GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Jag tÀnkte dela med mig ett litet tips för den som skulle vilja "polera upp" vattnet lite inför en fotografering eller för den som vill göra en storstÀdning i karet!

Har inte sjÀlv sett sÄ mÄnga "husmorstipps" men tÀnkte att jag kanske kunde slÀnga in ett för den som kan vara intresserad.

Om du har en extra skummarkopp till din skummare sÄ kan du borra ett hÄl i den och sÀtta dit en slang eller ett rör som du leder till en större hink. Typ salthink eller annan behÄllare som hÄller 20-25 liter vatten.

SÄ nÀr du stÀdar i akvariet en dag sÄ stÀller du upp skummaren allt som gÄr och skummar ut vatten för vattenbytet genom skummaren istÀllet för att suga ur vattnet med slang.

DÄ fÄr du ut mer av det smutsiga vattnet ur karet. Kan du köra ur 30-40 liter pÄ det sÀttet sÄ blir vattnet riktigt klart och fint!

SÄ hÀr har jag gort med en extra skummarkopp.

Och sÄ hÀr ser det jag skummat ut jÀmfört med nyblandat osmosvatten! Jag kör ut 40 liter i veckan pÄ detta sÀtt.

post-911-1446891245921_thumb.jpg

post-911-14468912459298_thumb.jpg

Postat

WOW!

Ni Ă€r kreativa i Östergötland! :smiley20: Gillar dessa smarta egna lösningarna som Ă€r förhĂ„llandevis lĂ€tta att fixa. Om man dessutom har automatisk pĂ„fyllning kopplat till detta kommer det var smidigt och enkelt att göra vattenbyten!

Postat
Hej,dÄ kan du fÄ ett tipps till,led ner lite av det vattnet till insuget pÄ skummaren,dÄ hÀnder det saker,men lÀmna den inte utan uppsikt.Mvh Stefan

Skulle man inte kunna mata detta vatten till ett litet kar.. Typ 30L eller sÄ.. För att dÀri skumma det en gÄng till men ytterligare en skummare.. Mer som en permanent lösning.. Om man nu har plats vill sÀga..

Postat

Hej,det gÄr sÀkert ,men dÄ hÀnder samma fenomen som om du hÀller tillbaks lite av innehÄllet i skummarkoppen i skummaren,du fÄr en extrem skummning som Àr nÀstan o kontrolerbar,inte att rekomendera om skummaren inte stÄr i sumpen.mvh Stefan

Postat
Hej,dÄ kan du fÄ ett tipps till,led ner lite av det vattnet till insuget pÄ skummaren,dÄ hÀnder det saker,men lÀmna den inte utan uppsikt.Mvh Stefan

Vad vinner jag pÄ det igentligen? Jag kan se att en vinst Àr att jag inte behöver tillföra sÄ mycket nytt saltvatten men Ä andra sida ska det ju vara bra att byta lagom med avtten reglebundet. (Om jag inte fÄtt det helt om bakfot.) Jag förstÄr att skummningen blir extremdÄ det du tillför redan Àr bortskummat avfall.

Postat

Min tanke var att ta ut stora mÀngder vatten ur akvariet vid ett vattenbyte och dÄ fÄ ut sÄ smutsigt vatten som möjligt.

Jag Àr inte riktigt med pÄ tanken att skumma om det som man en gÄng skummat ut. Jag har ju redan skummat ut det en gÄng varför belasta skummaren en gÄng till med smutsigt vatten frÄn koppen in i in vatten som skall renas. Det blir ju bara dubbeljobb.

Jag tycker det Àr bÀttre att skumma ur 1-2 liter vatten om dagen som vanligt med skummaren och stÀda ur rejÀlt en gÄng i vecka med 40 liter skummar vatten (wet skimming) vid vattenbytet. Din skummare Stefan Molin funkar kalas för detta.

Postat

Hej,om du tittar vad som hÀnder med vatten o luftblandningen i skummaren sÄ expanderar den sÀkert det tre gÄnger,dÄ kan den bli Ànnu effektivare,men risken Àr att det blir skumm över allt.Mvh Stefan

Postat

Det Àr klart det blir mer skum dÄ man Äterför koncentrerade ÀggviteÀmnen in i skummarpumpen igen. Det finns ju möjlighet för luften att bilda mer skum som inte genast löses upp och försvinner ut via toppen pÄ skummaren.

Men som du sÀger Stefan sÄ ökar ju risken för översvÀmning i skummaren dramatiskt om man gör sÄ.

Postat

Tack för detta nu vet jag hur jag ska göra med min TS1250, tÀnkte borra ett hÄl undertill skummarkoppen med ett rör som leder bort avfallet till en 40 litersbehÄllare, tror ni det kan va nÄt?

Postat
Du vinner att det vatten som du byter tas av den protein och föroreningsrika översta fasen av vattnet.

Jo det Ă€r jag med pĂ„ men det gör du ju Ă€ven om du inter kör skummet 2 ggr genom skummaren. SĂ„ jag förtydligar frĂ„gan. Vad vinner man pĂ„ att Ă„terföra det bortskummade och kör det genom skummaren Ă€n gĂ„ng till? Är det sĂ„ att man Ă€r imponerad av skum förstĂ„r jag det men inte annars för detta Ă€r redan bortskummat, alltsĂ„ avfall.

Postat
Jo det Ă€r jag med pĂ„ men det gör du ju Ă€ven om du inter kör skummet 2 ggr genom skummaren. SĂ„ jag förtydligar frĂ„gan. Vad vinner man pĂ„ att Ă„terföra det bortskummade och kör det genom skummaren Ă€n gĂ„ng till? Är det sĂ„ att man Ă€r imponerad av skum förstĂ„r jag det men inte annars för detta Ă€r redan bortskummat, alltsĂ„ avfall.
Jag Ätervinner inget det kastas gÄr ju i golvbrunnen men det fungerar som ett susisivt vattenbyte min celenoidventil fyller ju pÄ med osmos-kalkvatten och jag behöver bara tillsÀtta salt som jag regelbundet mÀter med min ledtalsmÀtare. Jag försöker hÄlla 34,5-35 promille.
Postat
...ett susisivt vattenbyte min celenoidventil fyller ju pÄ med osmos-kalkvatten ...

Jag Ă€r fortfarande inte med. Men jag har ett par ord som jag ska söka mer information om. Antagligen förstĂ„r jag inte pga att jag har för lite kunkap/erfarenhet.:smiley24: Återkommer senare i frĂ„gan om det behövs.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...