Slanten Postat 22 maj 2017 Postat 22 maj 2017 Jag köpte två lysrörsarmaturer på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP20-2000023794/ De passar för Aquamedics T5-rör som är 24W och 55 cm långa. Men den elektroniska ballasten i Biltemas armatur är endast 2x14W. Behöver jag byta ut den eller går det bra att driva 24W-rör? Citera
greger Postat 22 maj 2017 Postat 22 maj 2017 Om jag minns rätt så funkar det inte, i vart fall inte med magnetisk ballast - tror inte rören är exakt lika långa heller!? Citera
Slanten Postat 22 maj 2017 Författare Postat 22 maj 2017 Aquamedics rör passar perfekt i armaturen. Är det skillnad på magnetisk- och elektronisk ballast? Citera
Slanten Postat 22 maj 2017 Författare Postat 22 maj 2017 Så sant Men jag ville gärna få lite vägledning innan en test, som kanske slutar med rökutveckling. Tror inte Biltema tar retur på en brandluktande armatur... Citera
mikoto Postat 22 maj 2017 Postat 22 maj 2017 Bör fungera kanonbra, men rören kommer troligtvis bara köras på 14W. Jag har flera av deras 21W armaturer och har i princip enbart kört 39W rör i de. Men som sagt de körs inte på full effekt. Citera
Slanten Postat 22 maj 2017 Författare Postat 22 maj 2017 Låter ju toppen! Ljuset kommer bara tändas när man är i rummet, så det är endast en utseendefråga... Eller inseende Citera
Lasse Postat 22 maj 2017 Postat 22 maj 2017 Stop och belägg. det finns två huvudtyper av T5 och de brukar inte vara möjligt att köra den ena på den andra drosseln. Det som finns är HE och HO. Där står HE för high efficiency, och HO - är lika med high output. En 14 watts HE är 549 mm lång - samma längd har en 24 watts HO. Du måste titta på ballasten vad den säger. Det finns ett fåtal som klarar både HE och HO men jag tror inte en sådan ballast sitter i en billig Biltema armatur. Jag tror det är en HE du har MVH Lasse Citera
Slanten Postat 1 juni 2017 Författare Postat 1 juni 2017 @Lasse Nu har jag kikat lite i min armatur, men blir inte klokare. Finns ingen hänvisning till varesig HE eller HO. Beteckningen G5 är väl lysrörets sockel. Vågar jag testa? Citera
stigigemla Postat 1 juni 2017 Postat 1 juni 2017 (ändrat) 14w är HE. Jag tittade lite efter data på ström/spänning för lysrör men allt verkar vara bortplockat från tillverkarnas hemsidor. Det är bara LED som gäller nu. Men långt bak i mitt minne finns en antydan om att de har samma glödström och spänning som HO. Driftströmmen skall vara mindre och spänningen är borta ur minnet. Jag tror risken är så gott som noll att du bränner HO rör med den men kanske känner ballasten av att ström och spänning inte stämmer och stänger av. Många armaturer höjer driftspänningen lite allt eftersom rören åldras så att de skall ge samma ljusflöde tills de är slut. Och då stänger armaturen av. Ändrat 1 juni 2017 av stigigemla 1 Citera
Slanten Postat 1 juni 2017 Författare Postat 1 juni 2017 Ok, tack! Då vågar jag mig nog på en test. Citera
greger Postat 1 juni 2017 Postat 1 juni 2017 Jag har svagt i bakhuvudet nånstans att det inte funkar, hade en kund för en massa år sedan som provade - men om det var 14w rör i 24w armatur eller tvärtom minns jag inte, men har för mig att rören inte ens tändes. Citera
mikoto Postat 1 juni 2017 Postat 1 juni 2017 Ja, jag hade klämt i de redan i bilen på vägen hem från affären ;-) Det är ju snart två veckor sedan Lasses provocerande inlägg! Citera
Slanten Postat 1 juni 2017 Författare Postat 1 juni 2017 Hehe, måste försvara mig med att jag byggt PVC och annat kul istället. Men nu ska jag skärpa mig och koppla in lite el. Fast måste ha en stickpropp först... Citera
Slanten Postat 4 juni 2017 Författare Postat 4 juni 2017 Igår köpte jag en jordad stickpropp och kopplade in elen på Biltemas armatur. Spänningen var olidlig. Runt 230 V... Före inkoppling: Till allas stora förvåning så funkar det! Visserligen är ljuset märkbart svagare än i en ramp för 24W, men det räcker för mig. Ljuset är bara till för att man ska se djuren, inte ge alger ljus att växa. Jag är nöjd! 2 Citera
mikoto Postat 4 juni 2017 Postat 4 juni 2017 Hah! Sa ju det, rören körs troligtvis på ca 14W och lyser svagare som du säger. Men det lyser! Daniel - Lasse 1 - 0 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.