Gå till innehåll

Polera vattnet!


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte dela med mig ett litet tips för den som skulle vilja "polera upp" vattnet lite inför en fotografering eller för den som vill göra en storstädning i karet!

Har inte själv sett så många "husmorstipps" men tänkte att jag kanske kunde slänga in ett för den som kan vara intresserad.

Om du har en extra skummarkopp till din skummare så kan du borra ett hål i den och sätta dit en slang eller ett rör som du leder till en större hink. Typ salthink eller annan behållare som håller 20-25 liter vatten.

Så när du städar i akvariet en dag så ställer du upp skummaren allt som går och skummar ut vatten för vattenbytet genom skummaren istället för att suga ur vattnet med slang.

Då får du ut mer av det smutsiga vattnet ur karet. Kan du köra ur 30-40 liter på det sättet så blir vattnet riktigt klart och fint!

Så här har jag gort med en extra skummarkopp.

Och så här ser det jag skummat ut jämfört med nyblandat osmosvatten! Jag kör ut 40 liter i veckan på detta sätt.

post-911-1446891245921_thumb.jpg

post-911-14468912459298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,då kan du få ett tipps till,led ner lite av det vattnet till insuget på skummaren,då händer det saker,men lämna den inte utan uppsikt.Mvh Stefan

Skulle man inte kunna mata detta vatten till ett litet kar.. Typ 30L eller så.. För att däri skumma det en gång till men ytterligare en skummare.. Mer som en permanent lösning.. Om man nu har plats vill säga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,då kan du få ett tipps till,led ner lite av det vattnet till insuget på skummaren,då händer det saker,men lämna den inte utan uppsikt.Mvh Stefan

Vad vinner jag på det igentligen? Jag kan se att en vinst är att jag inte behöver tillföra så mycket nytt saltvatten men å andra sida ska det ju vara bra att byta lagom med avtten reglebundet. (Om jag inte fått det helt om bakfot.) Jag förstår att skummningen blir extremdå det du tillför redan är bortskummat avfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att ta ut stora mängder vatten ur akvariet vid ett vattenbyte och då få ut så smutsigt vatten som möjligt.

Jag är inte riktigt med på tanken att skumma om det som man en gång skummat ut. Jag har ju redan skummat ut det en gång varför belasta skummaren en gång till med smutsigt vatten från koppen in i in vatten som skall renas. Det blir ju bara dubbeljobb.

Jag tycker det är bättre att skumma ur 1-2 liter vatten om dagen som vanligt med skummaren och städa ur rejält en gång i vecka med 40 liter skummar vatten (wet skimming) vid vattenbytet. Din skummare Stefan Molin funkar kalas för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart det blir mer skum då man återför koncentrerade äggviteämnen in i skummarpumpen igen. Det finns ju möjlighet för luften att bilda mer skum som inte genast löses upp och försvinner ut via toppen på skummaren.

Men som du säger Stefan så ökar ju risken för översvämning i skummaren dramatiskt om man gör så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vinner att det vatten som du byter tas av den protein och föroreningsrika översta fasen av vattnet.

Jo det är jag med på men det gör du ju även om du inter kör skummet 2 ggr genom skummaren. Så jag förtydligar frågan. Vad vinner man på att återföra det bortskummade och kör det genom skummaren än gång till? Är det så att man är imponerad av skum förstår jag det men inte annars för detta är redan bortskummat, alltså avfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är jag med på men det gör du ju även om du inter kör skummet 2 ggr genom skummaren. Så jag förtydligar frågan. Vad vinner man på att återföra det bortskummade och kör det genom skummaren än gång till? Är det så att man är imponerad av skum förstår jag det men inte annars för detta är redan bortskummat, alltså avfall.
Jag återvinner inget det kastas går ju i golvbrunnen men det fungerar som ett susisivt vattenbyte min celenoidventil fyller ju på med osmos-kalkvatten och jag behöver bara tillsätta salt som jag regelbundet mäter med min ledtalsmätare. Jag försöker hålla 34,5-35 promille.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...ett susisivt vattenbyte min celenoidventil fyller ju på med osmos-kalkvatten ...

Jag är fortfarande inte med. Men jag har ett par ord som jag ska söka mer information om. Antagligen förstår jag inte pga att jag har för lite kunkap/erfarenhet.:smiley24: Återkommer senare i frågan om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...