GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Blandade till nytt salt och mÀtte fosfatet som jag gjort tidigare. Alla gÄnger har jag fÄtt utslag pÄ Hanna ULR. 

Denna gÄng 34, kommer inte ihÄg vad det motsvarar i fosfat men det borde inte vara sÄ högt. 

Kan det verkligen vara saltet?

Mvh

Kim

Postat

LÄt vattnet stÄ minst 24 timmar innan du gör en fosfatmÀtning. Minsta grumling i vattnet gör utslag som fosfat.

Postat
  • Författare

@stigigemla det hade stÄtt i 22 timmar :) 

Jag tycker alltid att det Àr lite smÄpartiklar i provröret nÀr jag blandar. Man har ju bara 2 minuter att lösa upp testet men det skiftar alltid till en svag nyans av blÄtt. 

Ska prova att göra 1 liter vatten och lÄta det stÄ 48 timmar och kanske Àven göra testet med hjÀlp av bÄda provrören?

Mvh

Kim

Postat
18 timmar sedan, Kimozabe sa:

@stigigemla det hade stÄtt i 22 timmar :) 

Jag tycker alltid att det Àr lite smÄpartiklar i provröret nÀr jag blandar. Man har ju bara 2 minuter att lösa upp testet men det skiftar alltid till en svag nyans av blÄtt. 

Ska prova att göra 1 liter vatten och lÄta det stÄ 48 timmar och kanske Àven göra testet med hjÀlp av bÄda provrören?

Mvh

Kim

jag skulle lÄta det stÄ i minst 48 timmar för att vara sÀker pÄ att det blandats ordentligt. jag tycker ocksÄ att du ska sÀkerstÀlla att du blandade saltet med vatten pÄ runt 25 grader sÄ du inte fÄr nÄgon utfÀllning som kan störa resultatet (bara gissning att det kan pÄverka).

Postat
  • Författare

Tack @nike83

Kan tempen verkligen pÄverka? 

FrÄgar dÀrför att jag hade tÀnkt ha fÀrdigblandat saltvatten till mitt kar i en behÄllare för att kunna göra vattenbyte, hade inte planerat att ha en vÀrmare i den behÄllaren. 

Mvh

Kim

Postat
19 minuter sedan, Kimozabe sa:

Tack @nike83

Kan tempen verkligen pÄverka? 

FrÄgar dÀrför att jag hade tÀnkt ha fÀrdigblandat saltvatten till mitt kar i en behÄllare för att kunna göra vattenbyte, hade inte planerat att ha en vÀrmare i den behÄllaren. 

Mvh

Kim

som jag skrev sÄ var det en gissning! jag tÀnker att om man blandar salt med kallt vatten sÄ kan vissa salter fÀlla ut. dÄ tÀnker jag mig att det kan störa resultatet (om man har mycket partiklar i vattnet). som sagt, bara en teori!

Postat

Är det inte mer troligt att det fĂ€ller ut saker om man har för varmt vatten? Jag brukar blanda mitt vatten kallt. Ska man blanda en större mĂ€ngd rekommenderar jag att man hĂ€ller i saltet i omgĂ„ngar. HĂ€ller man i en stor klump pĂ„ en gĂ„ng sĂ„ blir det en hög med salt pĂ„ botten av kĂ€rlet, nĂ€r koncentrationen av Ă€mnen blir sĂ„ stor och fuktig pĂ„ en liten ytan kan sĂ€kert nĂ„got fĂ€lla ut eller ge ovĂ€ntade reaktioner.

Postat
On 2017-01-02 at 23:17, stigigemla sa:

LÄt vattnet stÄ minst 24 timmar innan du gör en fosfatmÀtning. Minsta grumling i vattnet gör utslag som fosfat.

Stig, vilken Är mekanismen bakom det? Med Hanna kalibrerar man ju mot samma vatten utan reagens.

Postat
On 2017-01-02 at 23:08, Kimozabe sa:

Blandade till nytt salt och mÀtte fosfatet som jag gjort tidigare. Alla gÄnger har jag fÄtt utslag pÄ Hanna ULR. 

Denna gÄng 34, kommer inte ihÄg vad det motsvarar i fosfat men det borde inte vara sÄ högt. 

Kan det verkligen vara saltet?

Mvh

Kim

Det kan alltid vara saltet, nÀr jag mÀtte senast pÄ ett salt( ej det du nÀmner)  fick jag  0.015 ppm i fosfat pÄ det saltet, sÄ det kan allt förekomma i vilket salt som helst, men bör naturligtvis höra till ovanligheten om det skall vara ett bra salt. Som vanligt handlar vÀl allt om pengar, rena kemikalier Àr exponentiellt dyrare Àn icke rena, och alla företag mÄste i första hand tjÀna pengar. Inget företag skulle erkÀnna att dom har en dÄlig produkt utan dÀr finns mÄnga mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar nÀr man pressar ett företag pÄ ett salts tvivelaktiga kvalitet. Vi har ju idag förmÄnen att lite mer kontrollera dom med ICP-OES test, Àven om detta ocksÄ har sina brister, sÄ fÄr vi utan tvekan en hel del info den vÀgen vi aldrig fick förr.

Just om det salt du nÀmner, har jag hört detta tidigare. Det Àr vÀl ganska billigt va? There is nothing such a free lunch...

Ändrat av jonasroman

Postat

Minsta lilla grumling kan fördÀrva mÀtresultatet frÄn en Hanna Checker. Det rÀcker med att en partikel hamnar i ljusfÀltet nÀr mÀtningen görs efter 3 minuter.

Jag tror problemet med billigt salt Àr mer att vÀrdena inte Àr konstanta. Om de t.ex svajar +-10% och det Àr ju inte en extremt stor förÀndring kan det motsvara Ca frÄn 378 till 462 eller Mg frÄn 1215 till 1485 och kH frÄn 8,1 till 9,9. Inom de vÀrdena brukar Blue Treasure hÄlla sig sÄvitt jag vet och dÄ tror jag inte det Àr större variation pÄ andra Àmnen. 

Att fosfat skulle vara noll eller ha ett högt vÀrde i ett syntetsalt tror jag inte pÄ. 

Ett natursalt dÀremot kan jag tÀnka mig fÄ plötslig högt fosfat eller nitratvÀrde dÄ de torkas utomhus.

DÄ kan det rÀcka med att en nödig fÄgel flyger förbi.

Ändrat av stigigemla

Postat
  • Författare

@jonasroman 

ja det Àr rÀtt billigt. Valde det för att jag ÀndÄ ska köra balling sÄ jag behöver inte betala premium-peng för ett salt med massa tillsatser etc. Kanske tÀnker fel. 

Ska göra nytt osmosvatten och prova som föreslagits vÀrma upp vattnet till 25C innan jag blandar saltet. 

@stigigemla

det var oxÄ en av anledningarna till att jag valde det saltet. TÀnker att det mÄste vara lÀttare att göra jÀmnare salt syntetisk vÀg. 

Ett fosfatvÀrde pÄ 0.10 Àr kanske ingen större fara men tycker det kÀnns som för högt pÄ nyblandat salt. 

Jag kommer Äterkomma med testvÀrde efter nyblandningen fÄtt stÄ i 48 timmar. Ska dÄ prova lite fler vÀrden för skoj skull. 

Mvh

Kim

Postat
  • Författare

Har provat att göra en ny blandning pÄ 10 liter. 

Enligt förpackningen sÄ skall 6700g ge 190liter med en salthalt runt 1.024 - 1.026. 

Slog osmosvatten i en spann, eheim pump 1000L/h, vÀrmde upp till 26 grader och slog sedan i saltet. 

Jag fick 1.020! :o Det har stÄtt över ett dygn. Red Sea refraktometer kalibrerad med tempererat osmosvatten och satt nollan efter ppt. 

Vet att vikten pÄ salt kan slÄ om det suger till sig lite fukt men sÄ hÀr mycket?

Mvh

Kim

Postat

För 10 liter vatten brukar jag berÀkna 380 gram salt. VÀgde du upp vattnet eller hur vet du att var precis 10 liter.

Postat
  • Författare

@stigigemla 

jag hade i 353g salt enligt hur dom rÀknade pÄ förpackningen. 

Jag litade pÄ markeringarna pÄ 10 liters dunken....kanske var dumt? :) 

Mvh

Kim

Postat

Jag skulle inte lita pÄ dunken men nÄgonstans i nÀrheten av rÀtt borde det vara. Men det Àr ju bara att salta pÄ lite och se vad det blir. VÀg tillsatsen bara sÄ att du vet till nÀsta gÄng.

Postat
  • Författare

Absolut @stigigemla tack. 

TÀnker mer att ett billigt salt som krÀver högre dosering Àn anvisat kanske inte lÀngre Àr billigt. Om det dessutom skulle visa sig att dÀr faktiskt Àr + 0.10 i fosfat sÄ börjar jag nog tvivla pÄ om Blue Treasure SPS Àr nÄgot att satsa pÄ. 

Ska fÄ rÀtt pÄ salthalten och sen mÀta alla vÀrden efter 48 timmar. 

FÄr kanske leta upp nÄgot annat. Kanske hör av mig till dig ;) 

Mvh

Kim

Postat
  • Författare

SÄ hÀr ser vattenytan ut efter 3 dygn. Kan inte minnas att det sett ut sÄ tidigare och det enda jag gjort annorlunda Àr vÀrmt upp vattnet innan jag blandade saltet. 

Bilden Àr lite svÄr att tyda kanske....

Har slÀngt i 34g salt idag och ska mÀta imorgon igen. 

Mvh

Kim

IMG_2035.JPG

Postat

FÄr ogsÄ fosfat med dette saltet, mellom 0,16 og 0,23 har jeg mÄlt med Hanna. Se ogsÄ https://saltvattensguiden.se/topic/52466-fosfat-fra-salt-eller-plast/. Har mÄlt etter noen timer, og et eller 2 dÞgn etter saltet er blandet inn. Ingen nevneverdig forskjell.

Ser meg om etter et nytt salt nÄr jeg skal bestille opp noen sekker snart. Synd at ingen selger Kent marine Reef Salt her i Sverige/Norge. Har importert dette fra USA noen ganger og meget fornÞyd med det.

Postat
  • Författare

Slog mig precis att jag aldrig blandat vatten i denna behÄllare utan alltid i livsmedelklassade behÄllare frÄn Clas Ohlson. 

Borde jag hÀlla ut denna blandningen i toan? TÀnker pÄ om behÄllaren kanske "förgiftar" vattnet. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe

Postat
  • Författare

@e-mu

tack för infon. TrÄkigt att dÀr Àr sÄ pass mycket fosfat. Kanske inte Àr nÄgot problem om man kör Biopellets/remover eller annan metod för att ta bort fosfat men kÀnns onödigt att tillföra nytt vatten med fosfat. 

Mvh

Kim

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.