Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Så sant :)

Men jag ville gärna få lite vägledning innan en test, som kanske slutar med rökutveckling. Tror inte Biltema tar retur på en brandluktande armatur...

Postat

Bör fungera kanonbra, men rören kommer troligtvis bara köras på 14W. Jag har flera av deras 21W armaturer och har i princip enbart kört 39W rör i de. Men som sagt de körs inte på full effekt.

Postat

Stop och belägg. det finns två huvudtyper av T5 och de brukar inte vara möjligt att köra den ena på den andra drosseln. Det som finns är HE och HO. Där står HE för high efficiency, och HO - är lika med high output. En 14 watts HE är 549 mm lång - samma längd har en 24 watts HO.

Du måste titta på ballasten vad den säger. Det finns ett fåtal som klarar både HE och HO men jag tror inte en sådan ballast sitter i en billig Biltema armatur. Jag tror det är en HE du har

MVH Lasse

• 2 veckor senare...
Postat

@Lasse

Nu har jag kikat lite i min armatur, men blir inte klokare. Finns ingen hänvisning till varesig HE eller HO. Beteckningen G5 är väl lysrörets sockel.

Vågar jag testa?

WP_20170531_17_27_51_Pro.thumb.jpg.6718987720ccb9bee0f1a1849118d650.jpg

WP_20170531_17_27_44_Pro.thumb.jpg.1e51dba760008b0073731ec405570927.jpg

Postat (ändrat)

14w är HE. Jag tittade lite efter data på ström/spänning för lysrör men allt verkar vara bortplockat från tillverkarnas hemsidor. Det är bara LED som gäller nu.

Men långt bak i mitt minne finns en antydan om att de har samma glödström och spänning som HO. Driftströmmen skall vara mindre och spänningen är borta ur minnet.

Jag tror risken är så gott som noll att du bränner HO rör med den men kanske känner ballasten av att ström och spänning inte stämmer och stänger av.

Många armaturer höjer driftspänningen lite allt eftersom rören åldras så att de skall ge samma ljusflöde tills de är slut. Och då stänger armaturen av.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Postat

Jag har svagt i bakhuvudet nånstans att det inte funkar, hade en kund för en massa år sedan som provade - men om det var 14w rör i 24w armatur eller tvärtom minns jag inte, men har för mig att rören inte ens tändes.

Postat

Hehe, måste försvara mig med att jag byggt PVC och annat kul istället. Men nu ska jag skärpa mig och koppla in lite el. Fast måste ha en stickpropp först...

Postat

Igår köpte jag en jordad stickpropp och kopplade in elen på Biltemas armatur. Spänningen var olidlig. Runt 230 V...

Före inkoppling:

WP_20170603_21_31_42_Pro.thumb.jpg.83b79b7076d28a15c4433aafbd8e144e.jpg

Till allas stora förvåning så funkar det! Visserligen är ljuset märkbart svagare än i en ramp för 24W, men det räcker för mig. Ljuset är bara till för att man ska se djuren, inte ge alger ljus att växa. Jag är nöjd!

WP_20170603_21_31_25_Pro.thumb.jpg.711e5a216b326fa154f11c263210356a.jpg

• Gilla 2

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...