stigigemla Postat 28 januari 2017 Dela Postat 28 januari 2017 Nu närmar det sig att bli fler på marknaden. http://www.reef2reef.com/threads/look-what-i-just-found-ghl-kh-director.286533/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 28 januari 2017 Dela Postat 28 januari 2017 Såg en notering på Ghls hemsida för en av portarna på Profilux4....nåt i stil med för framtida mätning av tex KH, kalcium ( eller var det kanske magnesium). Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 14 augusti 2017 Dela Postat 14 augusti 2017 Mer info + bild på KH Director https://www.aquariumcomputer.com/the-new-kh-director/ 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 15 augusti 2017 Dela Postat 15 augusti 2017 spännande! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 augusti 2017 Författare Dela Postat 15 augusti 2017 Att köpa den + en doserpump med 3 kanaler för att få den att funka verkar lite jobbigt. Då tycker jag Jonas modell verkar bättre med slangar och burkar färdigkopplade. Och en pump stegmotordriven för att få högre precision är inte heller fel. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 15 augusti 2017 Dela Postat 15 augusti 2017 GHL doser 2 har stegmotorer........ MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 16 augusti 2017 Dela Postat 16 augusti 2017 @Lasse så för oss som redan har doser2 kanske detta är ett bra alternativ? Antar att den ju då kommer jobba med doser2 och kunna stoppa bara kh-lösningen alt öka upp dosen, återstår att se. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 augusti 2017 Dela Postat 16 augusti 2017 Känns konstigt att ghl gör en produkt å sen så måste man komplettera med en sak till.... @KimozabeÄr du nöjd med din doser 2.1Har problem med min att vätskan rinner tillbaka å så sätt blir det olika för varje dosering. Har klippt om slangarna å Max 60cm sug slang köpte backventiler men det blev sämre Att ha en doserpump som man ej nu litar på att dosera rätt varje gång stämmer inte hade vart bättre med 4:a rullar för noggrannare/tillförlitligare dosering Min jebaou för 900:- var bättre å stabilare dosering Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 17 augusti 2017 Dela Postat 17 augusti 2017 @wrang låter ju inte bra. Har inte haft nöjet att prova min än. Får väl kanske packa upp allt och bara köra lite för skoj skull, ställningen till akvariet är inte klart än. Har du kontaktat Ghl, med tanke på att dom gärna ser sig själv som kvalitetsmärke borde dom väl gärna se att ditt problem löser sig? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 augusti 2017 Dela Postat 17 augusti 2017 kontakta GHL Hur kan det bli sämre med backventil? Den bör ju hindra det att rinna tillbaks MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 augusti 2017 Dela Postat 28 augusti 2017 Om det ár en bra ide eller inte beror ju lite pá. Pris exempelvis och exempelvis pá om man redan styr det mesta med en GHL. Om de nu ocksá kommer med en kalciummátare som redan ár főrbered főr P4 sá kan det vara intressant med en lős variant. Det verkar gá át 3 pumpar bara till GHL director - en provvatten in. en reagens in och en slask ut. Vilken metod de anvánder vet jag inte men skulle tippa pá en coloremtisk metod men det kan vara ngt helt nytt ocksá. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 31 augusti 2017 Dela Postat 31 augusti 2017 (ändrat) Lite mer info GHL kH Director(12:07) + (8:17)KHLab och (5:35)Mindstream Allt i test.. Ändrat 31 augusti 2017 av maxium Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 1 september 2017 Dela Postat 1 september 2017 En liten del av tråden ovan har modererats av policy-skäl. /Jonas Roman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 3 september 2017 Dela Postat 3 september 2017 https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=iNOcFklxuGs MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 mars 2019 Dela Postat 15 mars 2019 (ändrat) Någon som testat denna eller är på väg att köpa en? för och nackdelar Ändrat 15 mars 2019 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 15 mars 2019 Dela Postat 15 mars 2019 Jag har ingen och tyckte ett tag att det inte behövdes för varje mätning var mitt KH stabilt på 8 ( ingen aning hur dygnspendlingar sett ut dock). Har tydligen inte utfört tester på 3 veckor enligt min Aqua Calculator och helt plötsligt var mitt KH nere på 7. Kommer eventuellt skaffa någon form av KH-styrning framöver så jag inte behöver vara orolig under längre resor 2-4 veckor. Både Jonas och Ghl’s är intressanta men hoppas att det ska komma full styrning från GHL, blir nog en sån så fall beroende på pris. Tycker det är rätt kul att utföra test så det är inte av bekvämlighetsskäl. Kan iofs oxå vara att jag lagt till en del koraller som nu efter lite ökade antal max ljustimmar har börjat växa lite snabbare. Kanske inte är normalt med dippar på 1 KH under 3 veckors tid. Mvh Kim 1 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 mars 2019 Dela Postat 16 mars 2019 (ändrat) Jag har läst lite nu jag med och har förstått att den kan styra en annan doserpump från ghl. Jag har en ghl sa2.1 4 kanal så då kan man koppla in en kh maskin och en slav 3 eller 4:a Ändrat 16 mars 2019 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Thornrose Postat 7 mars 2020 Dela Postat 7 mars 2020 Wrang, är du nöjd med din Kh Director? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 mars 2020 Dela Postat 8 mars 2020 Köpte igen fick avrådan att köpa en efter at jag läst och frågat olika oersoner och erfarenheter. Kör med en manuell Hanna kh istället så längeFunkar kanon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 mars 2020 Dela Postat 8 mars 2020 Vi använder 2 st på Sjöfartsmuseet. Än så länge så används de som monitors. En har vi haft i över ett år och det var en del konstiga resultat i början. Det har ändrats till det bättre och vi köpte en till förra månaden. Den har fungerat bra den tid vi kört den. Själva kalibreringen är viktig. Pumparna måste kalibreras bra. Men som sagt var - vi har inte vågat använda den för att styra doseringen. Vad jag förstått från nätet så är Alcatronic KH testarnas Rolls Royce men jag har inte testat den själv. Frågan är dock om dessa testare verkligen behövs för en privatperson om man inte är bortrest mycket. Att ta ett manuellt KH test tar 3 min för mig och jag kan snabbt ta ett till om det blir ett skit happens värde MVH Lasse 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Thornrose Postat 12 mars 2020 Dela Postat 12 mars 2020 Lasse, är det för risken med osäkra mätvärden ni inte vågar använda den till styrning eller något annat skäl? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 3 april 2020 Dela Postat 3 april 2020 On 2020-03-08 at 15:04, Lasse sa: Vi använder 2 st på Sjöfartsmuseet. Än så länge så används de som monitors. En har vi haft i över ett år och det var en del konstiga resultat i början. Det har ändrats till det bättre och vi köpte en till förra månaden. Den har fungerat bra den tid vi kört den. Själva kalibreringen är viktig. Pumparna måste kalibreras bra. Men som sagt var - vi har inte vågat använda den för att styra doseringen. Vad jag förstått från nätet så är Alcatronic KH testarnas Rolls Royce men jag har inte testat den själv. Frågan är dock om dessa testare verkligen behövs för en privatperson om man inte är bortrest mycket. Att ta ett manuellt KH test tar 3 min för mig och jag kan snabbt ta ett till om det blir ett skit happens värde MVH Lasse @Lasse, pm:_)/Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 3 april 2020 Dela Postat 3 april 2020 (ändrat) Nej - mätvärdena är bra och stadiga normalt och vi kör med både kalkreaktor och Core7. Jag försöker få David att åtminstone låta den stoppa Core7 om vi får tillväxtstopp igen Det är en så enorm tillväxttakt i de här systemen att vi måste övervaka dem varje dag manuellt. Jag fördrar nog att använda den till övervakning och beslutsstöd MVH Lasse Ändrat 3 april 2020 av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.