Gå till innehåll

Byggmateriel?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och funderar mycket på hur jag ska få ihop mitt akvarium så priseffektivt som möjligt. Alltså satsa på bra pupar, skummare osv istället för till det jag kan bygga själv. Då kommer problemet. Jag ser att det ni oftast bygger av är plexiglas och vanligt glas. Jag har kontkter inom plåt industrin och skulle kunna tänka mig att bygga exempelvis ytavrinningsboxen i plåt istället. Funkar det och är det någon speciel färg jag ska nyttja för att det ska fungera? Skulle även kunna tänka mig att ha en vägg mella refugiumet och återmatningspump facket i plåt i stället.

Öppna kreativa tankar skapar Bara man vågar visa att man inte har all kunskap!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med plåt att det är bara duplex syrafast stål eller bättre som duger till saltvatten. Sen kan man förstås ta vanlig plåt och måla med ett tjockt lager epoxy, det fungerar så länge färgen är helt intakt. www.epotex.se säljer en färg som är avsedd för akvarier. En sån variant blir dock ganska dyr. Man brukar bara välja att bygga av material som man garanterat vet inte släpper ifrån sig några farliga ämnen.

Plexi är smidigt att jobba med och är helt genomskinlig, så det är väl största anledningen till att det är mycket vanligt vid hemmabyggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har möjligehter med att bygga i SyraFast Rostfri plåt här på jobbet men nja trotts att den är detta så litar jag ej på det. Har ett sötvattensakvarium här på jobbet och testade att lägga in en M20 mutter Syrafast RF å på en månad så har den ändå rostat. Nja rostat har den bara gjort på ytan å var lätt att polera upp igen. Så nej det går nog tyvärr inte utan att man på nått sätt plastar in sina saker mot just korrision.

Det finns dett lack att köpa som heter akvarielack som används flitigt vid större byggen av akvarium eller frigolitbakgrunder finns på Epotex.se

Funkar även att plasta in med glasfiber men det vet jag ej hur man går tillväga med detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerade snabba svar!wooow

Tyvärr får jag väll se att min idé inte var så bra som jag hoppades på. Dock hade jag inte sett att någon annan heller hade byggt så heller vilket gav mig lite vibbar av att det inte var bra. Har också varit inne på att göra saker i glasfiber men lagt det på hyllan då det är lite väl omständigt.

Får väll göra som alla andra då ock bygga i PVC och plexiglas eller glas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen:

Tycker att din signatur säger allt "There are very few absolute truths in reef aquaristics ". Håller med men har du varit nere i hamnen och tittat på de fartygen. Vill inte att mina delar ska rosta så! Men skam den som ger sig. Jag har inte slutat att fundera på nya idér!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har möjligehter med att bygga i SyraFast Rostfri plåt här på jobbet men nja trotts att den är detta så litar jag ej på det. Har ett sötvattensakvarium här på jobbet och testade att lägga in en M20 mutter Syrafast RF å på en månad så har den ändå rostat. Nja rostat har den bara gjort på ytan å var lätt att polera upp igen. Så nej det går nog tyvärr inte utan att man på nått sätt plastar in sina saker mot just korrision.

Det finns dett lack att köpa som heter akvarielack som används flitigt vid större byggen av akvarium eller frigolitbakgrunder finns på Epotex.se

Funkar även att plasta in med glasfiber men det vet jag ej hur man går tillväga med detta...

Måste säg att det förvånar mig att du fick det att rosta så snabbt. Och då i sötvatten :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju rostfritt med en mycket bra kvalitet men då blir det nog bra mycket dyrare än att köpa en färdig i plast

Rostfritt är inte rostfritt i den bemärkelsen att den aldrig rostar utan rosttrög hade nog varit ett bättre namn.

Rostfritt - tål vanligt vatten.

Syrafast - tål även saltvatten.

Duplex - tål även klor och värme och används ofta i badhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något helt inert rostfritt stål finns ej för saltvatten!

Den enda metall jag vet som inte påverkas är Titan som används i alla värmeväxlare som man använder till saltvatten men detta är mycket dyrt och svårbearbetat.

Alla andra metaller måste beläggas med epoxi om de skall vara i saltvatten. Detta är dock ganska svårt då metaller och de flesta epoxysorter har olika utvidgnings kofficienter vilket ger sprickor. Det finns dock epoxy som är anpassat för metall typ Duatank (dyrt och skicktet skall vara 50 mu tjockt pålägges med spatel). Båtepoxi innehåller ofta Aluminiumflagor för tätning och jag kan inte tänka mig att detta skulle vara nyttigt i ett revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

TACKAR för tidigare svar!!!!!

Jag har bestämt att jag skall undvika metall i stor utsträckning som möjligt. Har också läst mig fram genom blant annats Wrangs erfarenheter att färg med antimögelmedel i inte är att rekomendera. Jag lär av andras erfarenheter.

Nu till limning.

Jag ska limma en box för ytavrinning men även limma pvc rör.Går det att använda akvariesilikon till att limma en box av plexiglas samt limma fast den i akvarieväggen? Den kommer inte stå på botten då akvariet är borrat i ena kortsidan.

Vad ska jag använad för lim för at limma pvc rör?

Kan man använda andra pvc rör än de som är avsedda för akvbariebruk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till och med syrafast RF rostar fick en insident uppdagad som hände förra veckan på en kylanläggning

Havsvatten (Göteborg) pumpades in i en värmeväxlare dessa rör var Syrafast RF å läcker nu som en ost i skarvar och svetsar så de får byta ut det hela och göra om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu till limning.

Jag ska limma en box för ytavrinning men även limma pvc rör.Går det att använda akvariesilikon till att limma en box av plexiglas samt limma fast den i akvarieväggen? Den kommer inte stå på botten då akvariet är borrat i ena kortsidan.

Vad ska jag använad för lim för at limma pvc rör?

Använd speciallim avsett för till limma plexi mot plexi, om du skall få det att hålla. Detta lim smälter samman plasten, finns att köpa på ett flertal ställen tex http://www.akriform.se/ För att fästa plexiboxen på glas kan silikon fungera men det är ingen jättebra limning som det blir. Se helst till att ha en backup med någon form av fäste som håller upp den/avlastar silkonlimningen.

PVC monterar du ihop med Tangit, finns på varenda bygghandel.

Sen för att fästa ihop plexi och PVC så kommer problemet. Bäst är om du kan använda en genomföring med packning för att få det tätt. Att limma ihop dem med silikon kan kanske fungera om det inte är någon större belastning på men ingen säker lösning som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter oroväckande at jag måste avlasta ytavrinningsboxen för att vara säker. Kan ju sluta med stor översvämning om hela boxen lossnar och avrinningsen sjunker ca 10 cm. Mycket vatten blir det i sumpen då!:x

Dock får jag återigen tacka för bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt vad för sorts ytavrinning du funderat att bygga. Ofta består en ytavrinning av en del på insidan och en del på utsidan då är det inga problem. Se bara till att det blir säkert i övergången till PVC-rör.

Eller har du tänkt borra i karet och ha en box utanför som du kopplar PVC till? då är en box i glas bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt vad för sorts ytavrinning du funderat att bygga. Ofta består en ytavrinning av en del på insidan och en del på utsidan då är det inga problem. Se bara till att det blir säkert i övergången till PVC-rör.

Eller har du tänkt borra i karet och ha en box utanför som du kopplar PVC till? då är en box i glas bättre.

Jag har köpt ett kar som är borrat sedan tidigare. Förra ägarens lösning fungerade om jag förstod det bra. Han hade löst ytavrinningen genom att ha en skruvad genomföring genom glaset och där satt på en 90 graders pvc rör sedan satt plasnät som ytavrinningskam. Hoppas beskrivningen vart tydlig nog.

Jag hade å andra sidan tänkt att jag skulle bygga en "kub" på insidan av akvariet med ytavrinningskam för att sedan nyttja samma genomföring. Tanken var att kuben skulle vara 150*150 mm för att få upp en tillräckligt lång ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gillade jag!:) Det kommer bli en variant av den ytavriningsboxen.

Jag håller nu på att konstruera mitt rörsystem. Dock hittar jag inte någon bra lista över vilka pvc rör och kranar som finns. Jag vet inte heller om det är någon speciel sort man ska nyttja till akvarier. Någon som kan reda ut detta för mig?

En fråga till. Jag har sett att många använder någon form av grön slag till sina rörsystem, ser ut som trädgårdsslang. Vad är det för typ av slang och är det något som säljs bland övriga akvarieprodukter utan att jag lyckats se dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gillade jag!:) Det kommer bli en variant av den ytavriningsboxen.

Jag håller nu på att konstruera mitt rörsystem. Dock hittar jag inte någon bra lista över vilka pvc rör och kranar som finns. Jag vet inte heller om det är någon speciel sort man ska nyttja till akvarier. Någon som kan reda ut detta för mig?

En fråga till. Jag har sett att många använder någon form av grön slag till sina rörsystem, ser ut som trädgårdsslang. Vad är det för typ av slang och är det något som säljs bland övriga akvarieprodukter utan att jag lyckats se dem?

PVC-rör finns det såvitt jag vet bara en variant av. Gå till http://www.shop.carlen.biz/ och klicka på länken "Rör & Kopplingar" i menyn. Där får du en bra översikt över tillgängliga PVC-detaljer. Vad gäller själva inköpet får du i vanlig ordning kolla runt lite och finna den leverantör som passar dig (utbud, pris, service mm).

Vad gäller grön slang är det nog helt vanlig slang som du köper i alla akvarieaffärer. Slangkopplingar kan vara lite lurigare att få garanterat täta (jämfört med limmade PVC-kopplingar), men kan vara bra för att inte överföra vibrationer från pumpar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen. För PVC behöver du tangitlim och ett bra lösningsmedel för att rengöra delarna du ska limma. Du ska helst använda PVC-u som är beständigt mot UV-ljus. För slang bör man helst använda sillikonslang då denna avger minst mjukningsmedel till skillnad mot PVC slangar (har jag hört).

Länken som Vargklo gav kan rekommendera starkt, från dom har jag köpt alla mina PVC delar. Annars är det ganska bökigt att skaffa delar då det är nästan uteslutande grossister som har dom dimensioner på rör vi söker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...