Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Dosera inte lika mycket! vad du än gör. Jag skulle börjat med en fjärdedel.

 

Jag vet inte om karamellfärgen är farlig men den är ju livsmedelsklassad och du kommer använda någon ml. Personligen hade jag nog vågat om det var mitt kar men jag kan in råda dig i den frågan.

 

Jag är lite bekymrad över att du inte ser någon bakterietillväxt. efter så lång tid borde det finnas bakterieslam i filtret - åtminstone med den doseringen kolkälla. Det är inte så att filtermaterialet är inplastat?

 

Stämmer den här skissen

Screen Shot 01-22-17 at 08.09 PM.PNG

Där går ju vattnet ner under filtermaterialet och sedan upp igenom det. Kontrollera att vattnet verkligen går så.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Dosera inte lika mycket! vad du än gör. Jag skulle börjat med en fjärdedel.

 

Jag vet inte om karamellfärgen är farlig men den är ju livsmedelsklassad och du kommer använda någon ml. Personligen hade jag nog vågat om det var mitt kar men jag kan in råda dig i den frågan.

 

Jag är lite bekymrad över att du inte ser någon bakterietillväxt. efter så lång tid borde det finnas bakterieslam i filtret - åtminstone med den doseringen kolkälla. Det är inte så att filtermaterialet är inplastat?

 

Stämmer den här skissen

Screen Shot 01-22-17 at 08.09 PM.PNG

Där går ju vattnet ner under filtermaterialet och sedan upp igenom det. Kontrollera att vattnet verkligen går så.

 

MVH Lasse

 


Jag sänkte ner doseringen till 1 ml/timme. Så har halverat den.

Var mest orolig för att i grön karamellfärg är det E141 där en del är ersatt med koppar-någonting.. blir alltid orolig när jag hör koppar.

Jag tycker också det är konstigt att man inte ser någonting. Enligt alla som har kört nitratreaktor så borde jag se bakteriehinna/vitt i filtret.

Filtret kom sammansatt från Deltec och jag har inte haft isär det eller satt någonting samman. Men om det var inplastat inuti så borde ju inte vattnet har kommit igenom eller kunnat snurra runt internt inuti filtret.. eller?

Ja den skissen stämmer.. vattnet som "dras" ut av pumpen ur filtret går ut i locket och in i sidan på pumpen och så pumpas det från toppen på pumpen upp till toppen på filtret och ner genom röret till botten av filtret och därefter skall det "rinna" uppåt genom median och så snurrar det så. Vatten som tas in från akvariet kommer in precis efter insuget på pumpen och följer med ner genom filtret efter att det har gått genom pumpen. Kolkällan tillsätts i toppen där vattnet går ner i röret så kolkällan går inte in i pumpen före efter den har varit igenom mediat. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte haft tid att läsa igenom det sista i tråden, men har du fortfarande problem med din nitratreaktor?!. Kan du isåfall mkt kort kondensera ner exakt vad som är problemet? Jag är rätt säker på att du har all teori o kan det vi också kan, så jag fattar verkligen inte varför ditt filter inte kickar in (om det nu är så). Antingen har du missat nåt grovt som vi ej heller förstått, eller så är deltecs nitratreaktor rena skiten. Min Aqua medic kickade in på ngr veckor o har gått klockrent sen dess, dvs sedan i april. Jag har inte ägnat reaktorn många minuters tanke eller huvudbry bara efter ngr veckors drift, och så skall det ju vara. Det måste va nåt fel med din. Om du orkar o vill förklara på ett kondenserat sätt ditt kvarstående problem så skall jag göra ett försök att se vad som kan va fel...det är ju inget rocket science med denitrifikation....har du bara anareobism, nitrat och organiskt kol så funkar det av sig självt. Nåt av detta måste saknas. Beträffande anareobism så tror jag du skall ligga på minst -200 mv eller lägre...jag ligger alltid mellan -350--400mv. Var också noga med att göra rent elektroden ofta, så den mäter rätt. Flödet genom min är 4 liter i timman, på det flödet håller jag min redox som jag skrev ovan mha 1 ml Nopox 2 ggr per dygn, o inget mer. Nitrat på utvattnet har alltid varit noll, o nitrit med förstås. Det nollades efter 3 veckors drift. Har du nitrat på utvattnet har du för hög redox vilket i sin tur kan bero på för högt flöde och/eller för lite kolkälla. Datorn styr ju flödet, av o på utifrån redoxen, kolkällan doseras konstant, så du bara har en variabel som datorn sköter. På lite längre sikt kan man även justera kolkällan, om man tex ser att reaktorn ligger o tuggar på väldigt låga redox trots att flödet genom den aldrig stängs av av datorn...då kan man sänka på kolkällan.

 

Kämpa;-)

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman

Ska se om jag kan få sammanfattat.


Ja jag har fortfarande problem med reaktorn.

 

Jag hade tidigt på redox-styrning så att datorn styrde pumpens på/av tid genom redoxvärdet men bakteriekulturen i filtret växte aldrig till sig (ingen lägre redox) och flödet ökade aldrig när jag körde på det sättet utan var hela tiden konstant. Därför startade jag, efter Deltecs rekommendationer, med kontinuerligt flöde. Jag körde igång med lägsta inställningen på pumpen vilket är 10 liter/dygn. När jag gjorde det höjde sig redoxvärdet till -130/-140 och jag mätte nitrit (0,1) och nitrat (50ish) i utvattnet på reaktorn.

 

För att undvika att få ut "smutsigt" vatten och för att ge filtret en mildare inkörning satte jag en cyklisk timer som gör att pumpen till en start stod på "on" i 120 sekunder och "off" i 120 sekunder. Vilket gav ett flöde på cirka 5 liter/dygn (en ökning med 100% i flöde jämfört med när filtret styrdes av redox-proben). Redoxvärdet sjönk omgående till -150/-160 och jag fick då full denitrifikation i vattnet som kommer ut från filtret.

 

Jag mäter alltså i nuläget 0 i nitrit och 0 i nitrat ut från filtret men på ett mycket lågt flöde.

 

Problemet är att jag inte verkar få upp flödet på filtret hur jag än gör och det är det jag behöver hjälp med. Att höja flödet genom filtret och samtidigt bibehålla denitrifikationen.

 

Inledningsvis försökte jag höja dosen kolkälla (använde deltecs egna) och jag var uppe på dubbla rekommendationerna från Deltec utan att se någon nämnvärd förbättring. Deltec avrådde på det starkaste så jag gick ner igjen och doserade fram till i dag 48 ml/dygn. Alltså 2 ml/timme. Deltecs rekommendationer med deras egen kolkälla är 40 ml/dygn men det är när filtret är fullt inkört och då skall det ha kapacitet till akvarium mellan 1500-5000 liter.

 

I vilket fall som helst så gick jag i dag över till nopox istället för deltecs egna kolkälla. Kände ju på doften när jag öppnade flaskan att det är starkare. Stark doft jämfört med Deltecs. Så nu doserar jag 1 ml nopox/timme in i filtret. Alltså 24 ml/dygn av nopox. Vet fortsatt inte om det är för mycket eller om det är ok. Redox har sänkts och är nu på -170.

 

Jag vet att det kan ta tid att få filtret igång och kanske jag har gjort en del fel under tiden som jag har prövat och att det har lett till att jag har fått starta om inkörningen men jag tror att jag har eliminerat alla vanliga misstag och önskar egentligen bara att jag skall se en förbättring i utgående flöde från filtret.

 

Aktuellt:

 

Doserar 24 ml nopox i dygnet. 

Har i skrivande stund redox på -170, vilket är en sänkning gentemot tidigare och det går fortsatt ner.

Kan inte se tillstymmelse till några bakterier i filtret. Det ser lika nytt ut som när jag startade det (blå filtermatta med svart nät runtomkring och perforerade plattor i topp/botten).

Har försökt testa den interna cirkulationen och tycker mig se att vatten sugs in i pumpen som sköter den interna cirkulationen så det skall vara ok.

Köra UV 24/7 men räknar med att det inte skall ha betydelse för ett nitratfilter.

Får ut rätt mängd  på doseringarna (har mätt) men skall ändp byta alla slangar på filtret under veckan för att eliminera risken för att de är dåliga/igensatta. 
Om jag slår av ingående vatten till filtret så sjunker redoxvärdet relativt snabbt och jag har inga problem att komma under -200 men det går upp igjen så fort cirkulationen går på.

Det som oroar mig mest är att alla menar att jag borde få visuellt intryck av bakterierna (se bakterietillväxten) men jag kan inte se någonting och allra minst öka flödet genom filtret utan att påverka redoxen väldigt.
 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, jonasroman sa:

Nu har jag inte haft tid att läsa igenom det sista i tråden, men har du fortfarande problem med din nitratreaktor?!. Kan du isåfall mkt kort kondensera ner exakt vad som är problemet? Jag är rätt säker på att du har all teori o kan det vi också kan, så jag fattar verkligen inte varför ditt filter inte kickar in (om det nu är så). Antingen har du missat nåt grovt som vi ej heller förstått, eller så är deltecs nitratreaktor rena skiten. Min Aqua medic kickade in på ngr veckor o har gått klockrent sen dess, dvs sedan i april. Jag har inte ägnat reaktorn många minuters tanke eller huvudbry bara efter ngr veckors drift, och så skall det ju vara. Det måste va nåt fel med din. Om du orkar o vill förklara på ett kondenserat sätt ditt kvarstående problem så skall jag göra ett försök att se vad som kan va fel...det är ju inget rocket science med denitrifikation....har du bara anareobism, nitrat och organiskt kol så funkar det av sig självt. Nåt av detta måste saknas. Beträffande anareobism så tror jag du skall ligga på minst -200 mv eller lägre...jag ligger alltid mellan -350--400mv. Var också noga med att göra rent elektroden ofta, så den mäter rätt. Flödet genom min är 4 liter i timman, på det flödet håller jag min redox som jag skrev ovan mha 1 ml Nopox 2 ggr per dygn, o inget mer. Nitrat på utvattnet har alltid varit noll, o nitrit med förstås. Det nollades efter 3 veckors drift. Har du nitrat på utvattnet har du för hög redox vilket i sin tur kan bero på för högt flöde och/eller för lite kolkälla. Datorn styr ju flödet, av o på utifrån redoxen, kolkällan doseras konstant, så du bara har en variabel som datorn sköter. På lite längre sikt kan man även justera kolkällan, om man tex ser att reaktorn ligger o tuggar på väldigt låga redox trots att flödet genom den aldrig stängs av av datorn...då kan man sänka på kolkällan.

 

Kämpa;-)

Jonas

 

 

07:00 - redox har sänkts ytterligare med halva dosen nopox. Nere på -184 nu. Enligt red sea är det ju samma mängd nopox som skall doseras som Deltec rekommenderar till sin kolkälla. 2 ml/100 liter/dygn. Alltså 40 ml.

När du säger att du driver din reaktor med 2 ml/dygn då har du också konstant kolkälla inuti reaktorn? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NoPoX är starkt - ta det försiktigt. Öka nu flödet lite och se om du kan hålla 0 ppm NO3 ut vid redox runt -140 till -150. Min åsikt är att det inte behövs lägre med den typen av reaktor du har. Men jag tror fortfarande att du har ngt annat problem i reaktorn.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

NoPoX är starkt - ta det försiktigt. Öka nu flödet lite och se om du kan hålla 0 ppm NO3 ut vid redox runt -140 till -150. Min åsikt är att det inte behövs lägre med den typen av reaktor du har. Men jag tror fortfarande att du har ngt annat problem i reaktorn.

 

MVH Lasse

 

Jag märker att Nopox är mycket starkare. Både på effekten på redoxvärdet men också på lukten. Tycker dock det är konstigt att Deltec rekommenderar samma dosering som Red Sea gör när det är så uppenbart att Red Sea är mycket starkare än Deltecs kolkälla. Men det är kanske för att Deltecs är gjord för bruk i filter och Red Sea skall doseras i akvariet egentligen?

Jag tror nog du har rätt i att det bör räcka med -140/-150 i redox för att få 0 ut från filtret. Det var någonstans där som jag mätte 0 sist jag fick 0 ut från filtret. I starten var jag tvungen att gå under -190 men har nu mätt 0 vid betydligt högre redoxvärde.

 

Filtret har förresten stått med nopox sedan i går och jag ökade flödet lite i dag på morgonen (står på "on" i 150 sek och "off" i 90 sek) och likväl har redoxvärdet fortsatt att sjunka nedåt. Hur snabbt bör man öka flödet? En gång per dygn eller varannan dag?

Vad kan det vara för problem utöver det som vi redan har kontrollerat? Tror du verkligen att det är delar i reaktorn som är "inpackade" när den kommer färdigmonterad? Deltec frågade aldrig något om hur jag hade satt samman reaktorn så jag räknade med att den var klar för bruk och värdet i filtret har ju förändrat sig men bara inte i den utsträckningen som jag förväntats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät utgående. Ställ att gå på redox någon dag och se vad som händer. 

 

Vet inte om det är ngn felmontering eller inte men det borde ju ha växt mer i reaktorn. Vi får se om det här hjälper nu då. Skulle en del kol gå igenom reaktorn så blir det lite som att köra vodka metoden.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse


Menar du att jag bör låta proben styra från och med nu? Inte fortsätta att öka pumpens "on" tid manuellt så som jag har gjort fram tills nu?

Efter nopox har jag ställt pumpen om 4 gånger med 10 sekundersintervaller. Så nu står den på "on" i 170 sek och "off" i 70 sek och redox sjunker fortsatt. Är nu ner under -200.

Är det inte risk att jag crashar något om jag bara öka upp flödet till jag får ett högre redoxvärde? Tänkte ta 10 sekunders intervaller men det kanske inte är nödvändigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan göra bägge sätten. Om jag skulle köra in med proben nu så skulle jag sätta den först på -180 mV kanske och sedan stegvis öka (stod sänka men är redigerat av mig) - men innan du gör det mät utgående vatten på nitrat. Ärligt talat jag vet inte vilket som är bäst bara lite vad jag troligtvis själv skulle göra i samma sits - rätt eller fel - ja det vette tusan

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med sänka menar du höja redoxvärdet så det blir mindre negativt. Alltså mer upp mot -150/-160 istället för -200 som nu?

Jag är lite rädd för att om jag sätter på proben innan jag har fått ett minimum kontinuerligt flöde på minst 10 liter som är pumpens minsta inställning så kan det bli så att styrdatorn håller värdet på en nivå som gör att bakterierna inte växer till.

 

Om jag vet att jag får ut 10 liter/timme och redox fortsätter sjunka ner så kan jag ju vrida upp pumpen lite och ställa den på redox så vet jag att den skall klara av minst 10 liter även om det blir mer fördelat på dygnets timmar än om pumpen står på ett lägre flöde men kontinuerligt.

 

Skall mäta nu tänkte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Dimorb sa:

Med sänka menar du höja redoxvärdet så det blir mindre negativt. Alltså mer upp mot -150/-160 istället för -200 som nu?

Jag är lite rädd för att om jag sätter på proben innan jag har fått ett minimum kontinuerligt flöde på minst 10 liter som är pumpens minsta inställning så kan det bli så att styrdatorn håller värdet på en nivå som gör att bakterierna inte växer till.

 

Om jag vet att jag får ut 10 liter/timme och redox fortsätter sjunka ner så kan jag ju vrida upp pumpen lite och ställa den på redox så vet jag att den skall klara av minst 10 liter även om det blir mer fördelat på dygnets timmar än om pumpen står på ett lägre flöde men kontinuerligt.

 

Skall mäta nu tänkte jag

 

Vad skulle du gjort? Använt styrning med proben?

Testet (salifert) visar inte tillstymmelse till nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart jag menade höja - svårt det där med negativa tal.

 

Styrdatorn skall ju stänga av pumpen om redoxen stiger över inställt värde - låt oss säga -180 mV. Resultatet av att pumpen stannar bör då bli att redoxen sjunker - pumpen startar igen - redoxen stiger - gränsvärde -> pumpen stoppar -> redoxen sjunker -> pumpen startar o.s.v. Det blir ju som om du kör cykliskt. Om du väljer den vägen - öka inte redoxen för mycket - gör det i små steg. Vad är redoxen nu?

 

En fråga - har du använt samma förpackning av Deltecs kolkälla hela tiden?

 

Om du väljer att fortsätta med cyklisk gång - då är det nog rätt väg med tio sek ändring per gång tills du är nere i kontinuerlig drift.

 

Om det hade varit mitt system så hade jag nog gått över till automatik rätt snart - men det är jag det. Gör det du känner som säkrast.  Vad är nästa steg på pumpen?

 

Mät nitraten ut ofta om du kör ändringar - minst varannan dag - tills du känner dig säker.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Så klart jag menade höja - svårt det där med negativa tal.

 

Styrdatorn skall ju stänga av pumpen om redoxen stiger över inställt värde - låt oss säga -180 mV. Resultatet av att pumpen stannar bör då bli att redoxen sjunker - pumpen startar igen - redoxen stiger - gränsvärde -> pumpen stoppar -> redoxen sjunker -> pumpen startar o.s.v. Det blir ju som om du kör cykliskt. Om du väljer den vägen - öka inte redoxen för mycket - gör det i små steg. Vad är redoxen nu?

 

En fråga - har du använt samma förpackning av Deltecs kolkälla hela tiden?

 

Om du väljer att fortsätta med cyklisk gång - då är det nog rätt väg med tio sek ändring per gång tills du är nere i kontinuerlig drift.

 

Om det hade varit mitt system så hade jag nog gått över till automatik rätt snart - men det är jag det. Gör det du känner som säkrast.  Vad är nästa steg på pumpen?

 

Mät nitraten ut ofta om du kör ändringar - minst varannan dag - tills du känner dig säker.

 

MVH Lasse

Ja det blir som att köra cykliskt men sist jag gjorde på det sättet så kom aldrig flödet upp. Redoxen höll sig konstant innanför de intervallerna som jag hade satt och sjönk aldrig så mycket att pumpen behövde öka i flödet. Det kanske berodde på att pumpen stod på för starkt flöde i utgångspunkten och att det starka flödet förstör för bakteriernas uppbyggnad?

Min plan nu är att köra upp flödet till 10 liter/dygn i konstant flöde och så kan jag eventuellt höja pumpens kapacitet till det dubbla. Det som borde ske då är väl att pumpen går halva tiden och pausar halva tiden (om filtret bara klarar av 10 liter/dygn när jag ger pumpen möjlighet att gå på 20 liter/dygn). När jag kör på pulse variable så spelar det ingen roll vilka tider jag sätter på intervallerna för kontrollern räknar ändå ut hur lång tid som pumpen skall stå på/av?

Har brukt 2 styck 5 liters förpackningar av Deltecs kolkälla. Bägge köpta på samma ställe.

Om jag går över till automatiskt igjen är det då pulse variable som du menar och så sätter man "on" och "off" tid på intervallerna?

Min plan är att kanske göra det efter att jag har kommit upp i minst 10 liter kontinuerligt flöde men är osäker på vilket alternativ jag skall använda mig utav.

Jag tänkte i utgångspunkten att jag skulle låta pulse variable stå på 2 min on och 10 sek off och sätta pumpen på dubbla flödet. Som jag förstår det så kan då styrdatorn slå på pumpen så den står på i max 2 min och står av i minst 10 sekunder men den kan också välja att stå på mindre tid än 2 minuter och stå av längre än 10 sekunder allt efter behov utifrån redox-värdet.. korrekt uppfattat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Jag tänkte i utgångspunkten att jag skulle låta pulse variable stå på 2 min on och 10 sek off och sätta pumpen på dubbla flödet. Som jag förstår det så kan då styrdatorn slå på pumpen så den står på i max 2 min och står av i minst 10 sekunder men den kan också välja att stå på mindre tid än 2 minuter och stå av längre än 10 sekunder allt efter behov utifrån redox-värdet.. korrekt uppfattat?

 Nja. Den varierar påtiden efter hur nära till börvärdet den är men av tiden är konstant (i ditt fall 10 sek) Den avtid du skall ha beror på hur trögt systemet är. Om det tar x sekunder innan din ändring ger resultat - så skall du ha avtiden där. 10 sekunder är en kort tid. Skulle nog ha en avtid på minst 60 sekunder och kanske starta med 300 sek som max puls. Det där är en inställning man får göra finare när den håller på och studsa runt börvärdet.

 

Jag tror inte det påverkar om du går in med automatik nu eller senare. Vad har du för redox och pulse nu?

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

 Nja. Den varierar påtiden efter hur nära till börvärdet den är men av tiden är konstant (i ditt fall 10 sek) Den avtid du skall ha beror på hur trögt systemet är. Om det tar x sekunder innan din ändring ger resultat - så skall du ha avtiden där. 10 sekunder är en kort tid. Skulle nog ha en avtid på minst 60 sekunder och kanske starta med 300 sek som max puls. Det där är en inställning man får göra finare när den håller på och studsa runt börvärdet.

 

Jag tror inte det påverkar om du går in med automatik nu eller senare. Vad har du för redox och pulse nu?

 

 

MVH Lasse

 

Nu har jag bara kört cyklisk timer fram tills tid och dag. Har nu 10 liter/dygn (0,4 liter/timme) och en redox på -198 i nuläget.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Nu är jag lite osäker på hur jag skall köra vidare.

Jag hade tänkt att sätta på lite högre flöde på pumpen t.ex. 0,8 (dubbla flödet) men sätta så att proben styr pumpen. Då bör det ju fungera som en cykliskt timer. Det vill säga att pumpen har möjlighet att ge allt från 0-20 liter/dygn. Eftersom bakterierna har växt till sig så att det nu kan gå 10 liter/dygn genom filtret så borde det flödet vara konstant och bakterierna borde fortsätta växa. När det växer till sig med bakterier så kommer redox sänkas och pumpen har då möjlighet att ge mer vatten in i filtret. När det har kommit så långt så att redox är så lågt/så hög halt av bakterier att pumpen går på max men ändå inte kan sänka redox-värdet då är det dags att höja flödet på pumpen ytterligare.

Låter det som att de kan fungera eller riskerar jag att gå i samma fälla som jag gjorde sist att bakteriepopulationen i filtret finner någon form av jämnvikt med mängden vatten och kolkälla som tillförs och så avstannar tillväxten av bakterier?

 

Är lite rädd för att jag skall nå fram till ett redoxvärde där redox-proben finner ett flöde som passar perfekt till den mängden bakterier som är i filtret så att det i sin tur medför att det inte blir någon nämnvärd tillväxt av bakterier eftersom det inte tillförs mer mat i form av nitrat.

Jag har en teori om att det kan vara det som hände första gången när jag startade med att ha det styrt av redox-proben. Om jag t.ex. sätter -160 som börvärde så kommer ju proben att finna ut hur mycket vatten som måste gå in för att värdet skall hålla sig på det redoxvärdet med den mängden bakterier som finns i filtret. Då kommer den smalna av så att det så småningom kommer in precis så mycket vatten som behovs och därmed minska på maten som finns som överflöd och som är nödvändig för att flera bakterier skall växa till. Om jag öka/förändrar kolkälla då så sker ju ingenting eftersom det inte finns mat i filtret. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tenderar redoxen att krypa neråt?

 

Frågan är vad som i varje givet tillfälle begränsar tillväxt och denitrifikation. När du kommit till ett flöde som ger ca -150 till - 160 mV- ja då kan du öka kolkällan sakta.

 

Om du sätter in redoxstyrningen. Sätt den på 20 mV högre än den redox du nu har. sätt din pump på nästa läge. (max 20 liter per dag) Skall du ha både livrem och hängslen. Sätt puls på 2 min och paus 1 min. Om du inte får upp redoxen minskar du paustiden succesivt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse 

 

Från det att jag startade med nopox har jag gått från cirka 5 liter/dygn till 10 liter/dygn och redoxvärdet kryper fortsatt neråt. (bytte den 22/1 så 3 dygn nu)

 

Men om jag sätter pumpen på redoxstyrning så som du beskriver så är det 2 ting jag blir nervös för. Vet inte om det kan påverka eller ej men om jag ökar till 20 L (24l)/dygn och begränsar pumpen till 2 min på puls och 2 min på pause så får jag inte någon direkt större volym genom filtret 12 liter istället för 10 liter MEN det kommer ju gå in 12 liter på 12 timmar istället för 10 liter på 24 timmar. Detsamma om jag höjer pumpen men fortsätter med cyklisk timer. Riskerar det inte att bli för kraftigt tryck på bakteriekulturen i filtret så att det kanske crashar? Är lite orolig för att det kan ske om jag ökar för även om flödet inte ökar över hela dygnet så ökar det ju kraftigt under den perioden då pumpen är aktiv.

Och om jag startar med redoxstyrning nu så vet jag inte om det blir som det var förr. Det vill säga att styrdatorn finner en jämnvikt där bakterierna i filtret i kombination med flödet som går in i filtret håller redox på en stabil nivå vilket i så fall skulle innebära att det inte längre ökar i flöde.. ??

För om jag sätter redoxstyrning med värdet -180 som en start så kommer säkert filtret jobba kraftigare än vad det gör nu men vad är det som talar för att flödet kommer kunna fortsätta öka? Kommer det inte bara bli en jämnvikt mellan bakterier till det givna flödet?

 

Vet inte om detta är en relevant frågeställning. Det kanske inte har någonting med filtrets möjlighet att utveckla sig men om det kan ha det så fungerar det ju i praktiken inte att ha redox-styrning på före det att jag har dragit upp filtret manuellt till den nivån/flödet jag vill att det skall hålla.


Tänkte så här när jag resonerade i dag:

1). Skruva upp flödet på matar pumpen till det dubbla och använda cyklisk timer med 120 sek på och 120 sek av (nästan samma flöde, 12l/dygn eftersom nästa steg är 1 l/timme) och så öka från det på samma sätt som jag har gjort mellan 5-10 liter i flöde. Men då får jag dubbelt flöde. Även om volymen är nästan samma så kommer mängden vatten gå in på halva tiden. Alltså dubbelt flöde.. ?

2). Bara skruva upp flödet på matarpumpen manuellt i små steg så att filtret står på kontinuerligt så att ökningen blir fördelad på de 24 timmarna över dygnet men då riskerar att en del av kolkällan "spolas ur" filtret eftersom flödet är betydligt högre och kontinuerligt. Kan man räkna med att så länge redoxvärdet sjunker så förbrukas all kolkälla?

 

3). Sätta på redox-styrning med proben. Tänkte då använda 1 L/timme och sätta puls/pause så som du beskrev med 2/1 minut men är rädd för att filtret skall stabilisera sig och inte utveckla sig vidare. För när pumpen är satt på ett flöde som innebär att redox-styrningen kan hålla redoxvärdet inom de givna intervallerna som man har satt i styrdatorn vad talar då för att flödet skall fortsätta öka?

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket flöde du kommer få är beroende på kolkällans mängd (och kvalité verkar det som). Om du nu sätter på redoxstyrning med max gång 2 min och en minuts paus så kommer du få samma som om du satte cykliskt 2 minuter och en minut paus om du är långt från ditt börvärde. När du börjar att närma dig börvärdet så minskar flödet automatiskt så du kommer inte riskera att köra ut för mycket. Nu är det inte säkert att du kommer att höja din redox till börvärdet med den inställningen. Har du inte gjort det på någon dag så minskar du paustiden bara i små steg. Ditt flöde bestäms nu av din kolkälletillsättning. Nu måste du hitta det flöde som motsvarar 24 ml nopox/dygn. Och det gör du sakta och mäter under tiden. Nu har du fördubblat flödet och full verkan. Nu ökar du sakta. När du kommer upp till rätt flöde (precis när du börjar märka nitrat i utflödet eller ligger på det som du vill ligga på) så får den bara tuffa och gå om du inte vill lägga på mer kolkälla för att gå snabbare fram. Men balansen mellan kolkälla och flöde skall vara att du får ut den mängd nitrat du vill ligga på.

 

Jag börjar luta åt att det har varit något vaj med Deltecs kolkällor.

 

Se bara till att du inte får ut NoPox i akvariet. Kolla bakterietillväxt.

 

Första avdelningen - förstår inte hur du tänker. Kör du 2 min på - 2 min av och har max 20 liter/dygnet så kommer du mata igenom 10 liter dygnet (24 timmar)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Vilket flöde du kommer få är beroende på kolkällans mängd (och kvalité verkar det som). Om du nu sätter på redoxstyrning med max gång 2 min och en minuts paus så kommer du få samma som om du satte cykliskt 2 minuter och en minut paus om du är långt från ditt börvärde. När du börjar att närma dig börvärdet så minskar flödet automatiskt så du kommer inte riskera att köra ut för mycket. Nu är det inte säkert att du kommer att höja din redox till börvärdet med den inställningen. Har du inte gjort det på någon dag så minskar du paustiden bara i små steg. Ditt flöde bestäms nu av din kolkälletillsättning. Nu måste du hitta det flöde som motsvarar 24 ml nopox/dygn. Och det gör du sakta och mäter under tiden. Nu har du fördubblat flödet och full verkan. Nu ökar du sakta. När du kommer upp till rätt flöde (precis när du börjar märka nitrat i utflödet eller ligger på det som du vill ligga på) så får den bara tuffa och gå om du inte vill lägga på mer kolkälla för att gå snabbare fram. Men balansen mellan kolkälla och flöde skall vara att du får ut den mängd nitrat du vill ligga på.

 

Jag börjar luta åt att det har varit något vaj med Deltecs kolkällor.

 

Se bara till att du inte får ut NoPox i akvariet. Kolla bakterietillväxt.

 

Första avdelningen - förstår inte hur du tänker. Kör du 2 min på - 2 min av och har max 20 liter/dygnet så kommer du mata igenom 10 liter dygnet (24 timmar)

 

MVH Lasse


Hej igjen @Lasse

Jag förstår att 2 min och 1 min pause är samma som cyklisk timer men då jobbar man ju med den bakteriekulturen som är i filtret mot det börvärdet man vill ha och filtret är ju inte i närheten av att vara så effektivt som det skall vara ännu. Det skall ju upp i minst 4x effekten för att vara i fullt bruk och mycket mer nopox än det jag doserar nu skall nog inte behovas när det är fullt med bakterier.

Det jag inte klarar av att se är hur bakterierna skall växa till sig om jag installerar en redoxstyrning som håller redox på en satt nivå utifrån den bakteriekulturen som finns i filtret. Då matar väl bara pumpen filtret med vatten så att de bakterierna i filtret klarar av att göra jobbet mot det värdet jag har satt. Det blir alltså inte större och/eller mer effektivare bakteriekultur i filtret. Eller de växer till sig oavsett menar du?

Förstår att om jag kör med redoxstyrning så kommer kontrollern automatiskt att slå av om jag kommer över gränsen som är satt och så väntar den på att redox skall sjunka ner igjen och jag kan få fram det exakta flödet som filtret klarar av att hantera just nu. Maten (kolkällan) blir ju densamma som vid kontinuerligt flöde men tillgången på akvarievatten blir ju begränsad till det flödet som bakteriekulturen som finns i filtret klarar av att hantera i nuläget och i nuläget är ju inte filtret helt aktivt. Men vad är det då i den ekvationen som får bakterierna att bli flere?

 

Angående tankarna: Ja det går 10 liter/dygn men drift tiden på pumpen blir ju halverad jämfört med när jag kör 0,4 liter/timme (10liter/dygn) kontinuerligt i och med att jag går från kontinuerlig drift till on/off på 2 minuter var. Då innebär väl det att pumpen arbetar med att ge dubbla mängden med vatten den tiden den står på för att den skall hinna ge filtret samma volym totalt över dygnet. Tänkte att det blir dubbelt så mycket vatten som pumpas in i filtret varje gång den går på och att det är en stor ökning jämfört med de små stegen på 10 sekunders ökningar jag har haft mellan 5-10 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu kör cykliskt så är det ju bara att fortsätta där du slutade. Om du kör exempelvis 20 sek på, 20 sek av så ger du hälften av 20 liter och du får inte det du är rädd för (Vilket inte bekymrar mig eftersom jag inte tror det spelar roll. Totala uppehållstiden blir den samma och du matar bara in en bråkdel av volymen i varje puls) Sen minskar du av tiden hela tiden (eller ökar på tiden - vilket kanske är bäst) i steg som du själv bestämmer. Förr eller senare kommer du att komma i en balans mellan din kolkälledosering, flöde och redox. Var den balanspunkten är nu - det vet du ju inte. Räcker inte flödet vid den balansen - då får du öka kolkällan.

 

Det blir exakt samma om du kör den redoxstyrd och att du börjar med ett redoxvärde som  ligger ca 20 mV över det värde du nu har. Du kan här med funktionen pulse active pause fixed göra exakt samma som med det cykliska. Ställer du den på 30 sek pulse och 30 sek paus så kan du inte komma upp i högre flöde än 10 liter om dygnet. Ökar inte redoxen där så ökar du bara pulsen på samma sätt. När du kommit upp till din satta redox så sätter du ett nytt börvärde. Fördelen här är att du får en säkerhetsfördel. Om du bara kör cykliskt så kan det ju bli så att du gör en inställning när du går hemmifrån (och det var för mycket) och när du kommer hem så har redoxen stigit till -50 mV. Med att använda redoxstyrningen och pulse active - paus fixed så garanterar du att redoxen inte kommer att gå upp mer än vad du bestämt. Då stannar bara pumpen. Och med hjälp av styrfunktionen så får du exakt samma som om du kör cykliskt. Pulse active gör att det går långsammare när du börjar närma sig det börvärde du satt. Om du vill ha exakt samma som cykliskt men med säkerhet så använder du funktionen pulse/pause fixed. Hamnar du på ditt önskade redox och flödet inte är tillräckligt får du även här öka dosen kolkälla.

 

Nu tror jag inte att jag kan hitta fler infallsvinklar för att förklara hur jag menar. Kör nu som du själv vill och rapportera

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...