Gå till innehåll

Modifiering av Bubble Magus NAC66


Slanten

Rekommenderade inlägg

Problem:

Min nuvarande skummare har två stycken Atman-pumpar och de avger 2x30W i värme. Det gillas inte i ett kallt akvarium, eftersom kylaren måste ta bort den värmen. Ett annat problem är att de har svårt att starta upp efter tex ett strömavbrott.

Värt att tilläggas är att Atman-pumpen avger 45W när den har en normal impeller.

 

BM_NAC66-650x650.jpg

 

Eventuell lösning:

Byt ut Atman-pumparna mot två Jebao DSC2000 Needle Wheel. De avger 2x20W när de arbetar med en vanlig impeller, men drar endast 2x15W med nålhjul. Det krävs lite modifiering för att koppla in dem mot skummarkroppen, men det är nog hyffsat lätt ordnat.

 

untitled.png

 

Diskussion:

Det som talar emot denna lösning är att de tekniska specifikationerna för de två pumptyperna inte stämmer överens. (Flöde och tryckhöjd är med normal impeller)

Jebao-pumpen har ett lite lägre flöde med vanlig impeller och nästan samma tryck, men luftinblandningen är högre än Atman. Kommer skummaren prestera lika bra som innan eller blir den sämre?

 

Atman:

Maxflöde: 2500 l/h

Tryckhöjd: 2,25m

Luft: 500 l/h

 

Jebao:

Maxflöde: 2000 l/h

Tryckhöjd: 2,20 m

Luft: 600 l/h

 

 

 

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikten att mer luft borde bara vara positivt, även om kanske vattenflödet minskar och det blir mindre turbulens så kommer det ökade antalet bubblor i sig tillföra en del rörelse till vattnet i skummarkroppen. Så effekten av bytet borde vara minskad energikonsumtion och ökad effektivitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men jag tror att en DC pump på 40 watt värmer vattnet mindre än en 230 pump på 40 watt - även om man kör den fullt ut. Man har ju en rätt så kraftig värmeutveckling i transformern till DC pumpen och den skall ju inte ligga i vattnet :)

@stigigemlaRätta mig om jag har fel - vilket kan hända

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... värmer två olika AC-pumpar vattnet lika mycket om de har olika verkningsgrad? Dvs blir det alltid 40 w värme? I så fall borde det inte vara någon skillnad för en DC-pump heller. Det är under förutsättning att det är pumpen som drar 40 w och nätaggregatet inte är inkluderat i den siffran.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Äntligen har jag testat din pump, @mikoto som du lånade ut!

Det är en DCS-2000 och tyvärr ger det ett lägre flöde än befintlig Atman-pump och det verkar som att det inte funkar så bra i denna skummaren. Så tills vidare får jag dras med mina värmeskapande Atman-pumpar. 

 

Jebao:

WP_20170917_18_42_39_Pro.jpg.bab43b939d93b54b64f14a73155b7800.jpg

 

Atman:

WP_20170917_18_48_47_Pro.jpg.4ae27545edd4d3a2232dee75cfc9569b.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...