Gå till innehåll

Döende Caulastrea furcata eller vad sjutton?


petrol

Rekommenderade inlägg

Min stora Caulastrea furcata ser mycket risig ut.

Jag har haft den i ett år ungefär. Handmatas någon gång i veckan med artemia eller flingor.

Har dubblat sin storlek sedan införskaffandet. För någon vecka sedan så tar den inte mat.

I dag när jag kom hem från jobbet såg jag att den har dragit ihop sig så pass att skelettet syns runt varje "krona". En av kronerna har släppt allt kött på och hänger i en tråd och vajar i strömmen. Kan inte se några eventuella parasiter eller konstigheter. Vattenvärdena / temp / belysning är den samma som vanligt. Inga nyinköpta saker i karet. Det är nog slut på den rackarn, någon som varit med om liknande eller har något tipps till mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, hoppas någon vet vad det kan vara!

Jag har haft min i ca ett år också. Den är precis som din, trots att alla värden är bra och ingeting är ändrat! En polyp lossnar lite då och då. På dagarna är den uppblåst och mkt fin, men som sagt polyperna sitter löst.

Och då tar ändå min mat. (även om tentaklerna knappt är ute längre) Dock har jag sett ett litet djur i en polyp ibland. Sist jag såg det drog jag bort hela polypen, för jag fick inte tag i djuret, för han gömde sig i polypen. Men kanske beror det hela på nåt annat? Du hade ju inget djur i din... (?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är de denna du menar

Ja fick samma problem som du

Fick ett svar att ja hade troligen för högt nitrit eller någon mjuk koral i närheten

så ja ändrade plats på den ,nu börjar den komma tillbaks o bli fin igen

Fick de tipset av Lennart på korallfisken

Men ja kan ha fel o han med

post-1476-14468912444403_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chansa med ordentlig kolfiltrering. Det tar det mesta av gifterna från mjukkoraller. Kolla också så att någon storpolypig stenkorall inte går ut med svepare på natten. Blåskorall och Kristallkorall (Galaxea) är bland de värsta. Kanske Euphylliasläktet också.

Ja och Favia, Favites är elaka på natten också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda förendringen som är gjord är att den har fått minskad cirkulation för ett tag sedan (fick tänka längen innan jag kom på den) har nu flyttat den till ett mer strömmande ställe.

Hela polypen har seglat ivör på en fyra fem stycken. de andra ser faktiskt lite piggare ut. Det kan vara så enkelt att cirkulationen var = 0 där den satt inklämd mella LSen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...