Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare
1 timme sedan, Kimozabe sa:

Följer spänt för att se om du kan få ordning på det :) 

Mvh

Kim

Tack. Man är ju envis så det ska nog lösa sig hoppas vi. 

• Svar 60
  • Visningar 10,4k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Efter att ha justerat in min DIY algreaktor på ca 20 liter till en burk på kanske 250 så är jag väldigt nöjd och glad. Värdena är perfekta och jag har i princip slutat mäta fosfat och nitrat. Jag drog

• Ja, jag såg fel, du har rätt i att Grotech's verkar vara något större. Såg nu också att webbshopparna verkar oeniga om effekten på mellanmodellen. En del anger 18W andra 28W. Nog bäst att maila Grotec

• NoPoX kommer antagligen öka bakteriemängden på algerna och kan i så fall vara en negativ faktor.  Hur känns Chaeton - krispig eller lealös?   Jag skulle nog stänga av NoPoX redan nu i introd

Populära bilder

Postat

Med tanke på att Tritons järntest inte är tillförlitlig, finns det någon poäng med att testa med Salifert? 

Postat

Jag påstår däremot att Tritontestet för järn är tillförlitligt.

Men det är inte tillräckligt känsligt för revakvarier.

Det finns ingen poäng att testa med Saliferts test.

Postat
2 timmar sedan, runstenen sa:

Här kommer en bild på hur det såg ut efter dagens alginspektion :

1A56DE57-02E0-4829-A4DB-CFF0F12B3546.png.ea94b07496eaebe938bef886c0a04750.png

Hahaha, och antar att det var ditt ansiktsuttryck :D 

Vad ska du nu testa?

Mvh

Kim

Postat
  • Författare

Hahaha, och antar att det var ditt ansiktsuttryck :D 

Vad ska du nu testa?

Mvh

Kim

Faktum är att det såg väldigt bra ut. Vi får se. 

Postat

Så du har fått rätt på det nu @runstenen?

Visste inte att man kunde se ner i reaktorn genom toppen. Trodde man var tvungen att öppna för att se om/hur mycket det växt. 

Du köpte den där no-name reaktorn?

Mvh

Kim

• 3 år senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag har just köpt en Tunze 3181 algreaktor. Jag har tidigare odlat chaeto i ett durkslag eller en plastlåda i sumpen, främsta anledningen till att jag skaffade en algreaktor var för att undvika trådalgväxt i hela sumpen pga ljusspill. Tyvärr blir det lite ljusspill även från algreaktorn, får se om det blir någon förbättring med den.

Det är svårt att hindra silikonslangarna att vecka sig, men den medföljande spiralkabelsamlaren (ej nämnd i instruktionerna) hjälpte till att räta ut åtminstone den ena slangen (alternativt kan man förstås använda rördelar för att vinkla slangarna).

Den medföljande cirkulationspumpen kan eventuellt vibrera eftersom den måste ligga löst i sumpen, jag förhindrar det med en grytlapp av silikon under. Det hade varit mer praktiskt att kunna montera pumpen direkt på reaktorn, men pga pumpens design går inte det. Hittills blir det iaf väldigt bra cirkulation inuti reaktorn även med lägsta pumphastigheten, och genom att chaeton snurrar runt blir den jämnt belyst från alla sidor (precis som när jag använde durkslag).

Postat
  • Författare

Hej. Jag provade både chaeto reaktor samt algae turf scrubber. Inget fungerade i längden hos mig ( Dålig tillväxt / algerna dog ) Finns inga bevis för detta men jag körde kolkälla samtidigt och tror att det blev en bakteriehinna som ströp algerna på båda metoderna. Näring fanns hela tiden. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.