Slanten Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Nu får Havets Hus i Lysekil bygga ut. Det tar väl några år innan vi får se resultatet, men det ska bli spännande att se hur det blir. http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/havets-hus-får-byggas-ut-för-23-miljoner-1.3886494 2 Citera
mikoto Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Låter bra! Gnälliga Lysekilsbor som tror att ett kallt publikt akvarium kommer dra för mycket folk kan vi vara utan ;-) Jag behöver åka dit igen känner jag, jag hann inte titta mig mätt sist. Frågan är vad för kul akvarium de kommer bygga upp extra! Men det behövs ju för att kontra ut Sjöfartsmuseets fegeri med deras kalla avdelning ;-) 1 Citera
Bygert Postat 23 oktober 2016 Postat 23 oktober 2016 Vi kanske kan snacka in oss där igen? Det var ju klart trevligt sist. Citera
Slanten Postat 23 oktober 2016 Författare Postat 23 oktober 2016 Ja, det tycker jag definitivt. Vi var väl där när de hade stängt för säsongen. Kanske kan få till en träff efter nyår? 1 Citera
Slanten Postat 1 maj 2018 Författare Postat 1 maj 2018 Upphandlingen på nästan 27 miljoner kronor blev klar för knappt två månader sedan. Peab är den lyckliga entreprenören. http://www.lysekilsposten.se/artikel/klart-med-havets-hus-utbyggnad/ Citera
Bygert Postat 2 maj 2018 Postat 2 maj 2018 Bra att det blir av. Det är händelsevis inte nån som har 27 miljoner över som jag kan få att bygga akvarium för? Citera
Slanten Postat 2 juli 2019 Författare Postat 2 juli 2019 Nu har de äntligen öppnat. Ni får snart masa er hit... https://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/nu-har-havets-hus-öppnat-för-säsongen-1.15910040 1 Citera
Slanten Postat 9 februari 2020 Författare Postat 9 februari 2020 Här kommer en liten rapport från nya Havets Hus i Lysekil. Saltvattensguidens kalla grupp var där i höstas och då stod en del akvarier tomma, men när min familj var på besök igår hade det hänt en hel del. Alla akvarier var igång och välfyllda. Det var rent, snyggt och djuren såg ut att trivas. En liten nackdel är väl att det egentligen inte blivit fler akvarier, trots utbyggnaden. Dock är det mer luft för att ta emot alla besökare utan att trängs för mycket med varandra. Lite bilder blev det också. Först en överblick över det första rummet man kommer in i. Det blev inga bilder på de stora akvarierna utan mest på mina favoriter, de små intima akvarierna där man kan detaljstudera djuren. Vi är fortfarande i nya delen. Lite levande tång som kanske kan ta sig. Tror dock att belysningen är lite klen, men de kanske satsar på att hämta nytt hela tiden. I den gamla delen har det också hänt lite nytt. I det stora cirkulära akvariet med plattfiskar har de placerat in en stor sten med enorma bägarkoraller. Denna såg "kalla gruppen" inne i karantänsdelen vid vårt tidigare besök. Ett litet kar med bara pilgrimsmusslor av olika arter. Vackert! När vi var här förra gången var detta akvariet tomt. Nu är det en mjukbotten, som faktiskt är riktigt njutbar. De har dock inte "mina" små hårsjöstjärnor i botten... På väggen i mjukbottenakvariet hänger ett gäng påfågelmaskar En häftig sjögurka filtrerar vattnet uppe på klippväggen i samma akvarium Här är en samling vackra bottenlevande fiskar. Jag har fått en ny favorit! Blåkäft. Det är den rödaktiga fisken. Tyvärr öppnade den inte munnen för att bevisa sitt namn. Visst är den tjusig! 2 Citera
kaptenen Postat 10 februari 2020 Postat 10 februari 2020 Ser ut som en riktigt trevlig anläggning! Citera
danne031 Postat 10 februari 2020 Postat 10 februari 2020 Du får styra upp en träff under våren @Slanten så man får tummen ur Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.