runstenen Postat 15 augusti 2018 Författare Dela Postat 15 augusti 2018 1 timme sedan, Kimozabe sa: Följer spänt för att se om du kan få ordning på det Mvh Kim Tack. Man är ju envis så det ska nog lösa sig hoppas vi. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 16 augusti 2018 Dela Postat 16 augusti 2018 Med tanke på att Tritons järntest inte är tillförlitlig, finns det någon poäng med att testa med Salifert? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 augusti 2018 Dela Postat 16 augusti 2018 Jag påstår däremot att Tritontestet för järn är tillförlitligt. Men det är inte tillräckligt känsligt för revakvarier. Det finns ingen poäng att testa med Saliferts test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 18 augusti 2018 Författare Dela Postat 18 augusti 2018 Här kommer en bild på hur det såg ut efter dagens alginspektion : 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 18 augusti 2018 Dela Postat 18 augusti 2018 2 timmar sedan, runstenen sa: Här kommer en bild på hur det såg ut efter dagens alginspektion : Hahaha, och antar att det var ditt ansiktsuttryck Vad ska du nu testa? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 18 augusti 2018 Författare Dela Postat 18 augusti 2018 Hahaha, och antar att det var ditt ansiktsuttryck Vad ska du nu testa? Mvh Kim Faktum är att det såg väldigt bra ut. Vi får se. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 19 augusti 2018 Författare Dela Postat 19 augusti 2018 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 19 augusti 2018 Dela Postat 19 augusti 2018 Så du har fått rätt på det nu @runstenen? Visste inte att man kunde se ner i reaktorn genom toppen. Trodde man var tvungen att öppna för att se om/hur mycket det växt. Du köpte den där no-name reaktorn? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Löta Postat 8 augusti 2022 Dela Postat 8 augusti 2022 Skrämmer liv i tråden och frågar hur går det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 20 augusti 2022 Dela Postat 20 augusti 2022 Jag har just köpt en Tunze 3181 algreaktor. Jag har tidigare odlat chaeto i ett durkslag eller en plastlåda i sumpen, främsta anledningen till att jag skaffade en algreaktor var för att undvika trådalgväxt i hela sumpen pga ljusspill. Tyvärr blir det lite ljusspill även från algreaktorn, får se om det blir någon förbättring med den. Det är svårt att hindra silikonslangarna att vecka sig, men den medföljande spiralkabelsamlaren (ej nämnd i instruktionerna) hjälpte till att räta ut åtminstone den ena slangen (alternativt kan man förstås använda rördelar för att vinkla slangarna). Den medföljande cirkulationspumpen kan eventuellt vibrera eftersom den måste ligga löst i sumpen, jag förhindrar det med en grytlapp av silikon under. Det hade varit mer praktiskt att kunna montera pumpen direkt på reaktorn, men pga pumpens design går inte det. Hittills blir det iaf väldigt bra cirkulation inuti reaktorn även med lägsta pumphastigheten, och genom att chaeton snurrar runt blir den jämnt belyst från alla sidor (precis som när jag använde durkslag). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 20 augusti 2022 Författare Dela Postat 20 augusti 2022 Hej. Jag provade både chaeto reaktor samt algae turf scrubber. Inget fungerade i längden hos mig ( Dålig tillväxt / algerna dog ) Finns inga bevis för detta men jag körde kolkälla samtidigt och tror att det blev en bakteriehinna som ströp algerna på båda metoderna. Näring fanns hela tiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.