Gå till innehåll

Koralldöd, inga alger och dino


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Det jag tycker är spännande är att det är aminosyror i. Hur skiljer sig detta från vanlig aminodosering? Ofta så förespråkar man att man ska sluta med aminos i samband med dino/cyano eller har jag missförstått det? 

 

Jag har avstått aminos då jag antagit att det är som att kasta bensin på elden

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-31 at 14:35, jonasroman sa:

Jag tror fortfarande att orsaken till din korallohälsa är för lågt fosfat, du har ju i princip inget alls, vilket är lika med total svält för zooxanthellen, a la barriärrevet..=bleaching=koralldöd till slut.

Blandar du inte ihop 2 saker nu Jonas. Koralldöden på barriärrevet beror väl till största delen på temperaturförändringar på grund av klimatförändringar? Inte på fosfatbrist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nuvarande teorier lutar mot värme kombinerat med sänkt pH. Jag tror inte man har provat i olika näringsnivåer men det kan ju finnas något samband här där höjda nivåer kan motverka blekning. Kom också ihåg att när man säger att över 90 % av områdena är drabbade så gäller inte det 90% av biomassan. Ett område anses drabbat om bara någon bråkdel av populationen i just det är blekt

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu sedan igår doserat 0.027 ppm fosfat i form av KH2PO4. Mätt med min hanna checker hi736 ULR fick jag 17, 18, 17 vilket ger mig en rätt bra känsla då det finns 0.034 - 0.073, om hannan stämmer så pratar vi om 0.05. Dock skiner mikroalgerna med sin frånvaro och glasen är helt rena. Nitraten ligger på 5-10 ppm, lutar mer åt 10.

 

I vanliga fall brukar alger vara snabba när det finns näring att tillgå, vad kan jag göra för att uppmuntra dem mer? Kommer dosera 0.0092 ppm värt av fosfat dagligen nu tills på fredag.

 

Andra förslag som hjälper algerna på traven?

 

Från den tidigare diskussionen ang mitt ph har det löst sig, kalibreringen på proben verkar ha varit lite off samt att nya skummaren är inkopplad o fräser på, pendlar mellan 7.95-8.2 med utomhusluft på skummaren :)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, stigigemla sa:

Självklart är det bra med lite kolkälla för att få igång bakteriekulturen i ett nystartat kar. 

 

Underlättar en etablerad bakteriekultur för alger? Skulle http://aquaforest.eu/en/product/np-pro/ kvalificera som kolkälla i detta fall eller ska jag slita fram socker och vodka? :)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och nej.

Det verkar naturligtvis lite bakvänt att tillsätta lite kolkälla, nitrat och fosfat i preparat för att underlätta starten av akvarier.

Det som händer är att bakterierna som tar hand om dessa får en möjlighet att föröka sig och vara effektivare när man sätter i djur i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, stigigemla sa:

Nej och nej.

Det verkar naturligtvis lite bakvänt att tillsätta lite kolkälla, nitrat och fosfat i preparat för att underlätta starten av akvarier.

Det som händer är att bakterierna som tar hand om dessa får en möjlighet att föröka sig och vara effektivare när man sätter i djur i karet.

 

Okej, då får jag köpa en flaska nopo-x. Känns väldigt bakvänt att dosera för att sänka näringen med hjälp av nopo-x när målet är att höja näringen, tror dock tror jag förstår din poäng. Det bidrar till en etablering av bakteriefloran som resulterar i att karet stabiliseras och mognar?

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag skulle inte tillsätta nopox.

Jag har provat en "Balanserad" tillsats av nitrat, fosfat och aminosyror vid start av ett akvarium. Ingen synbar fördel.

 

Nu tappade du bort mig helt.

 

54 minuter sedan, stigigemla sa:

Självklart är det bra med lite kolkälla för att få igång bakteriekulturen i ett nystartat kar. 

 

Vilken typ av kolkälla pratar vi här? Karet i sig är nytt men stenen, siporaxen med mera är endast flyttat från ett annat kar o stenen har varit igång i min ägo under 3 år ungefär.

 

Frågeställningen är vad alger kan tänkas behöva utöver N o P vilket då är C (kol) som du säger. Men vad syftar kol till? NoPo-X är ett exempel på kolföreningar, men det ska jag då alltså inte använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej för f-n. Blanda inte in en organisk kolkälla nu. Jag förstår att Stig kommenterar innehållet av glukos i det tyska preparatet. Men vi vet inte mängden av den eller varför den är med. Men du skall inte sätta till NoPOX nu - bakterierna kommer att utgöra ytterligare en konkurrent om näringen till dina grönalger. Grönalgerna kommer - var så säker.

 

Något som inte är allmänt bekant är att tillsatsen av organisk snabb kolkälla påverkar nitrifikationsbakteriernas möjlighet att hitta ytor att fästa sig på. De snabbväxande heterotrofa bakterierna (som behöver snabba organiska kolkällor) växer mycket snabbare är de långsamväxande nitrifikationsbakterierna. detta gör att Nitrifierarna får svårt att hitta stolar (sittplatser). de kan redan vara upptagna. Därför är huvudregeln - inga snabba organiska kolkällor i starten!

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Nej för f-n. Blanda inte in en organisk kolkälla nu. Jag förstår att Stig kommenterar innehållet av glukos i det tyska preparatet. Men vi vet inte mängden av den eller varför den är med. Men du skall inte sätta till NoPOX nu - bakterierna kommer att utgöra ytterligare en konkurrent om näringen till dina grönalger. Grönalgerna kommer - var så säker.

 

Något som inte är allmänt bekant är att tillsatsen av organisk snabb kolkälla påverkar nitrifikationsbakteriernas möjlighet att hitta ytor att fästa sig på. De snabbväxande heterotrofa bakterierna (som behöver snabba organiska kolkällor) växer mycket snabbare är de långsamväxande nitrifikationsbakterierna. detta gör att Nitrifierarna får svårt att hitta stolar (sittplatser). de kan redan vara upptagna. Därför är huvudregeln - inga snabba organiska kolkällor i starten!

 

MVH Lasse

 

Det förklarar att jag inte förstod alls, tack :) Då inväntar vi algmayham med stor spänning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanon har tagit till vara på den doserade näringen rätt väl ser det ut som, fortsätter med manuell borttagning. Frågan är om jag bör fortsätta att dosera Kh2Po4 (0.0092 ppm / dygn)? @Lasse vad tror du?

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Lasse sa:

Vad läser du i fosfor. Menar du att Cyanon växer till?

 

MVH Lasse

 

Cyanon växer och gillar läget väldigt bra för tillfället. Nitratet har gått från 10 till strax över 5 på 24 timmar, fosfor från 0.052 till 0.077. Nitrat mätt med salifert o fosfat med hanna ulr.

 

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Lasse sa:

Jag skulle fortsätta suga cyano. försöka upprätthålla ca 10 i NO3 och inte sätta i mer fosfor just nu. men det är jag det....

 

MVH Lasse

 

Som meriterad gammal räv i hobbyn har jag ett förtroende för det du säger :). Låter vettigt anser jag. Känns som om jag kommit dit jag vill i fosfatväg, nu gäller det bara att upprätthålla det och nitratet. Uppskattar verkligen all din hjälp och synpunkter, det värderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-04 at 09:51, Dykaren sa:

Blandar du inte ihop 2 saker nu Jonas. Koralldöden på barriärrevet beror väl till största delen på temperaturförändringar på grund av klimatförändringar? Inte på fosfatbrist?

Jag avsåg inte att jämföra orsaken till korallblekningera  så helt rätt påpekat av dig :-) På barriärrevet bror den som du säger på temperaturförändring och förhöjt koldioxid. Men man kan ju få korallblekning av andra skäl som i ditt fall  för lågt fosfat ( kanske ). Jag menade inte att jämföra orsakerna :-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-31 at 09:03, Lasse sa:

Ta ett steg tillbaka. Ditt nya akvarium är rätt nytt - i sin uppstart. Mitt eget är nu ca 9 månader gammalt. Är fortfarande inte nöjd med dess mogenhet. Först nu som det ser ut som att det börjar fungera för en del SPS - inte optimalt men så där. Sen så gör man ett misstag - som jag som troligtvis överdoserade med kolkälla i går kväll. Väntar nu på ett katstrofalt resultat. Och det var ingen dålig överdosering kan jag lova om jag har gjort det. Det låter lite kryptiskt men jag vet faktiskt inte - det är mindre i min behållare än vad jag kom ihåg att det skulle vara - kan bara hoppas att jag mins fel. ( @Sjöfartsmuseet Akvariet- du behöver inte påpeka att jag skall åka på semester igen - jag vet det :) ) Vattnet är fortfarande klart och visar inga tecken på överdosering än så det finns fortfarande hop om att jag mins fel. Förbereder nu vattenbyte - men kommer inte göra det innan jag vet att det gått snett.

 

Nu säger jag inte att du begått ett misstag men jag tror att de flesta av oss gör ett misstag när det gäller starter av nya kar - oavsett hur erfarna vi är.  0 eller nära 0 i näringsämnen är en metod som har ett järnfast grepp över hobbyn - och rekommenderas även i nystartade kar. argumenteringen är - så är det i naturen, inget algproblem och korallerna kräver det. För mig så har jag mer och mer blivit övertygad om att dessa råd ger mer skada än nytta - för de stämmer inte - framförallt i kar under 1 - 2 års ålder. Vi tittar på kar som är strålande och kopierar deras näringsvärden. Glömmer ofta att läsa de första sidorna i tråden som gäller de första åren. Många av de fantastiska kar vi kan se nu har haft problem/ har problem då och då. Oftast då vad gäller dino och cyano.

 

Snälla ni som inte håller med mig - och det är flera - det vet jag - skriv inte ner den här tråden utan skriv här.

 

MVH Lasse

 Här har Lasse och jag alltid haft en ganska samstämmig syn. Jag har förvisso alltid tyckt att ganska(OBS ganska)  låga näringsvärden ger de mest stabila akvarierna. Men jag tror absolut inte heller på ultralåga. Jag har sett så många problem genom åren i akvarium som driver ultralåga näringsvärden i form av vävnadsförlust, dålig koralltillväxt,  bleka koraller  och cyano.   Som jag skrev inledningsvis så tror jag att det är  det ultralåga fosfat  som är grundorsaken till ditt korallproblem. 

 Jag ser att tråden har fortsatt och jag har inte läst de sista inläggen , så om den har spårat in på något annat ämne så ber jag om ursäkt,  jag försöker bara återknyta till grundfrågan. 

 

Mvh

jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt nu kl 9, No3: 10 Fosfat: 0.08 Har inte doserat något sedan i torsdags morse. Fortfarande inga alger i sikte, fler acros som sett okej ut har börjat dö av.

 

@jonasroman Troligen började allt p.g.a den så gott som obefintliga fosfaten, nu är frågan hur man reparerar det. Dagens värden efter kno3 doseing o kh2po4 dosering i veckan ser du ovan. Fortfarande för de mesta, inga alger, cyanon gillar verkligen läget men den kvittar i nuläget, vill bara försöka rädda de få kvarvarande korallerna jag har.

 

Ingen kolkälla doseras eller kommer doseras.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-04 at 20:06, m0jjen sa:

 

Okej, då får jag köpa en flaska nopo-x. Känns väldigt bakvänt att dosera för att sänka näringen med hjälp av nopo-x när målet är att höja näringen, tror dock tror jag förstår din poäng. Det bidrar till en etablering av bakteriefloran som resulterar i att karet stabiliseras och mognar?

 Tillsätt inte kolkälla. Det är det värsta du kan göra när du redan har problem med lågt fosfat döda koraller och cyano. .kollälla är kontra indicerat. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, m0jjen sa:

Mätt nu kl 9, No3: 10 Fosfat: 0.08 Har inte doserat något sedan i torsdags morse. Fortfarande inga alger i sikte, fler acros som sett okej ut har börjat dö av.

Tyvärr är det långsamma processer att vända särskilt när det gäller själva korallhälsan. Zoox återbildas inte särskilt snabbt så oavsett rätt åtgärder så kan korallerna fortsätta dö tyvärr.

väldigt tråkigt detta :-(väldigt tråkigt detta :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Låt dig inte nedslås av denna motgång. Jag skulle gjort så här:

. Agerar inte för mycket nu, fortsätt möjligen som du gör. Undvik ultralåga näringsvärden. Undvik kolkälla och undvik aminosyror och undvika överhuvudtaget preparat som du är inte helt säker på vad de gör för eventuell nytta.  Var faktiskt rätt försiktig med aktivt kol också. Låt vattnet bli en aning " smutsig ". Låt sedan de koraller dö som "skall" dö , rensa bort allt dött byt ordentligt med vatten sedan med ett bra salt och börja lite om från början.  Kör en period utan någon särskild " metod ".  Håll bara koll på KH och kalcium samt byt regelbundet vatten och använd dina ögon och sinnen med att observera akvariet. Kanske något Tritontest också på vägen så du inte helt skevar ut eller får någon metallförorening.

 Försök att skapa en diversifierad bioFlora o var inte rädd för att ha lite tjockare sandbädd ..det brukar vara välmående det finns många trevliga djur som trivs där  som hjälper akvariet att få fin balans. Köp naturligtvis inga nya koraller för en allt är helt stabilt. Räknar med att det tar tid kanske först efter sommaren?.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, jonasroman sa:

 Låt dig inte nedslås av denna motgång. Jag skulle gjort så här:

. Agerar inte för mycket nu, fortsätt möjligen som du gör. Undvik ultralåga näringsvärden. Undvik kolkälla och undvik aminosyror och undvika överhuvudtaget preparat som du är inte helt säker på vad de gör för eventuell nytta.  Var faktiskt rätt försiktig med aktivt kol också. Låt vattnet bli en aning " smutsig ". Låt sedan de koraller dö som "skall" dö , rensa bort allt dött byt ordentligt med vatten sedan med ett bra salt och börja lite om från början.  Kör en period utan någon särskild " metod ".  Håll bara koll på KH och kalcium samt byt regelbundet vatten och använd dina ögon och sinnen med att observera akvariet. Kanske något Tritontest också på vägen så du inte helt skevar ut eller får någon metallförorening.

 Försök att skapa en diversifierad bioFlora o var inte rädd för att ha lite tjockare sandbädd ..det brukar vara välmående det finns många trevliga djur som trivs där  som hjälper akvariet att få fin balans. Köp naturligtvis inga nya koraller för en allt är helt stabilt. Räknar med att det tar tid kanske först efter sommaren?.

 

Jo de är ju svaga koraller så det är inget konstigt med det. Jag har förväntat mig att fler kommer dö o så var det med det. Jag har tänkt som du skriver att det är back to basic o där får de vara ett bra tag. I nuläget har jag ingen sand i p.g.a dino o cyano så den kommer i ett senare skede.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...