Gå till innehåll

Första saltvattenakvariet


Tc_telge

Rekommenderade inlägg

Hej.
Jag har precis fått ta över mitt första saltvattenakvarium, ett clownhotell på 58l.
Har fått en kortare genomgång av funktionerna (Tekniken) och har läst en hel del på nätet på nu och tidigare.
Är inte helt ny på akvarium, då jag hållit på med hightec växtakvarium under 8år. dock är saltvatten något helt nytt.

 

Är 3 dagar sedan jag startade upp akvariet, har ca 5-6kg levande sand och 7kg levande sten.
Köpte färdigblandat vatten och preparerade med Happy Lifes flytande filtermedia ooch Nitri-biotic Probiotic and nitrifying bacteria.

 

Tror att allt är "fit for fight" och att jag under morgondagen om jag får bra värden kan i enighet med butikspersonalen på zoobutiken kan lägga i  städpatrullen och kanske den första fisken.

Är det något speciellt ni vill rekommendera att jag gör, tar hänsyn till? Vad är era erfarenheter kring att starta upp en clownhotell.
Vill ha en par clowner, anemon, vad bör jag tänka på? Två fisk räcker gott, men vart går gränsen för koraller?
Bor i Södertälje, vart hittar jag bra butiker, med god service för att inhandla fisk och koraller framöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den levande stenen redan är inkörd kan du kanske börja sätta in algätande eremitkräftor nu (särskilt om du ser begynnande trådalgväxt), men jag skulle vänta lite med symbiosanemoner och koraller för säkerhets skull. Jag har dock ingen erfarenhet av att tillsätta bakteriekulturer.

 

Om den levande stenen inte är tillräckligt inkörd får du kanske utbrott av kiselalger och cyano i början, men om du inte har någon ammonium kanske du ändå kan börja försiktigt med städpatrull.

 

Enda gränsen för antal koraller är egentligen utrymmet, men vissa arter (inte minst symbiosanemoner) kan bränna andra. Stenkoraller behöver kalciumtillskott, och koraller utan zooxantheller behöver mat precis som fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är köpt och ilagd i måndags. Hur lång tid räknar man med att det tar att köra in en sten?
Anemoner och koraller har jag blivit rekommenderad att avvakta med minst en vecka till, men en fisk (clown) skulle både vara tålig och göra nytta i ett tidigt skede.
Akvariet var inte helt tömt på vatten, också på rekommendation av "säljaren", fick rådet att sätta i en fisk redan första dagen av honom... Något som jag ställde mig väldigt skeptisk till. Berättade för säljaren i butiken, som rekommenderad mig att åtminstone skölja av filtersvamparna.. fylla akvariet och köpa fisk och städpatrull efter ca 3-4 dagar.

 

Kommer ta värdena i akvariet imorgon, ser allt bra ut så är tanken att köpa städpatrullen imorgon och ev fisk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det levande sten direkt från import brukar man räkna med 4 veckor.

Med startbakterier går det fortare. När nitrittoppen är förbi kan man börja lägga i djur.

Har du köpt akvariet begagnat komplett med sten kan du räkna med att nitrittoppen kommer på en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade vattenvärdena idag. 

Fick följande resultat. 

 

Temp: 26

Salthalt 1.024

ph: 7,8

kh: 3,6

No3: 50

No2: 0

Nh3/Nh4: 0

 

har gjort ett vattenbyte på 10l, avvaktar nu att nitraten skall bli betydligt lägre och förhoppningsvis att pH och KH skall gå upp utan tillsatta kemikalier innan jag lägger i något mer levande än de befintliga LS och sanden i akvariet. 

 

Tips och råd på hur jag bör hantera mina världen mottages tacksamt. 

Har belysningen på ca2h per dygn änsålänge. 

Ändrat av Tc_telge
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall korallerna överleva måste du höja kH. Det kan du göra med Bikarbonat som finns i kryddhyllan i din livsmedelsaffär.

En påse brukar vara 40 gram. Det kan du lösa i en 0,5 liters PET- flaska. 

Börja med att tillsätta 1 full Salifertbägare och sedan två gånger en halv bägare med några timmars mellanrum. 

Vänta ett par timmar och mät sedan kH. Det bör vara 7 - 8.

Vad jag vet finns det inget som heter skinnkoraller. För mig ser det ut som kalkalger. Med ett så lågt kH skulle jag tro de är döda och kommer att delvis ruttna bort. Så NO2 kommer säkert att stiga om en vecka. Köp inga djur till akvariet innan NO2 gått ned igen.

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-03 at 11:34, Tc_telge sa:

Kollade vattenvärdena idag. 

Fick följande resultat. 

 

Temp: 26

Salthalt 1.024

ph: 7,8

kh: 3,6

No3: 50

No2: 0

Nh3/Nh4: 0

 

har gjort ett vattenbyte på 10l, avvaktar nu att nitraten skall bli betydligt lägre och förhoppningsvis att pH och KH skall gå upp utan tillsatta kemikalier innan jag lägger i något mer levande än de befintliga LS och sanden i akvariet. 

 

Tips och råd på hur jag bör hantera mina världen mottages tacksamt. 

Har belysningen på ca2h per dygn änsålänge. 

(KH 3,6 Meq/L eller 10dKH)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...