Clownen Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Hej WrangVäldigt svårt att avgöra eftersom det finns så många olika arter som växer i väldigt varierande former under olika förutsättningar.Borneman skriver: Porites are distict from Montipora in that Porites have outward-projecting septal teeth and generally less coensteum between the coralites.Du kanske förstår mer av detta än vad jag gjorde . Min gissning skulle vara en Porites efter att ha jämfört bilder. MvhPeter Citera
stigigemla Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Det bör betyda att i gropen efter en död polyp kan man i skelettet se att det finns tänder på en porites men inte monipora. Det behövs väl nästan mikroskop för att se det. Och att polypen inte varit död för länge eftersom skelettets former "suddas ut" med tiden. Citera
wrang Postat 21 januari 2006 Författare Postat 21 januari 2006 Ja det är en djungel med detta men tack för hjälpen tyckte att det mer såg ut som en porites jag med... Citera
Capote Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Håller med om att det liknar Porites men det skulle kunna vara Stylopora också. Citera
stigigemla Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Stylophora skall kunna skicka ut sveptentakler nattetid. Upp till 2,5 cm långa.Det tror jag varken Montipora eller Stylophora gör. (I alla fall inte mina Montipora). Citera
wrang Postat 21 januari 2006 Författare Postat 21 januari 2006 Jag har ej sett att den sveper på natten Citera
Ingvar Hellmalm Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Jag skulle ha gissat på en montipora Jag gissar också på Montipora. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.