Gå till innehåll

Man blir ju avskräkt för att skaffa saltvattenskar


mikaelhede

Rekommenderade inlägg

Hej.

När man läser på forumet om allas (problem) och hur viktigt det är med värden hit och värden dit ljus,pumpar,osmos mm mm,så blir man ju helt avskräck att skaffa saltvattens akvarium.

Har några kompisra som varit intresserade av att börja med denna hobby men inte vågat när dom läst en massa forum inlägg.

En arbetskamrat la ner sitt saltvattensprojekt pga allt massa jobb som "krävdes" enligt många forumnister.

Jag har ett 120 liters kar som jag har haft i 1 år utan minsta problem,har kollat värdena 3 ggr under denna tiden och dom har varit perfekta,jag byter vatten var annan vecka ca 15 liter.

Har några neomosar,damseller och en gobi + några lägre djur.

Vattnet är kristalklart.

Har endast en liten luftdriven skummare+ en doppvärmare och en vanlig cirkulations pump.

Det verkar som många här överdriver svåriheterna med att ha ett saltvattens kar än vad det igentligen är.

Jag har slutat att ta åt mig allas tips och trix för det har ibland blivit sämre när man provat.

Tänk på det när ni skriver inlägg.

Inte bara ris:Man har ju även fått en massa bra svar om man har ställt några frågor här på forumet.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel du verkar ha startat upp ditt intresse på en lagom svår nivå. Jag tycker att de flesta mothugg mot nyfikna brukar komma när de skriver att de vill ha en anemon, stenkoraller eller någon svår fisk som tex någon känslig kirurg.

Men startar man bara med någon lätt fisk så brukar det inte bli så hårda mothugg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ovanstående skriver så kommer ofta mothugg när någon kommer med frågor/funderingar som rör svåra djur som inte lämpar sig för nybörjare.

Sedan kan även jag tycka att man ibland har för mycket att tänka på. Men det är som sagt helt upp till en själv och vad man har. Vissa saker skulle du aldrig kunna ha i ditt kar om du inte var medveten om flera saker men är man nöjd med den nivån som man går in på så räcker det att ligga stilla där.

Skulle du t.ex. vilja updatera till större kar, byta till svårare koraller eller fiskar så skulle du vara tvungen att läsa på för att inte kasta bort för mycket pengar.

Forumet är bra på det sättet att man kan få tips och trix på bra saker men framförallt tycker jag att det bästa är att läsa om andras erfarenheter för då får man reda på så mycket mer som man kanske inte bör göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kompisar som skall börja med saltvatten behöver inte vara rädd för att börja i liten skala och jobba sig uppåt men man bör ta reda på vadför man får mothugg på vissa saker medan man får klartecken på så mycket annat.

Det är inte alltid lämpligt att man då tar affärer eller inlägg här till hjälp eftersom man kanske inte förstår exakt vad som resoneras eller hur det påverkar varandra.

Bästa är om man tar tips från någon som håller på med saltvatten i ens närhet för då kan man kanske få komma hem och lära sig samtidigt som man har möjlighet att se hur allting fungerar. Det är också lättare att få förklarat vad och varför man bör hålla sig borta från vissa saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag uppsakttar att folk här på forumet delar med sig av sin erfarenhet även om det kan vara nedslående ibland. Mycket sämre att få en massa heja, heja och sen dör fiskar och koraller. Tycker man det låter för komplicerat och med en massa värden hit och dit så kanske man skall avstå att skaffa den typen av innvånare till sitt akvarium och gå på lite enklare grejor så länge. Det är ju en av tjusningarna med denna hobby att man kan börja på en mycket enkelt nivå bygga vidare efterhand och sluta där intresse, tid och pengar sätter stopp.

Sen ligger det i sakens natur att ett forum blir ganska problemorienterat eftersom man skriver när man har problem och behöver hjälp. Man får läsa mycket på alla beskrivningar av nya akvarium för att väga upp det lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det i alla "hobbis".

Ju längre man håller på desto mer "expert" blir man, vilket resulterar i att man "vill" att det ska låta "jobbigare" och svårare än vad det egentligen är när man förklarar för folk som vet lite eller ingenting.

Kan ta ett exempel ifrån en av mina andra hobbis; Håller själv på mycket med Hifi, under åren har man blivit mycket kräsen.

Så inget på onoff eller någon annan elektronikkedja imponerar på mig...

Kan säga att många HiFi killar inte ens tycker man kan lyssna på en stereo som kostar under 100000:- .....

Summa sumarum, hobbis är så här, finns alltid dom som tycker att vissa saker inte duger osv osv osv att man måste ha det dyraste och de senaste grejorna...

/johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

När man läser på forumet om allas (problem) och hur viktigt det är med värden hit och värden dit ljus,pumpar,osmos mm mm,så blir man ju helt avskräck att skaffa saltvattens akvarium.

Har några kompisra som varit intresserade av att börja med denna hobby men inte vågat när dom läst en massa forum inlägg.

En arbetskamrat la ner sitt saltvattensprojekt pga allt massa jobb som "krävdes" enligt många forumnister.

Jag har ett 120 liters kar som jag har haft i 1 år utan minsta problem,har kollat värdena 3 ggr under denna tiden och dom har varit perfekta,jag byter vatten var annan vecka ca 15 liter.

Har några neomosar,damseller och en gobi + några lägre djur.

Vattnet är kristalklart.

Har endast en liten luftdriven skummare+ en doppvärmare och en vanlig cirkulations pump.

Det verkar som många här överdriver svåriheterna med att ha ett saltvattens kar än vad det igentligen är.

Jag har slutat att ta åt mig allas tips och trix för det har ibland blivit sämre när man provat.

Tänk på det när ni skriver inlägg.

Inte bara ris:Man har ju även fått en massa bra svar om man har ställt några frågor här på forumet.

/Daniel

Jag tycker du har helt rätt! Alla här på forumet borde ta sig en funderare i stället för att fortsätta tjafsa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl både rätt och fel på samma gång.Allt hänger på vad man vill ha ut av hobbyn och hur karet ska se ut. vill man ha stenkoraller då krävs det mera än om bara vill ha lite sten några fiskar och ev en räka men man lär sig hela tiden som med allt annat och det kan kanske tyckas vara otroligt svårt men man får snart grepp om det. Jag tillhör ju den lilla skaran precis som de andra här på guiden som vill utveckla mig och min hobby och då var ju det självklart att starta upp ett saltvattenakvarium för det är väl ändå den största utmaningen som akvarist men de allra flesta tar inte detta steg utan nöjer sig med sina sötvattensakvarium men nästan alla sötvattensakvarister jag pratar med skulle vilja ha ett saltkar men de har alltid ursäkter om att det verkar så svårt och det är så dyrt med alla extra prylar som behövs. Det är inte så himla svårt egentligen och dyrt är det men det går att minska kostnaderna med begagnade grejor och att kanske inte starta med en massa acroporor det första man gör utan nöja sig med lite fisk och någon mjukkorall. Jag blir lite nyfiken och vill gärna fråga dig om du inte känner att öka utmaningen efter ett år med ditt 120L kar och börja testa stenkoraller och dyl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft saltvattensakvarium snart 20 år. I och med att jag periodvis har sålt fisk och koraller så har jag provat på det mesta.

Enligt min mening så behöver inte saltvatten vara svårare än sötvatten. ALLT hänger på vilka invånare man väljer.

Ett saltvattensakvarium med ett par frökenfiskar tål väldigt mkt. Det är större risk att man misslyckas med motsvarande akvarium och ett par guppy.

Problemet med saltvatten som jag ser det är att det svåra fiskarna är så mycket svårare att låta bli kvar i affären. I sötvatten kostar en tålig fisk 25kr och en svår fisk 250kr. När det gäller saltvatten kostar en lätt fisk 100kr och en svår fisk 120kr. Det blir lätt att nybörjare provar på även fjärilar, kejsare och kirurger som egentligen borde lämnats till mer erfarna akvarister. I sötvattensvärlden så fixar ofta prisskillnaderna det här utvalet.

Jag skulle nog säga att om du är en duktig erfaren saltvattensakvarist så klarar man att hålla och föröka även svåra djur med ganska begränsad utrustning (skummare, MH-belysning och levande sten). Är man mindre erfaren så ökar behovet av teknisk utrustning. Är man en klok saltvattensakvarist så klarar man av att balansera sitt innehav av djur med sin tekniska och biologiska kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Att hålla djur av olika slag kräver också ett stort mått av ansvar. Detta gäller inte minst saltvattensakvarier där man håller arter som är väldigt känsliga. Samt i viss mån kommer att bli väldigt sällsynta arter med map miljöpåverkan m.m

Därav känner jag att man har ett stort ansvar att förvalta dessa krabater. För mig så har en sjöstjärna dött och det kändes som ett stort misslyckande, aldrig mer sjöstjärnor för min del.

Vad jag menar att om man inte har tid och lust att sätta sig in i tekniska termer, vattenvärden etc så ska man inte heller starta ett saltakvarie. Därmed inte sagt att man behöver allt som nämns, beroende på invånare etc. Men man måste dock läsa på en hel del för att verkligen lyckas och för att tillgodose invånarnas bästa. Att tex kolla vattenvärdena 3ggr på ett år känns väldigt chansartat även fast man kan ha tur att få invånarna att överleva.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag bla tänkte på är om tex om någon frågar:

Jag tänker skaffa ett kar på ca 200 liter för saltvattensfiskar,vad bör jag tänka på att inhandla???

Då kommer det att komma 20 inlägg på div utrustnig,tester,mm mm mm,+ hur kännsligt det är.

Då kommer han han att samanräkna alla tipsen och ser att han kommar att landa på 10000-15000 tusen+ att det är väldigt svårt.

Vad gör han då??? jo han tänker (oftast) det här är inget för mig,jag lägger ner innan jag äns har börjat.

Det är såna grejer som man kan läsa mycket av på inläggen på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaske sticker ut hakan lite här men jag tycker att det finns odlade stenkoraller som är väldigt tåliga och som klarar stora variationer. Därmed inte sagt att det gäller alla stenkoraller eller importerade djur av samma art. Tycker det är lite felaktigt att kategoriskt säga att sps är svåra och att mjuka koraller är lätta (påstår inte att någon har sagt det här men det verkar vara en generell uppfattning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna hobby kostar pengar och den kostar mer än ett sötvattenskar och har man inga pengar eller beredd att lägga ut några tusenlappar mer än ett sötvattenskar då får man avstå så enkelt är det. Vi har ett ansvar som akvarist att hålla liv i våra djur så långt som möjligt då vi inte har samma utbud av massodlad akvariefisk från singapore

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom redan ett startkit för en presumtiv salt-akvarist kostar en slant, så finns det väl ingen anledning att hymla om att det inte är världens biligaste hobby.

Dessutom är det ju en hobby som jämförelsevis kräver lite specialintresse/kunskap, åtminstone bör man ju ha ett hum om hur det biologiska hänger ihop.

Men det behövs ju fler salt akvarister, inte färre - så det kanske är läge att knåpa ihop en tråd om hur vi på guiden skulle sätta ihop ett lätt& billigt nybörjar-kit, om jag inte minns fel så var svärd inne på en sån linje ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det ju överallt, frågar man någon som pysslat länge och satsat mycket pengar på en hobby kommer förmodligen denna att föreslå ett dyrare startpaket... Om saltvatten är dyrt eller inte beror ju på hur man ser på saken, i otroligt många hobbys handlar det om betydligt större summor... Ska du syssla med motorsport mc,snöskoter,rally så blir det till att ta lån på banken för att få hyffsade prylar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...