Gå till innehåll

mata med pallets?


hippo

Rekommenderade inlägg

Jag tar alltid lite av akvarie vattnet i ett snappsglas i de lägger jag några pellets lägger i lite sköljd artemia och lite phyto och zooplan och lite seaveggies sen droppar jag i multi vitamin complex 2 droppar sen häller jag i lite åt gången så allt blir uppätet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar alltid lite av akvarie vattnet i ett snappsglas i de lägger jag några pellets lägger i lite sköljd artemia och lite phyto och zooplan och lite seaveggies sen droppar jag i multi vitamin complex 2 droppar sen häller jag i lite åt gången så allt blir uppätet

Ted,

Förklara gärna logiken med att blanda i plankton med pellets. Berikar detta fiskfödan? Nyfiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de berikar fiskfödan men varför jag gör det är för att de gör att zooplanktonen och phytoplanktonen löser upp sej i vattnet i snappsglaset och när jag häller detta i karet så kommer de inte bara på ytan utan i hela karet. Huvudsaken är inte att ge fisk plankton utan att llösa upp de å mata allt på en gång. När jag har annan korall som behöver handmatas så gör jag detta med pipett som jag suger ur denna blandning. För mej funkar de utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder oxå snappsglas :D

Fördelen med att blöta fodret är att det sjunker, vilket ger fiskar som inte gillar att vara nära vattenytan en bra chans att få mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte. Jag har det i foderautomat som tillsätter lite flera ggr/dygn.

Ni som har foderautomat, har ni någon automatik som stänger av cirkulationen samtidigt för att förhindra att maten försvinner ner i ytavrinningen? Jag är själv nyfiken på vad som krävs för att foderautomat ska fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har foderautomat, har ni någon automatik som stänger av cirkulationen samtidigt för att förhindra att maten försvinner ner i ytavrinningen? Jag är själv nyfiken på vad som krävs för att foderautomat ska fungera.

Använder som sagt Ocean Nutrition och har problem åt andra hållet att det sjunker för snabbt. Inget går i ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte en gammal skröna att pellets ska svälla och skada fiskarna? Alternativt kanske det var så för väldigt länge sen? Samma sak dyker upp inom sötvatten med jämna mellanrum

Det tror jag också. Jag matar med Formula 1 och 2 och tycker fiskarna blir runda och fina av det. Jag kan inte se några problem utan tvärtom. Sen är det ju en helt annan sak om man vill berika maten med t.ex. plankton och därför blötlägger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har foderautomat, har ni någon automatik som stänger av cirkulationen samtidigt för att förhindra att maten försvinner ner i ytavrinningen? Jag är själv nyfiken på vad som krävs för att foderautomat ska fungera.

Du kan fästa en (genomskinlig) plastcylinder med hål i båda ändarna så att den sticker upp några cm över och under ytan. Sedan sätter du foderautomaten så att maten trillar ner i hålet och maten sprids först när den börjar sjunka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan fästa en (genomskinlig) plastcylinder med hål i båda ändarna så att den sticker upp några cm över och under ytan. Sedan sätter du foderautomaten så att maten trillar ner i hålet och maten sprids först när den börjar sjunka.

Ibland kan lösningen vara lika genialisk som den är enkel! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...