Gå till innehåll

Hjälp snälla


Dida

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt en skummare Oceanic Plus series model 6

jag kör den med en eheim pump som ger 1368 l/h

Problemet är att det föjer med massor med luft ut i akvariet hur jag än gör.

har provar att strypa inflödet med luften kommer med i allafall.

hjälper inte hur jag än försöker ställa in luft tillförseln heller.

Är det nån som har nåt förslag till mig?

Mvh Dida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nedre slangen kommer från min eheim pump som skickar 1368 L / H

iövre slangen går returen som har en jäkla massa luft med sig ut.

Har provat med en avkapad Colaflaska med korken nedåt., med grovt filter massa i.

Där jag lät returvattnet gå ner i.

Men tyvärr samma resultat MASSOR med små luftbubblor spm sprider sig i vattnet.

Kolla på min bild och hjälp gärna med massa förslag.

Mvh Tomas

post-2154-14468912398348_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum..... är du säker på att du matar vattnet åt rätt håll i skummaren? de flesta skummare brukar avvända sig av motströmning. DVS, Vattnet går från skummarens övre del till den lägre, medans luften går från botten av skummaren och uppåt.

Hjälper det inte att byta håll på flödet skulle jag ta en burk med större diameter än en colaflaska, något grövre än en 2L cola flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att du monterat ihop den rätt. Alla venturiskummare jag haft har jag skickat in luft - vattenblandningen upptill och tagit ut vatten nedtill. För att det skall fungera måste du sänka skummaren så att den svarta skummarkroppens översida kommer i höjd med vattenytan på ett ungefär. För bästa effekt tror jag att vattenytan i skummaren när du startar den med luft skall hamna en eller ett par cm upp i det första grova genomskinliga röret. sedan finjusterar man luftmängden för att få en lagom konsistens på skummet.

Så tror jag att skummaren kommer att bli effektivare och dessutom lämna mindre luftbubblor i vattnet ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite bättre, men in vattnet ska in där nere och man tar ut vattnet där uppe.

Har nån någon bra ritning eller förklaring hur jag ska bygga en enkel och efektiv Bubbelfälla?

Mvh Tomas

Vet inte om det passar dig då du kör tillbaka vattnet i direkt i karet men den här akvaristen har byggt en mycket enkel bubbelfälla

http://www.reefkeeping.com/issues/2002-07/totm/index.php .

Med en sump finns mer plats och en massa olika lösningar men det är kanske inte aktuellt för dig.

I vilket fall finns massor med info sök på forumet, så hittar du t.ex. den här

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8762&highlight=bubbelf%E4lla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en mycket bra skummare. kanske en av dom bästa jag testat! Låter en hel del. Men den är grym.

Hade en modell 4 tror jag att det är.

För att slippa bubblor, så gjorde jag så här.. ta ett rör, och gör ett hål i det, så att det passar på slangen ut..

Så att det liksom blir ett T Fast det måste vara öppet, uvan.. och så stoppar du biobollar i röret. Dra röret så långt ned du kan, och häng på en slang. Led ned till sumpen, eller karet. Vattnet ska liksom rinna ut i "T" röret och ned.. Svårt att förklara kanske..

Man får ju inte själva nivån heller om man inte gör på detta sättet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...