wrang Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Skulle man få bättre uttag utav skit om man gjorde som på denna bilden. Allt vatten från ytavrinningen leds in i skummaren direktGäller bara att ytavrinningen levererar så mycket vatten som skummaren kräver Citera
Sillen Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Intressant idé! Har funderat på hur jag ska göra min sump för att inte köra vattnet fler gånger genom sumpen. Detta skulle kunna vara ett alternativ. Följer utvecklingen av tråden! Citera
stigigemla Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Så gör jag. Allt returvatten passerar först breddavlopp och sedan till sump - pump och skummare.Jag har två fack i sumpen med ett breddavlopp emellan dem och returpump i fack 2. Helt strömavbrottssäkert.Testat av EON fem gånger i år. Citera
uffe2 Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Det fungerar nog, men in-vattnet till skummaren bör nog matas in nertill istället för upptill.Jag inbillar mig att in-vattnet annars "trycker" ihop luftbubblorna i skummaren. Citera
wrang Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 Jag förstod ej så mycket men bilden kom ifrån ett spanskt forum och killen körde med en Deltec AP702 där vattnet matas uppifrån och trycks ut vid botten. Citera
Tedb Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Precis som jag hade ränkt att göra om jag hade fått plats med AP-702 under mitt kar. Dom kallar de gravity feeding å diskuteras rätt mycke på reef central Citera
Jaken Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Jag kör så, allt vatten från karet rakt in i HS-skummaren.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8749&page=2 Citera
jerkerw Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 jag kör också på det viset och det fungerar perfektjerker Citera
Doris Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 De ska ja testa på min deltec 702 som ja köpt Ted de blev din skummare som du inte fick plats med HIHI Citera
jens karlskrona Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Så kör jag oxå!!!Har inte gjort det nu pga att jag har clownyngel i min ytavrinningskammare (ynglerna sugs in i skummaren) och jag har märkt en stor skillnad i försämring.. Får helt enkelt sätta upp ett yngelkar och flytta tillbaka skummaren för antagligen ligger jag på gränsen i skumkapacitet!! Får skrapa bakrutan dubbelt så ofta som innan.. Citera
Klubbsson Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Du kan ju ställa skummaren i ett fack i sumpen och få samma resultat. Citera
Tedb Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Visst är den vacker heheDe ska ja testa på min deltec 702 som ja köpt Ted de blev din skummare som du inte fick plats med HIHI Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.