/mK Titan 20 Glas 1 PVC 0,19 Men det Àr helt klart en lösning.  IgÄr kom jag Àven pÄ att det redan finns kyla att tillgÄ i mitt stora kar. Man kan pumpa vatten frÄn sumpen och ta nÄgra varv med syrafast rör i nanoakvariet och sen tillbaka. Men först ska jag testa peltier-elementet. Materialet Àr bestÀllt, sÄ nu Àr man otÄlig som vanligt. 1 Citera
peterj66 Postat 23 maj 2016 Postat 23 maj 2016 Alltid kul med bygge. Jag har alla delar  (utom tid  ) till en doserpump . Blir spÀnnande att följa detta. Citera
Slanten Postat 2 juli 2016 Författare Postat 2 juli 2016 Nu har alla delar kommit och blivit ihopskruvade. Allt Àr inkopplat i ett 25-liters akvarium och nu Àr det bara att vÀnta och se hur temperaturen förhoppningsvis sjunker. Konstruktionen Àr inte helt optimal dÄ skruvarna kan vara en vÀrmebrygga. Men som ett första försök Àr det spÀnnande. 3 Citera
Slanten Postat 2 juli 2016 Författare Postat 2 juli 2016 Under första timmen var akvariet oisolerat men temperaturen sjönk frÄn 22 till 21 grader. Nu Àr karet isolerat och vi fÄr se resultatet imorgon. Citera
Slanten Postat 3 juli 2016 Författare Postat 3 juli 2016 En liten rapport frÄn en nöjd akvarist.  kl 19 - 22,0 grader kl 21 - 20,5 kl 21.30 - 20,0 kl 23.30 - 19,0 kl 10.30 - 14,5  Cirkulationspumpen avger 8W och isoleringen ligger pÄ knappt 5cm. Detta blir nog riktigt bra! 2 Citera
Slanten Postat 3 juli 2016 Författare Postat 3 juli 2016 Ett dygn senare Àr temperaturen nere pÄ 13 grader med kontinuerlig drift. 3 Citera
mikoto Postat 4 juli 2016 Postat 4 juli 2016 Det Àr ju kanon! Blir intressant att se hur lÄng livslÀngd peltier elementet har nÀr det körs konstant. Det var ganska lÀnge sedan jag pilla pÄ de sÄ utvecklingen har nog bara gÄtt framÄt. Citera
Slanten Postat 4 juli 2016 Författare Postat 4 juli 2016 @Conjor Tack, det funkade bÀttre Àn jag trodde.  @mikoto I slutÀndan ska den tempstyras av en Arduino som stÀnger av peltierelementet först och flÀkten fem minuter till för att undvika vÀrmeöverföring. Vad har du för erfarenhet av livslÀngden? Citera
mikoto Postat 4 juli 2016 Postat 4 juli 2016 Jag vill minnas att nÀr jag gick pÄ gymnasiet(nu Àr jag inte jÀttegammal men det var ÀndÄ ett tag sedan) sÄ var det bla livslÀngden som gjorde att de inte var sÄ bra alternativ för processorkylning. DÄ tror jag de höll i runt ett Är vid hÄrd belastning. Men det var nog nÀra pÄ 10 Är sedan sÄ dels kan nog mitt minne vara lite knasigt och dels har nog utvecklingen gÄtt framÄt :-)  Har du isolerat aluminium klossen nÄgot? Den borde vÀl annars vara en av de frÀmsta omrÄdena som "lÀcker ut" kyla för nÀrvarande i kresen. Mest pÄ de tre plana sidorna dock, anslutningarna Àr ju i stort sett isolerade av slangarna. Citera
Lasse Postat 5 juli 2016 Postat 5 juli 2016 Jag har anvÀnt golvvÀrmeslingor av aluminium (plastisolerade pÄ utsidan) som kylelement direkt sumpen. Tror fortfarande att den lösningen Àr i bruk i Universeums koralltank. Rören dras upp ovanför vattenytan innan anslutning och aluminiumet Àr aldrig i kontakt med vattnet pga plastisoleringen. Den Àr tunn och anpassad för vÀrme/kyla överföring  MVH Lasse Citera
Slanten Postat 8 juli 2016 Författare Postat 8 juli 2016 @mikoto: DÄ fÄr jag ha nÄgra peltierelement i reserv. NÀr jag tar detta i drift ska allt bli ordentligt isolerat. Detta Àr bara ett "Proof of concept" Àn sÄ lÀnge.  @Lasse Mycket bra tips! Nu kÀnns det mycket bÀttre nÀr det inte Àr metallkontakt med saltvattnet. Jag drog en testslinga och det gav en temperatur pÄ 15 grader i vattnet, med en lufttemperatur pÄ 25. Det gÄr nog att fÄ till lite bÀttre nÀr alla slangar isoleras. 2 Citera
Bygert Postat 26 juli 2016 Postat 26 juli 2016 Har faktiskt en iceprobe liggande, var inne pÄ att sÀlja dem men kom inte riktigt i mÄl med det. Provade i alla fall i ett 60 liters och visst sÀnkte den nÄgra grader men inte sÄ bra som jag hoppats. Ska nog vara nÄgot mindre burkar eller flera... ehh, iceprobbar om det ska ge nÄt mer markant. Sen Àr ju inte peltierelement nÄgon höjdare pÄ energieffektivitet. Inköpspriset Àr ju sympatiskt men ser man det över lite tid sÄ fÄr man ju betala desto mer i elrÀkning sÄ aggregat men kompressor har sina poÀnger Àven om det svider med inköpspriset.  Citera
Slanten Postat 30 juli 2016 Författare Postat 30 juli 2016 Ja, man ska inte sÀtta sig och rÀkna pÄ driftkostnaden om man inte vill fÄ skrÀmselhicka. Det har inte jag gjort... Men det Àr grymt kul att kunna bygga ihop nÄtt sjÀlv som faktiskt fungerar. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.