Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Ingen som testat ovansåend produkt ?

När man har startat upp karet med saltvatten och levandesten och den process är klar, startar man då upp filterna typ "nitrat/phosfat" eller men väntar tills de behövs och startar allt efter som ? känner mig lite osäker på tillvägagångs sättet här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Deltecs nya nitratfilter går hand-i-hand med moderna kolkällemetoder och jag tycker det verkar helt logiskt att mata det med vodka. Vill man komma närmare dom andra kolkälletmetoderna som använder zeoliter så hade det funnits någon funktion för att spola rent biobollarna i det där filtret, men huruvida hela det konceptet är bara tänkt för mat till koraller eller för att släppa fram plats för nya bakterier... ptja, det är vida diskuterat.

Helt klart tror jag det där filtret kommer fungera finfint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min genomföring fick jag dra med handkraft, då jag inte har en chans att få tag på en tång med den dimensionen. (kör 50/63mm genomföring - muttern är stor)

Tror att så länge du kör gummipackningen på insidan burken och nylonpackningen på utsidan så borde du vara safe. Ett test:

- Fyll karet med en hink vatten och ha en hink redo på undersidan. Känn med fingrarna om det kommer någon droppe kring genomföringen, alternativt ta en bit papper.

Blir det vått? - ta upp, rengör och gör om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om genomföringen är anpassad till hålet, den fasta delen och gummipackningen inne i karet, mutter och nylonbricka på utsidan åtraget med rejäl handkraft så är det tätt, även om 10 år.

(nu pratar jag om en GF eller GPA genomföring)

siliconkluttandet försämrar bara det hela, eftersom silicon inte fäster på pvc eller på packningsmatrialet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...