Gå till innehåll

död eller levande sten


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har läst att det är bra att ha levande sten då det går snabbare att få igång det biologiska. Men jag fick ett tips att inte ha det alls då risk för glasrosor och annat ovälkommet är stor risk för? Annars skulle ja ha 90% död och resten levande . Vad tycker ni? Åsikter! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns alltid risk med levande sten - men det är ju alla de här smådjuren som åtminstone jag vill ha för att få en större biologisk mångfald. Jag brukar blanda LS och död sten, LS brukar jag köpa från så många olika håll som möjligt för att få bäst chans att få in många olika djur.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förespråkar inte levande stenen för bakteriekulturen - den får du ändå förr eller senare. Där kan du också använda levande sand eller olika preparat. Till skillnad från de flesta är inte bakterieinnehållet viktigt för mig. Däremot alla de små djur, sjöstjärnor, borstmaskar, gråsuggor, snäckor, småräkor, alger och annat som brukar följa med orsaken varför jag förespråkar levande sten. Ja man kan få med dumma saker också som glasrosor men det är en risk man får ta och bekämpa senare. Lite har det att göra med vad man vill uppnå med akvariet. Det kommer att fungera även med gråsten men det blir inte lika roligt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara kör död sten så är det egentligen bara att följa instruktionerna på din bakteriekultur. Allt mellan en och fyra veckor brukar det ta. Jag gjorde som @Lasse och blandade död och levande sten. Är du orolig för liftare så kan du ju köpa mindre bitar levande sten så det är lättare att inspektera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just när det gäller fosfat verkar det vara lite lotteri. Min sten läckte inte direkt något efter att jag gjort rent den. Tre veckor i kranvatten med cirkulation och vattenbyten var tredje dag. En gång i veckan rengjorde jag stenen från gamla döda djur. Avslutade den tredje veckan med att hälla i ca en liter koncentrerad ättika i vattnet,låta det bubbla klart och sedan borsta och skölja stenen noga. Då fick jag bort det allra yttersta lagret med gamla alger så där försvann nog eventuell fosfat också.

Köper du produkter typ Marco Rocks så ska den inte läcka någon fosfat alls. Tänker du dessutom inte starta ett SPS-kar direkt så kanske lite fosfat inte är hela världen. 

Sen tycker jag inte man behöver vara livrädd för glasrosor eller annat. Det går att hantera och chansen är att de ändå smiter med in i karet när du köper olika fraggar. Skaffa bara rätt städpatrull så håller de ordning på  dina misstag ;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall nämna att det är en firma som gjort videon och inte helt överraskande så säljer de död sten :)

 

Jag skulle inte själv bara satsa på död sten - lite levande sten med mestadels nyttodjur behövs för mitt sätt att driva akvarium. I mitt nya nu så är det späckat med små filtrerare och svampar börja växa - något som jag inte hade haft om jag kört 100 % död sten. Jag har små snäckor och sjöstjärnor - lite bristleworms och pods. Det är inte så att det inte fungerar med bara död sten - det gör det - utan lite vad man vill uppnå med sitt akvarium. Ja - jag har fått in glasrosor - men då fick jag anledning att köpa in pepparmintsräkor vilket inte är så dåligt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på ganska många brs videos och jag tycker de är ganska neutrala. De säljer det mesta.

När jag började för ett år sen var det en av tjusningen salt var levande sten. Det är lite som julafton man vet inte vad man får. Jag köpte bara levande sten trots att jag sett liknande videos. Och som jag skrev tidigare om du inte kommer att ha karantänkar som du kör allt blött i 10 veckor. Så finns det ändå risker att det kommer in något du inte vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag skulle rekommendera beror lite på vad du vill ha. En fin villaträdgård för färgade pinnar där allt friseras till fulländning eller ett lite vildare naturtyp där allt kan hända :)

 

Det funkar utmärkt med bara död sten - kompensera med lite levande sand och bakteriekulturer så fungera den mikrobiologiska delen bra efter några veckor - men för min del vill jag inte missa överraskningarna Patrik talar om. Det är för mig tjusningen med salt.

 

Bestäm vart du vill och lägg upp din inköpsplan efter det

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm detta är svårt. Är inte så förtjust i det som man kan få med levande heller även om de är bra på att äta skit ser de otäcka ut.. så är inte bara glasrosor. Men visst är det spännande med vad man kan få. Om man skulle vilja ha en madarin tar det väl mkt längre tid med död innan det finns mat för den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att rätt mottagna i affärerna så är det inte några problem med att de tar fryst foder. när alla böcker skrevs - då var det inte så vanligt med frysfoder som det är idag. Egentligen skall man kontrollera att alla fiskar man köper - eller fråga om det - äter.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att få mandariner att äta tycker jag hänger ihop med sällskapet. Har man dem tillsammans med clowner eller frökenfiskar är de ofta sprickfärdiga innan mandarinen börjat äta. Och sedan snappar de upp matbitar framför munnen på mandarinen som de spottar ut igen på grund av att de är proppmätta. Ensamma mandariner eller i riktigt mesigt sällskap har det lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...