Gå till innehåll

Bra eller dålig snigel?


jeber

Rekommenderade inlägg

Ja, du får självklart kalla de vad du vill. Men definitionen av en snigel är att det är en snäcka utan skall som lever på land. Singlar finns inte under vatten, därför heter det till exempel nakensnäckor istället för sniglar om snäckor utan skal i havet. Står det turbo snigel i butiken så är det ett språkligt fel.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, hundben sa:

har alltid köpt turbo sniglar o inte turbo snäckor i butikerna man får kalla dom vad man vill

Alternativa fakta eller? :)

 

Den korrekta beteckningen är snäckor, oavsett vad man i butikerna kallar dem. Se Daniels förklaring.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall det vara fel och envist att hålla sig till det som är riktigt? Orden snigel och snäcka är lika bra/och fast definierade som orden bord och stol. En snigel lever per definition på land och har inget skal. Det som lever under vatten är snäckor - både med och utan skal. Men vi kanske om vi vill skall kalla bord för stol och vise versa - Kom nu så sätter vi oss på bordet vid matstolen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det kallas i folkmun är en sak men definitionsmässigt så är det fortfarande så att en snigel är en landlevande snäcka utan skal (eller med ett rudimentärt skal) https://sv.wikipedia.org/wiki/Sniglar

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/ryggradslosadjur/sniglar.138.html

 

  - allt annat benämns snäckor.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Ja det är lite roligt. inte ofta man får svar här om det inte är för att visa att man har rätt då skrivs det 

 

@hundben

Menar du att jag, Stig, Mikito och Mats bara svarar dig för att visa att vi har rätt och hävda oss? En ganska så kraftig anklagelse.

 

Mej kvittar det men en ursäkt eller förklaring till de andra tre är nog på sin plats. Stig har varit här i sedan 2004 och betytt otroligt mycket för hobbyn här i Sverige och guidat många nybörjare genom att svara på samma frågor år efter år. Mikito (Daniel) har varit medlem sedan 2011 och varit väldigt drivande både i Skövde Akvarieförening och här vad gäller kallt saltvatten. Även han har guidat och svarat på många frågor genom åren. Old Bastard (Mats) har varit medlen sedan 2010, är medlem av gruppen som ideellt driver saltvattensguiden och har också varit väldigt aktiv att svara på frågor som ställts hundratals gånger. Tillsammans har vi fyra gjort 32 625 inlägg under en sammanlagd tid på 37 år (snittet bli då 2,4 inlägg per dag under en effektiv medlemstid på 37 år) och det är den gruppen människor du anklagar för att bara skriva för att visa att man har rätt och sällan ge svar annars!

 

Lite vett och fason får man nog visa i alla fall innan man strör syrliga kommentarer

 

MVH Lasse

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja o så kom Lasse. Du skriver som om jag har dödat någon. Ja det har blivit bättre med svar på senare tid (men) sen tillägger jag inget där så jag inte trampar någon på tårna mer än vad jag tydligen har gjort.

Angående snigelfallet så upplevde jag det som om jag inte fick säga snigel för att det inte var riktigt enligt ord o då hettade det till. okey jag kanske spädde på det hela men det var bara för att det hetta till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...