Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Skulle man få bättre uttag utav skit om man gjorde som på denna bilden. Allt vatten från ytavrinningen leds in i skummaren direkt

Gr_fico1.jpg

Gäller bara att ytavrinningen levererar så mycket vatten som skummaren kräver

Postat

Intressant idé! Har funderat på hur jag ska göra min sump för att inte köra vattnet fler gånger genom sumpen. Detta skulle kunna vara ett alternativ. Följer utvecklingen av tråden!

Postat

Så gör jag. Allt returvatten passerar först breddavlopp och sedan till sump - pump och skummare.

Jag har två fack i sumpen med ett breddavlopp emellan dem och returpump i fack 2. Helt strömavbrottssäkert.

Testat av EON fem gånger i år.

Postat

Det fungerar nog, men in-vattnet till skummaren bör nog matas in nertill istället för upptill.

Jag inbillar mig att in-vattnet annars "trycker" ihop luftbubblorna i skummaren.

Postat

Jag förstod ej så mycket men bilden kom ifrån ett spanskt forum och killen körde med en Deltec AP702 där vattnet matas uppifrån och trycks ut vid botten.

AP702.gif

Postat

Precis som jag hade ränkt att göra om jag hade fått plats med AP-702 under mitt kar. Dom kallar de gravity feeding å diskuteras rätt mycke på reef central

Postat

Så kör jag oxå!!!

Har inte gjort det nu pga att jag har clownyngel i min ytavrinningskammare (ynglerna sugs in i skummaren) och jag har märkt en stor skillnad i försämring.. Får helt enkelt sätta upp ett yngelkar och flytta tillbaka skummaren för antagligen ligger jag på gränsen i skumkapacitet!! Får skrapa bakrutan dubbelt så ofta som innan..

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...