Gå till innehåll

Koralldöd, inga alger och dino


m0jjen

Rekommenderade inlägg

36 minuter sedan, m0jjen sa:

 

Sanden är redan borta o den har minimal inverkan om man bortser från att det inte är någon dino på botten. 

 

Har du förslag på andra näringsämnen? Skulle exempelvis neophos fungera feån brightwell i samband med kno3?

 

Sedan start av just detta kar har endast aquaforest reef salt använts.

 Jo men är det deras ProBiotic salt eller standardsaltet?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, m0jjen sa:

 

Sanden är redan borta o den har minimal inverkan om man bortser från att det inte är någon dino på botten. 

 

Har du förslag på andra näringsämnen? Skulle exempelvis neophos fungera feån brightwell i samband med kno3?

 

Sedan start av just detta kar har endast aquaforest reef salt använts.

 

Har du ändrat om cirkulationen något efter du tog bort sanden? Du borde kunna blåsa på bra nu när det inte är risk för sandstorm vilket kan hjälpa med att störa dinon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Lasse sa:

 Jo men är det deras ProBiotic salt eller standardsaltet?

 

MVH Lasse

 

Vanliga saltet. Det heter reef salt. :)

27 minuter sedan, addo sa:

 

Har du ändrat om cirkulationen något efter du tog bort sanden? Du borde kunna blåsa på bra nu när det inte är risk för sandstorm vilket kan hjälpa med att störa dinon.

 

 

Nej men det skadar ju inte att testa. Kör en turnover på 40-50x fördelat på 2 mp40qd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Thu Mar 23 2017 at 09:51, Erka sa:

FInns nog ett antal producenter men det jag använt är..

 

Produkt: http://sangokai.org/?page_id=6975 används vid uppstart eller vid näringsbrist.

 

Doserplan: http://www.sangokai.org/fileupload/START_Dosierplan.xls

 

För att sammanfatta.

Nutri-NP: No3 under 5 -> Tillsätt 1ml / 100L

Nutri-P: Po4 under 0.02 -> Tillsätt 1ml / 100L

 

Inte för att höja det till något mirakelmedel men har fungerat klockrent hos mig, håller på att fasa ut FM balling light och gå över helt till sangokai basis/balance.

Vart köper man dessa produkter i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Jag tror att denna typ av tillsats är väldigt nyttig i mitt fall. Efter att ha sökt runt lite så kan jag konstatera att det är från Tyskland det måste beställas. Du känner inte till andra tillsatser eller något som kan uppnå liknande effekt? Som jag förstår det är det en balancerad no3 o po4 tillsats. Borde inte detta kunna uppnås med kno3 och Kh2Po4 förutsatt att detta doseras i rätt ratio?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noterade nu att samtliga av mina 20-25 acros som fortfarande "lever" lider av någon form av vävnadsförlust. Vet ärligt talat inte vad jag ska göra.

 

Kan tyvärr inte köpa mer grejer. Håller inte ekonomiskt. 

 

Kan inte heller förstå vad jag gör fel. Någon form av kännedom saknar jag uppenbarligen då det är mer huvudvärk än nöje för mig i hobbyn. 

 

Känns som att inte ens med back to basic fungerat det. Kan väl inte bli lättare än att mata fiskarna, tillsätta kh mg och ca och hålla jämna värden. 

 

Spontant nu känner jag att allt får dö så jag kan kliva ur hobbyn.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt, jag kan känna din frustration.

Istället för att låta allt dö, är det möjligt med ett totalt vattenbyte och ta ur all sand?

Gå ner och köra karet helt basic med bara Balling?

Jag menar, du verkar inte ha mycket att förlora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett steg tillbaka. Ditt nya akvarium är rätt nytt - i sin uppstart. Mitt eget är nu ca 9 månader gammalt. Är fortfarande inte nöjd med dess mogenhet. Först nu som det ser ut som att det börjar fungera för en del SPS - inte optimalt men så där. Sen så gör man ett misstag - som jag som troligtvis överdoserade med kolkälla i går kväll. Väntar nu på ett katstrofalt resultat. Och det var ingen dålig överdosering kan jag lova om jag har gjort det. Det låter lite kryptiskt men jag vet faktiskt inte - det är mindre i min behållare än vad jag kom ihåg att det skulle vara - kan bara hoppas att jag mins fel. ( @Sjöfartsmuseet Akvariet- du behöver inte påpeka att jag skall åka på semester igen - jag vet det :) ) Vattnet är fortfarande klart och visar inga tecken på överdosering än så det finns fortfarande hop om att jag mins fel. Förbereder nu vattenbyte - men kommer inte göra det innan jag vet att det gått snett.

 

Nu säger jag inte att du begått ett misstag men jag tror att de flesta av oss gör ett misstag när det gäller starter av nya kar - oavsett hur erfarna vi är.  0 eller nära 0 i näringsämnen är en metod som har ett järnfast grepp över hobbyn - och rekommenderas även i nystartade kar. argumenteringen är - så är det i naturen, inget algproblem och korallerna kräver det. För mig så har jag mer och mer blivit övertygad om att dessa råd ger mer skada än nytta - för de stämmer inte - framförallt i kar under 1 - 2 års ålder. Vi tittar på kar som är strålande och kopierar deras näringsvärden. Glömmer ofta att läsa de första sidorna i tråden som gäller de första åren. Många av de fantastiska kar vi kan se nu har haft problem/ har problem då och då. Oftast då vad gäller dino och cyano.

 

Snälla ni som inte håller med mig - och det är flera - det vet jag - skriv inte ner den här tråden utan skriv här.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik.

 

Du har säkert kollat det, men jag tänkte på salthalt och temperatur i karet. Så det inte är en doppvärmare som hängt sig och brassar på för fullt. Såg det var en på FB som till slut upptäckte att problemet var för hög temp i karet.

 

Bara en tanke

 

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

Usch vad tråkigt, jag kan känna din frustration.

Istället för att låta allt dö, är det möjligt med ett totalt vattenbyte och ta ur all sand?

Gå ner och köra karet helt basic med bara Balling?

Jag menar, du verkar inte ha mycket att förlora.

 

Det är väl tanken ikväll. Snart slut på salt med, lagom motiverad till att köpa nytt.

1 timme sedan, Lasse sa:

Ta ett steg tillbaka. Ditt nya akvarium är rätt nytt - i sin uppstart. Mitt eget är nu ca 9 månader gammalt. Är fortfarande inte nöjd med dess mogenhet. Först nu som det ser ut som att det börjar fungera för en del SPS - inte optimalt men så där. Sen så gör man ett misstag - som jag som troligtvis överdoserade med kolkälla i går kväll. Väntar nu på ett katstrofalt resultat. Och det var ingen dålig överdosering kan jag lova om jag har gjort det. Det låter lite kryptiskt men jag vet faktiskt inte - det är mindre i min behållare än vad jag kom ihåg att det skulle vara - kan bara hoppas att jag mins fel. ( @Sjöfartsmuseet Akvariet- du behöver inte påpeka att jag skall åka på semester igen - jag vet det :) ) Vattnet är fortfarande klart och visar inga tecken på överdosering än så det finns fortfarande hop om att jag mins fel. Förbereder nu vattenbyte - men kommer inte göra det innan jag vet att det gått snett.

 

Nu säger jag inte att du begått ett misstag men jag tror att de flesta av oss gör ett misstag när det gäller starter av nya kar - oavsett hur erfarna vi är.  0 eller nära 0 i näringsämnen är en metod som har ett järnfast grepp över hobbyn - och rekommenderas även i nystartade kar. argumenteringen är - så är det i naturen, inget algproblem och korallerna kräver det. För mig så har jag mer och mer blivit övertygad om att dessa råd ger mer skada än nytta - för de stämmer inte - framförallt i kar under 1 - 2 års ålder. Vi tittar på kar som är strålande och kopierar deras näringsvärden. Glömmer ofta att läsa de första sidorna i tråden som gäller de första åren. Många av de fantastiska kar vi kan se nu har haft problem/ har problem då och då. Oftast då vad gäller dino och cyano.

 

Snälla ni som inte håller med mig - och det är flera - det vet jag - skriv inte ner den här tråden utan skriv här.

 

MVH Lasse

 

Jag tror och vet att jag gjort något fel, troligen så var det när jag startade en media reaktor med gfo och 2 dagar senare visade mitt tritontest (som togs innan reaktorn gick igång) en fosfat på 0.007, sedan dess har det bara gått utför. Apex är rätt tacksam då allt man gör loggas.

 

Jag håller också med om att ULNS system har blivit grymt populärt, jag har dock inte riktigt tagit sikte där utan det har bara blivit så. Jag har förvisso tagit sikte på ett bakteriedrivet system, men inte för näringensskull utan för att det har påvisat resultat. Har dock aldrig använt zeoliter, eller gfo i mer än 1-5 dagar och då just gfo.

 

Nu är ju problemet för mig att jag verkar inte kunna höja mina värden alls oavsett matning, hade gärna testat en balanserad näringslösning men det finns inte i Sverige om man inte använder exempelvis Neophos o Kno3 eller KH2PO4. Har tyvärr verken neophos eller kh2po4 hemma i nuläget.

56 minuter sedan, Purre sa:

Hej Fredrik.

 

Du har säkert kollat det, men jag tänkte på salthalt och temperatur i karet. Så det inte är en doppvärmare som hängt sig och brassar på för fullt. Såg det var en på FB som till slut upptäckte att problemet var för hög temp i karet.

 

Bara en tanke

 

/Per

 

Min doppvärmare är ny, inte för att det spelar någon roll men jag styr även tempen via min apex och dennes temp prob :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse att balansen o mognaden är skör i mitt kar sedan flytt råder det inga tvivel om. Dock gick de första veckorna som smort. Alla koraller satte fötter o började växa. KH förbrukningen sköt i taket men jag hängde med så ingen spik eller dipp skedde. Sen så dog all förbrukning bara av över en natt. Troligen p.g.a nollade näringsvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror fortfarande att orsaken till din korallohälsa är för lågt fosfat, du har ju i princip inget alls, vilket är lika med total svält för zooxanthellen, a la barriärrevet..=bleaching=koralldöd till slut.år Det låga fosfatet kan också bidraga till cyano. Dino däremot borde må dåligt av lågt fosfat, fast där har hag sett motsatsen, o förstår inte helt varför dino inte går tillbaka på lågt fosfat.  

 

Sen varför fosfat inte stiger nu när du slutat med GFO och matar, det är mysko, men till slut kommer det stiga. 

 

Att dosera fosfat kan absolut vara rätt i detta akuta läge.

 

Vid kvävebrist kan vi få bleka koraller också  då zooxanthellen tillbakabildas. Inte sällan har jag sett då hur nitratdosering däremot ej hälper. Skälet till detta tror jag är:

 

Nitrat som direkt näringskälla för zooxanthellen är  mer energioekonomiskt. Dels krävs en omvandling inne i korallen till ammonium, vilket tar tid o kräver energi. Dessutom kan ju nitrat mkt enklare (om denitrifikationen är etablerad i karet det vill säga, vilket den oftast är eftersom detta scenario utspelar sig i kar med lågt nitrat) denitrifieras till kvävgas istället för att assimileras/tas upp, av en alg/zoox. Därmed kommer alltså nitrat hinna denitrifieras till kvävgas innan någon alg hunnit få chansen att assimilera nitraten. Dvs man eldar åt kråkorna, den doserade nitraten går upp som kvävgas,och ger ger energi åt denitrifikatonsbakterierna, i detta fall icke vår önskvärda effekt. Jag har sett många exempel på när man doserar nitrat i kar pgr av nitratbrist, men bara ngr timmar senare är nitraten förbrukad(enligt mätning före o efter) på ett sådant sett att det inte kan bero på assimilering av alger ,utan dissimilering av bakterier.  Därför tror jag mer på att ha i mer fisk vid kronisk N-brist, för då får man ett ammoniumtillskott, på dessutom ett  kontrollerat sätt,  och ammonium kommer zooxanthellen o microalgen till gagn direkt och möter ingen konkurrens av denitrifikationsbakterierna. 

 Detta är en teori jag sytt ihop får att få ihop ekvationen varför man ser då o då att nitrattillsättning liksom inte tas upp av algerna trots dosering. Klinisk observation alltså, korallen mörknar inte o knappt att det blir mer mikroalger heller, samt att nitraten försvinner igen så snabbt så det endast kan bero på dissimiliering(=denitrifikation, som alltså borde gå mkt snabbare än assimilering), hur mkt man än doserar (till viss gräns såklart). 

 

Hälsn

 

Jonas Roman

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, jonasroman sa:

Jag tror fortfarande att orsaken till din korallohälsa är för lågt fosfat, du har ju i princip inget alls, vilket är lika med total svält för zooxanthellen, a la barriärrevet..=bleaching=koralldöd till slut.år Det låga fosfatet kan också bidraga till cyano. Dino däremot borde må dåligt av lågt fosfat, fast där har hag sett motsatsen, o förstår inte helt varför dino inte går tillbaka på lågt fosfat.  

 

Sen varför fosfat inte stiger nu när du slutat med GFO och matar, det är mysko, men till slut kommer det stiga. 

 

Att dosera fosfat kan absolut vara rätt i detta akuta läge.

 

Vid kvävebrist kan vi få bleka koraller också  då zooxanthellen tillbakabildas. Inte sällan har jag sett då hur nitratdosering däremot ej hälper. Skälet till detta tror jag är:

 

Nitrat som direkt näringskälla för zooxanthellen är  mer energioekonomiskt. Dels krävs en omvandling inne i korallen till ammonium, vilket tar tid o kräver energi. Dessutom kan ju nitrat mkt enklare (om denitrifikationen är etablerad i karet det vill säga, vilket den oftast är eftersom detta scenario utspelar sig i kar med lågt nitrat) denitrifieras till kvävgas istället för att assimileras/tas upp, av en alg/zoox. Därmed kommer alltså nitrat hinna denitrifieras till kvävgas innan någon alg hunnit få chansen att assimilera nitraten. Dvs man eldar åt kråkorna, den doserade nitraten går upp som kvävgas,och ger ger energi åt denitrifikatonsbakterierna, i detta fall icke vår önskvärda effekt. Jag har sett många exempel på när man doserar nitrat i kar pgr av nitratbrist, men bara ngr timmar senare är nitraten förbrukad(enligt mätning före o efter) på ett sådant sett att det inte kan bero på assimilering av alger ,utan dissimilering av bakterier.  Därför tror jag mer på att ha i mer fisk vid kronisk N-brist, för då får man ett ammoniumtillskott, på dessutom ett  kontrollerat sätt,  och ammonium kommer zooxanthellen o microalgen till gagn direkt och möter ingen konkurrens av denitrifikationsbakterierna. 

 Detta är en teori jag sytt ihop får att få ihop ekvationen varför man ser då o då att nitrattillsättning liksom inte tas upp av algerna trots dosering. Klinisk observation alltså, korallen mörknar inte o knappt att det blir mer mikroalger heller, samt att nitraten försvinner igen så snabbt så det endast kan bero på dissimiliering(=denitrifikation, som alltså borde gå mkt snabbare än assimilering), hur mkt man än doserar (till viss gräns såklart). 

 

Hälsn

 

Jonas Roman

 

Jag håller helt med om att den låga fosfaten är den bidragande orsaken i detta fall. Det finns även fall där folk har lyckats dosera KH2PO4 för att bli av med dinoflagellaterna, har tyvärr inte några länkar till hands nu, och även det är ingen vetenskap som stödjer. I mitt fall tror jag att dinoflagellaterna får ett övertag när fosfaten är låg över andra organismer. Detta i sin tur leder till att dom får prioritet på organisk näring som tillsätts vid exempelvis matning. Att kemiskt tillföra ett överskott av fosfat för att de andra ska få en chans borde ha en effekt.

 

Detta är helt från eget tänk och jag kan inte stödja det med forskning eller vetenskap. Kvävebristen du pratar om borde kunna motverkas genom att öka den biologiska belastningen, med det tänker jag främst fiskar? Ska till ska iväg imorgon och kan då köpa på mig ett gäng mer fisk som kan konsumera mer mat. I nuläget är har mina fiskar nästan tappat intresset för varannan matning och är på gränsen till ohälsosamt övermatade i mina ögon.

 

Egentligen finns ingen fisk jag kan hålla på ett hälsosamt vis på önskelistan i nuläget. Kejsare går bort p.g.a storleken och dvärgkejsare p.g.a att jag vill ha mina LPS. Gjorde mig nyligen av med 4 anthias innan flytt men det kan väl eventuellt får bli nya sådana då.

 

Jag håller med dig i alla argument. Mina koraller är som sagt likbleka och svaga, dinon tar tillfället i akt och ger sig på dem vilket leder till att det byggs ett täcke över som jag baserat på vad jag ser kväver korallen helt, den har inte ens en chans att ta upp näring.

 

@Lasse har som den snälla själ han är skickat KH2PO4 som bör komma per post på måndag och jag kommer då att försöka dosera upp detta försiktigt i samband med en normalare matnings regim på 2 gånger per dygn. Att dosera zooplankton i nuläget känns väldigt kontraproduktivt då korallerna inte ens har sina polyper ute på nattetid.

 

Vet inte om jag bör byta vatten då detta kommer ta bort näring från vattnet vilket då leder till en ännu sterilisera miljö

 

Vill passa på att tacka alla som orkar med mitt konstanta frågande och besvarar frågorna jag ställer. Det är inte långt ifrån att jag bryter ihop över detta ska jag vara ärlig o säga så det är guld värt att få ett stöd från andra deltagare i hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinon i majoritet har börjat försvinna, vilket känns otroligt bra även om allt inte är borta. Detta har dock uppdagat ett nytt problem i form av cyano. Dock inga microalger ännu.

 

Vet inte hur jag ska ställa mig till vattenbyten för tillfället, om man ska låta allt ha sin gång eller om man ska byta 10% i veckan oavsett. Idéer o tankar?

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Lasse sa:

Jag skulle göra så att jag sög ut så mycket som möjligt varje kväll och ersatte uttaget vatten med nytt. Inga extra vattenbyten.

 

MVH Lasse

 

Lite så min tanke är i nuläget. Förr har jag försökt suga ut biomassan och ned i en socka men mycket läcker igenom och då kan det troligen bidra till spridning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sent svar men produkterna från sangokai finns på de flesta tyska webshop sidorna, vet att dom ska ha lite problem med tillgången.

Brightwell kanske har något liknande, ingen koll på dom. Kanske någon svensk handlare kan tänka sig ta hem en batch för test ?

 

Innehållet i Nutri-Complete (NPK): Aquadest, Methyl-4-Hydroxybenzoat. Nährstoffe: Kaliumchlorid, Ammoniumnitrat, Natriumnitrat, D-Glucosamin Hydrochlorid, D-Glucose-Monohdrat, L-Lysin Hydrochlorid, L-Glutaminsäure, 2-Aminosulfonsäure, Carbamid, Threonin, Natriumdihydrogenphosphat Dihydrat.  

 

Nutri-ComPlex (PBK): Aquadest, Methyl-4-Hydroxybenzoat. Nähr- und Wirkstoffe: Kaliumcarbonat, Kaliumsulfat, Borsäure, Kaliumbromid, Kaliumdihydrogenphosphat, Glycerol.

 

Används vid uppstart eller N/P brist.

 

Vill inte promota nåt men hela konceptet verkar vettigt för mig, sen får man tillfälle att damma av skoltyskan :) finns massor att läsa på hemsidan.

 

Hoppas det håller på att vända för dig, gick över i en tillfällig fas av röd cyano i ett par dagar när det vände hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Erka sa:

Sent svar men produkterna från sangokai finns på de flesta tyska webshop sidorna, vet att dom ska ha lite problem med tillgången.

Brightwell kanske har något liknande, ingen koll på dom. Kanske någon svensk handlare kan tänka sig ta hem en batch för test ?

 

Innehållet i Nutri-Complete (NPK): Aquadest, Methyl-4-Hydroxybenzoat. Nährstoffe: Kaliumchlorid, Ammoniumnitrat, Natriumnitrat, D-Glucosamin Hydrochlorid, D-Glucose-Monohdrat, L-Lysin Hydrochlorid, L-Glutaminsäure, 2-Aminosulfonsäure, Carbamid, Threonin, Natriumdihydrogenphosphat Dihydrat.  

 

Nutri-ComPlex (PBK): Aquadest, Methyl-4-Hydroxybenzoat. Nähr- und Wirkstoffe: Kaliumcarbonat, Kaliumsulfat, Borsäure, Kaliumbromid, Kaliumdihydrogenphosphat, Glycerol.

 

Används vid uppstart eller N/P brist.

 

Vill inte promota nåt men hela konceptet verkar vettigt för mig, sen får man tillfälle att damma av skoltyskan :) finns massor att läsa på hemsidan.

 

Hoppas det håller på att vända för dig, gick över i en tillfällig fas av röd cyano i ett par dagar när det vände hos mig.

 

 

Ska testa att dosera KH2PO4 först nu då det borde komma hem idag. Dinon är nästan helt borta om man bortser från på några svaga koraller. Röda cyanobakterier har kommit redan. Dock inte speciellt farligt o igår verkade de vara på väg bort. Återstår att se. Tog bort lite manuellt igår :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Det var lite av varje i de preparaten. Aminosyror, nitrat och ammonium källor, fosforkällor, urea, och annat. Rena häcbrygden :)

 

MVH Lasse

 

Ja de där såg ju ut att vara en salig blandning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Det var lite av varje i de preparaten. Aminosyror, nitrat och ammonium källor, fosforkällor, urea, och annat. Rena häcbrygden :)

 

MVH Lasse

 

Häxbrygd är väl okända ingredienser plus lite magi *host* KZ *host* ;) *duckar ner i ståvärnet*

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Erka sa:

 

Häxbrygd är väl okända ingredienser plus lite magi *host* KZ *host* ;) *duckar ner i ståvärnet*

Japp - det är hedervärt att de deklarerar allt innehåll - mer sånt. Då vet man vad man stoppar in. Lite konstigt att det är glukos i det också - Glukos = socker = kolkälla

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...