petrol Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Min stora Caulastrea furcata ser mycket risig ut. Jag har haft den i ett år ungefär. Handmatas någon gång i veckan med artemia eller flingor.Har dubblat sin storlek sedan införskaffandet. För någon vecka sedan så tar den inte mat.I dag när jag kom hem från jobbet såg jag att den har dragit ihop sig så pass att skelettet syns runt varje "krona". En av kronerna har släppt allt kött på och hänger i en tråd och vajar i strömmen. Kan inte se några eventuella parasiter eller konstigheter. Vattenvärdena / temp / belysning är den samma som vanligt. Inga nyinköpta saker i karet. Det är nog slut på den rackarn, någon som varit med om liknande eller har något tipps till mig? Citera
Connaissancen Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Ja, hoppas någon vet vad det kan vara! Jag har haft min i ca ett år också. Den är precis som din, trots att alla värden är bra och ingeting är ändrat! En polyp lossnar lite då och då. På dagarna är den uppblåst och mkt fin, men som sagt polyperna sitter löst.Och då tar ändå min mat. (även om tentaklerna knappt är ute längre) Dock har jag sett ett litet djur i en polyp ibland. Sist jag såg det drog jag bort hela polypen, för jag fick inte tag i djuret, för han gömde sig i polypen. Men kanske beror det hela på nåt annat? Du hade ju inget djur i din... (?) Citera
Doris Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Är de denna du menar Ja fick samma problem som duFick ett svar att ja hade troligen för högt nitrit eller någon mjuk koral i närhetenså ja ändrade plats på den ,nu börjar den komma tillbaks o bli fin igenFick de tipset av Lennart på korallfisken Men ja kan ha fel o han med Citera
stigigemla Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Chansa med ordentlig kolfiltrering. Det tar det mesta av gifterna från mjukkoraller. Kolla också så att någon storpolypig stenkorall inte går ut med svepare på natten. Blåskorall och Kristallkorall (Galaxea) är bland de värsta. Kanske Euphylliasläktet också. Citera
Capote Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Chansa med ordentlig kolfiltrering. Det tar det mesta av gifterna från mjukkoraller. Kolla också så att någon storpolypig stenkorall inte går ut med svepare på natten. Blåskorall och Kristallkorall (Galaxea) är bland de värsta. Kanske Euphylliasläktet också.Ja och Favia, Favites är elaka på natten också... Citera
Ingvar Hellmalm Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Kolla att den inte har några borrande parasit alger vid skaftena. Små gröna trådar som är svåra att se utan plocka upp den. Generellt tag upp och fragga släng all sjukt och ta tillvara de som är friska. Denna korall betraktar jag i övrigt vara en av de allra lättaste. Citera
Dimorb Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Du har inte ändrat belysningen något? De gillar inte de. Det kan räcka med att du har flyttat den bara någon decimeter högre upp eller centralare.Annars som Ingvar säger kollar efter parasiter undertill vid roten. Citera
petrol Postat 21 januari 2006 Författare Postat 21 januari 2006 Den enda förendringen som är gjord är att den har fått minskad cirkulation för ett tag sedan (fick tänka längen innan jag kom på den) har nu flyttat den till ett mer strömmande ställe.Hela polypen har seglat ivör på en fyra fem stycken. de andra ser faktiskt lite piggare ut. Det kan vara så enkelt att cirkulationen var = 0 där den satt inklämd mella LSen. Citera
JMAONE Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Lyfter upp denna tråd....Kan detta ha varit någon form av Brown Jelly Disease? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.