jeber Postat 9 februari 2017 Postat 9 februari 2017 Har ett gäng sniglar som kommer fram när det är mörkt. Är de bra eller dåliga sniglar? Citera
Christian J Postat 9 februari 2017 Postat 9 februari 2017 Om det är Stomatella så är de bra, men det är svårt att se på bilden. Citera
mikoto Postat 9 februari 2017 Postat 9 februari 2017 Ska vi vara petiga dock så finns det väl inga sniglar i saltvatten, eller under vatten öht? Det där är väl snäckor? ;-) Men sniglar är bra djur de med, utom de i trädgården som äter våra plantor, de är dåliga. 1 Citera
Lasse Postat 9 februari 2017 Postat 9 februari 2017 Missa det servesset. För trött tror jag MVH Lasse Citera
hundben Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 har alltid köpt turbo sniglar o inte turbo snäckor i butikerna man får kalla dom vad man vill Citera
mikoto Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 Ja, du får självklart kalla de vad du vill. Men definitionen av en snigel är att det är en snäcka utan skall som lever på land. Singlar finns inte under vatten, därför heter det till exempel nakensnäckor istället för sniglar om snäckor utan skal i havet. Står det turbo snigel i butiken så är det ett språkligt fel. 1 Citera
stigigemla Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 Det kommer väl från folk som är dåliga på engelska. Snail = snäcka Slug = snigel. Det är fel i en hel del lexikon också. 1 Citera
Kimozabe Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 @jeber Det är stomatella och dom är bra. Mvh Kim 1 Citera
Lasse Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 (ändrat) 6 timmar sedan, hundben sa: har alltid köpt turbo sniglar o inte turbo snäckor i butikerna man får kalla dom vad man vill Alternativa fakta eller? Den korrekta beteckningen är snäckor, oavsett vad man i butikerna kallar dem. Se Daniels förklaring. MVH Lasse Ändrat 10 februari 2017 av Lasse 1 Citera
jeber Postat 10 februari 2017 Författare Postat 10 februari 2017 Tack för alla svar Trodde inte det var stomatella då dem är grymt stora. När jag stoppade i dem var dem som risgryn! Mvh Jesper Citera
Ouscazz Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 7 timmar sedan, mikoto sa: Står det turbo snigel i butiken så är det ett språkligt fel. Ja, dubbelt upp... 1 Citera
stigigemla Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 Turbansnäcka i ett ord heter de på svenska. 1 Citera
Lasse Postat 10 februari 2017 Postat 10 februari 2017 9 timmar sedan, Ouscazz sa: Ja, dubbelt upp... MVH Lasse Citera
hundben Postat 11 februari 2017 Postat 11 februari 2017 Fast å andra sidan så har väl snigel/snäckan ett annat namn ändå beroende på vilken art de är om man nu ska dra åt tumskruvarna Citera
stigigemla Postat 11 februari 2017 Postat 11 februari 2017 (ändrat) Kallar vi den Stomatella sp. så betyder det bara att det är en snäcka av någon Stomatellaart. Och turbansnäckor heter Turbo sp. (Fast i butik brukar de vara Trochus, Astrea eller...). Ändrat 11 februari 2017 av stigigemla Citera
Lasse Postat 11 februari 2017 Postat 11 februari 2017 Varför skall det vara fel och envist att hålla sig till det som är riktigt? Orden snigel och snäcka är lika bra/och fast definierade som orden bord och stol. En snigel lever per definition på land och har inget skal. Det som lever under vatten är snäckor - både med och utan skal. Men vi kanske om vi vill skall kalla bord för stol och vise versa - Kom nu så sätter vi oss på bordet vid matstolen. MVH Lasse Citera
hundben Postat 11 februari 2017 Postat 11 februari 2017 Det kan väl inte vara riktigt om dom lever under vatten utan skal kan väl ändå inte vara en snäcka när dom ingen snäcka har. finns sniglar på land med skal Citera
Ouscazz Postat 12 februari 2017 Postat 12 februari 2017 Det kan väl inte vara riktigt om dom lever under vatten utan skal kan väl ändå inte vara en snäcka när dom ingen snäcka har. finns sniglar på land med skalEnvis rackare. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SnäckorSkickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Lasse Postat 12 februari 2017 Postat 12 februari 2017 (ändrat) Vad det kallas i folkmun är en sak men definitionsmässigt så är det fortfarande så att en snigel är en landlevande snäcka utan skal (eller med ett rudimentärt skal) https://sv.wikipedia.org/wiki/Sniglar http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/ryggradslosadjur/sniglar.138.html - allt annat benämns snäckor. MVH Lasse Ändrat 12 februari 2017 av Lasse Citera
hundben Postat 13 februari 2017 Postat 13 februari 2017 Ja det är lite roligt. inte ofta man får svar här om det inte är för att visa att man har rätt då skrivs det Citera
Lasse Postat 13 februari 2017 Postat 13 februari 2017 Citat Ja det är lite roligt. inte ofta man får svar här om det inte är för att visa att man har rätt då skrivs det @hundben Menar du att jag, Stig, Mikito och Mats bara svarar dig för att visa att vi har rätt och hävda oss? En ganska så kraftig anklagelse. Mej kvittar det men en ursäkt eller förklaring till de andra tre är nog på sin plats. Stig har varit här i sedan 2004 och betytt otroligt mycket för hobbyn här i Sverige och guidat många nybörjare genom att svara på samma frågor år efter år. Mikito (Daniel) har varit medlem sedan 2011 och varit väldigt drivande både i Skövde Akvarieförening och här vad gäller kallt saltvatten. Även han har guidat och svarat på många frågor genom åren. Old Bastard (Mats) har varit medlen sedan 2010, är medlem av gruppen som ideellt driver saltvattensguiden och har också varit väldigt aktiv att svara på frågor som ställts hundratals gånger. Tillsammans har vi fyra gjort 32 625 inlägg under en sammanlagd tid på 37 år (snittet bli då 2,4 inlägg per dag under en effektiv medlemstid på 37 år) och det är den gruppen människor du anklagar för att bara skriva för att visa att man har rätt och sällan ge svar annars! Lite vett och fason får man nog visa i alla fall innan man strör syrliga kommentarer MVH Lasse 5 Citera
hundben Postat 14 februari 2017 Postat 14 februari 2017 Ja o så kom Lasse. Du skriver som om jag har dödat någon. Ja det har blivit bättre med svar på senare tid (men) sen tillägger jag inget där så jag inte trampar någon på tårna mer än vad jag tydligen har gjort. Angående snigelfallet så upplevde jag det som om jag inte fick säga snigel för att det inte var riktigt enligt ord o då hettade det till. okey jag kanske spädde på det hela men det var bara för att det hetta till Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.