Gå till innehåll

Karlssons nya 1350L


Doris

Rekommenderade inlägg

  • Svar 217
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det fram och bakruta som limmas nu?

Vilket silikon använder du? Olika silikon har olika hållfasthet. Ser grymt bra ut änsålänge! Ta gärna tjocka lager silikon i fogarna så du är säker på att det blir tätt :ler:, och undvik luftbubblor i fogarna med!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med limningen!

Skulle vara trevligt om du har möjlighet att dokumentera limningsarbetet med foton. Gissar att du är bläckfisk med 8 armar!;) Menar mellan omgångarna när det finns möjlighet at fotta alltså! Skulle vara en intressant fotoserie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fram och bakruta som limmas nu?

Vilket silikon använder du? Olika silikon har olika hållfasthet. Ser grymt bra ut änsålänge! Ta gärna tjocka lager silikon i fogarna så du är säker på att det blir tätt :ler:, och undvik luftbubblor i fogarna med!

Lycka till!

japp de är fram o bakrutan limmade dit stagen (som siter som ram där uppe på 10cm)

Siliconet :de ja kör är Tremco akvariesilicon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du inget stöd bak på mitten, 260 är ganska långt? Det var kanske de färdigkapade bitarna som tog slut?

/Janne

Jo de var så här att ja hade tänkt o ha sump under karet o då lämnade ja de öppet baktill så ja skulle få in den

ska skruva ditt dom senare idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla

Nu har ja ställt i ordning min sump valde o ta mitt 450l akvarium som sump.

Gjorde ett fack för osmos o ett för retur pump vet inte om ja ska göra något mer ,något förslag ?

Vad tycker ni ? ska ja ta min sand som ja har i mitt gammla akvarium o lägga den i sumpen, dumt ?

post-1476-14468912493558_thumb.jpg

post-1476-14468912493815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon fint bygge...

Tycker absulut att du ska köra in lite sand från dina inkörda burkar i sumpen..

Hade du tänkt dsb?

.

tänkte bara på om ja kör med lite gammal sand till sumpen från mitt gammla så kanske ja för med bra bakterier mm

hade inte tankt dsb

kanske 3-4 cm med sand, sumpen blev ju lika stor som mitt andra kar HIHI

Jo de ska bli kul o se hur de blir ,, har ju kostat på deta bygge kan man ju säga, lite som man känner sig dum

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför hålla på me både DSB å refugium?? ja skulle skita i båda 2 å bara köra modern "teknik". sandbed e bra om man vet hur den ska skötas.. refugium lika så. MEN båda 2 kan ordna till ordentliga krascher ifall man inte har koll på grejjorna..

ja tycker att man ska köra utan båda..

Sand ska man ha för att de e snyggt, inget annat.. den sanden suger man upp vid rengörning å skippar tillbax igen.. ett eller 2 mangrove kan man ha för att de e snyggt och de hjälper till lite granna. i övrigt e resten bara otillförlitligt..

nu får Xperterna säga sitt, för ja vet att ni vill..

detta e bara mitt enskilda tycke.. :)

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla

Nu har ja ställt i ordning min sump valde o ta mitt 450l akvarium som sump.

Gjorde ett fack för osmos o ett för retur pump vet inte om ja ska göra något mer ,något förslag ?

Vad tycker ni ? ska ja ta min sand som ja har i mitt gammla akvarium o lägga den i sumpen, dumt ?

:ledsen: större sump än mitt akvarium :ledsen::ledsen::ledsen::ledsen::ledsen:

:smiley20:

Ne jag tycker det ser bra ut med denna sump med fack och indelningar.

Kör med helt ny sand tex Calsialith 0-1mm i ett lager på 2-4cm enbart för syns skull

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ledsen: större sump än mitt akvarium :ledsen::ledsen::ledsen::ledsen::ledsen:

:smiley20:

Ne jag tycker det ser bra ut med denna sump med fack och indelningar.

Kör med helt ny sand tex Calsialith 0-1mm i ett lager på 2-4cm enbart för syns skull

eller grövre.. 1-3 mm annars finns risken för att de flyger iväg..

antar att detta kar kommer ha en hel del mer cirkulation än i ditt kar..

PS. inge illa menat.. bara att han har så pass mycke större tank :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför hålla på me både DSB å refugium?? ja skulle skita i båda 2 å bara köra modern "teknik". sandbed e bra om man vet hur den ska skötas.. refugium lika så. MEN båda 2 kan ordna till ordentliga krascher ifall man inte har koll på grejjorna..

ja tycker att man ska köra utan båda..

Sand ska man ha för att de e snyggt, inget annat.. den sanden suger man upp vid rengörning å skippar tillbax igen.. ett eller 2 mangrove kan man ha för att de e snyggt och de hjälper till lite granna. i övrigt e resten bara otillförlitligt..

nu får Xperterna säga sitt, för ja vet att ni vill..

detta e bara mitt enskilda tycke.. :)

/ HB

Du kör ju med sandfilter och det är inte speciellt modernt. Ett refugium med caulerpa är säkert inte alls så dumt och jag skulle kanske göra det om jag fick chansen med ett nytt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör ju med sandfilter och det är inte speciellt modernt. Ett refugium med caulerpa är säkert inte alls så dumt och jag skulle kanske göra det om jag fick chansen med ett nytt projekt.

Touché :ler: ..

men de e ganska stor skillnad på ett fluidized bedfilter och en stillastående sandbed i sumpen... Eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt man att svara på detta. Skicka ett pm till Ingvar hellmalm han vet säkert. Ursäkta att vi kom lite off och trasade sönder din tråd Magnus jag ska inte förstöra mer. Ditt bygge är imponerande i vart fall och det kommer att bli intressant att följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle köra på ett refugium med lite olika culerpa sorter dels får du fram en hel del små djur som åker med upp i karet å blir mat sen har du altid fint kirug käk som du kan ge dom i bland.

Å sen är det altid kul att titta på ett refugium det händer en hel del där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till alla för svaren, nu kommer frågorna

Refugium ? ska de innehålla sand ,ls ,caulerpa eller är ja ute o cyklar

Refugiumet ska de vara stängt från resten av sumpen ? Enda man gör är o pumpar vatten från sumpen till Refugium sen rinner de tillbaks till sump ,,rätt??

post-1476-14468912494541_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...