Gå till innehåll

Nanokar inköpt idag!


matte54

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopp Mathias var namnet!

helt ny i saltvattens världen, och efter för mkt suktande och läsande så köpte jag ett 27 liters nano kar

idag (pga av platsbrist större kar är aktuellt när jag flyttar) det är tänkt att köpa färdigblandat vatten och sten

ifrån Korall Revet här i Södertälje , ska köras in i minst en månad åtminstone innan jag går på levande!

planerna för levande är väl en eremit eller två, nån sorts mindre krabba kanske... en liten sjöstjärna kanske en clown goby, är väldigt inspirerad av just exakt samma kar som jag har som står på disken på Korall Revet otroligt snyggt jag vet inte riktigt vad det är för belysning i karet men Roger på Korallrevet sa att det duger gott å väl åt mjukisar... han har även en stenkorall i det och visst kanske inte får samma färger men funkar absolut.

angående ljuset står det "PL 11W" som inte säger mig så mkt men , cirkulations pumpen är 180L/h

det är en hel separat vägg bakom som innehåller bio filter av olika slag.

hur det fortlöper kommer att skrivas här vatten å sten kommer i veckan!

tills vidare lägger jag till lite bilder på upp-packningen!

mindre62.jpg

mindre63.jpg

mindre65.jpg

mindre67.jpg

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Woot!.. Cool.. De blir så läckra när de blir klara.. Men jag skulle satsa på en snabbare cirkulation.. Typ en MP1000 eller nått i den stilen och en fluval ytavrinning.. Hade det i min burk och den blev helt klar på ytan.. Vidare skulle jag satsa på att byta ljuset på sikt till dubbla t5 rör.. Köpte mina från drakfisken men de finns säkert hos många.. Lycka till och bomba oss med bilder på ditt bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20: Hej allihoppa!

tack för era tips och jag tyckte från början precis som ni att cirkulationen va lite väl klen

så idag bar det av till att inhandla lite mer saker...julafton för mig ;)

starkare cirkulations pump "Micro-Jet MC450" , 450Liter/h

doppvärmare "Visi-Therm 50W"

och 3st Salifert tester till och börja med Ammoniak Nitrat och PH

sten och vatten kommer imorgon! snacka om att nån är uppspelt!

ni får en bild på hela rasket ;)

mindre68.jpg

Återigen all konstruktiv kritik och tips är varmt välkommet

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... det är inte nitrattest du har köpt. Det är nitrit. Ammonium/ammoniak och nitrit är bäst under uppstartsfasen. Efter detta vill du nog ha Nitrat och fosfattest och kanske senare även kalcium och magnesium.

Tycker du ska skippa stjöstjärnan. Den kommer nog svälta ihjäl. Byt vatten ofta (10-20% i veckan kanske är lagom, eller 10% två ggr i veckan om du orkar.). Glöm inte att dylla på avdunstat vatten med sötvatten.

Sätt gärna cirkulationen så att strålarna från de två utblåsen möts någonstans. På så sätt skapas det mer turbulens och det slipper ett alltför laminärt flöde.

Skynda långsamt och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SJÖSTJÄRNA TYCKER JAG DU SKA SKAFFA HADE SJÄLV EN I MITT 18 LITERS ..DEN FUNKA DE HUR BRA SOM HELST!FAST DEN DOG P.G.A VÄRMEN

Hur bra som helst? Stjöstjärnor kan dunka ett längre tag, men annat än i riktigt stora kar blir de sällan äldre än ett par år. I naturen är de likt anemoner nästan odödliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste nog ändå säga att utan doppvärmare så skulle nog min tank frysa ihjäl nu på vintern :)

ja har 3st 300wattare i min tank..

fast i den lilla nanotanken behövs de säkerligen ingen värmare..

PS. ja ska oxo köpa en sån där tank imorrn.. såg en på JR å vart helt såld.. klart snygga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj oj hihi tack för rättelsen Gustav , Nitrat å nitrit klingar ganska lika i munnen :snurrig:

jo jag började med dessa , Nitratet och Kh/fos blir nästa steg!

jasså jag tänkte mest på sjöstjärnan eftersom dom hade en liten en i deras likadana kar på akvarieaffären och det va helt klart läckert :smiley9:

och cirkulationen har faktiskt som små "styrkanaler" i själva utblåset som gör som en virvel i akvariet väldigt läckert måste jag säga jag frågade om just den saken idag på affären.

jasså man kan nöja sig med att fylla på avdunstat med vanligt sötvatten från kranen? eller

förstog jag dig fel?

tack för alla svar allihopp! :smiley20:

Mvh Mathias

Hehe... det är inte nitrattest du har köpt. Det är nitrit. Ammonium/ammoniak och nitrit är bäst under uppstartsfasen. Efter detta vill du nog ha Nitrat och fosfattest och kanske senare även kalcium och magnesium.

Tycker du ska skippa stjöstjärnan. Den kommer nog svälta ihjäl. Byt vatten ofta (10-20% i veckan kanske är lagom, eller 10% två ggr i veckan om du orkar.). Glöm inte att dylla på avdunstat vatten med sötvatten.

Sätt gärna cirkulationen så att strålarna från de två utblåsen möts någonstans. På så sätt skapas det mer turbulens och det slipper ett alltför laminärt flöde.

Skynda långsamt och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Tycker du ska skippa stjöstjärnan. Den kommer nog svälta ihjäl. Byt vatten ofta (10-20% i veckan kanske är lagom, eller 10% två ggr i veckan om du orkar.). Glöm inte att dylla på avdunstat vatten med sötvatten."

Och du skrev

"jasså man kan nöja sig med att fylla på avdunstat med vanligt sötvatten från kranen? eller"

I första meningen ser jag ingen kran nämnd, dock i din mening ;)

En osmos är ju bra, men för ett akvarium på 27 liter är det kanske som att jag mygg med gevär. Aningen överdrivet. Om du fyller på med kranvatten KAN du få problem med diverse alger och annat på grund av silikatnivåer i kranvattnet mm. Jag har ingen aning om hur vattnet är i Södertälje. Du behöver ju inte så mycket vatten till ditt akvarium, kanske kan få köpa osmosvatten för en billig peng av någon. Då får du dessutom ett studiebesök hos en annan akvarist varje gång du behöver nytt vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha lite missförstånd, jag köper vatten av akvarie affären..färdigtblandat salt osmos vatten

men blev bara ställd av att man kan ersätta avdunstat med vanligt sötvatten det jag syftar på :smiley9:

jo jag känner att en egen osmos kanske är lite overkill just nu iaf.. men jag planerar ju på att skaffa ett större kar i framtiden så det kanske investeras i en sån endå tillslut men just nu låter jag det va.

idag blir det LS, korallsand och 25 liter vatten ifrån korallrevet, återkommer när allt är i med bilder och lite vattenvärden.. för att inviga mina tester ;)

Mvh Mathias

"Tycker du ska skippa stjöstjärnan. Den kommer nog svälta ihjäl. Byt vatten ofta (10-20% i veckan kanske är lagom, eller 10% två ggr i veckan om du orkar.). Glöm inte att dylla på avdunstat vatten med sötvatten."

Och du skrev

"jasså man kan nöja sig med att fylla på avdunstat med vanligt sötvatten från kranen? eller"

I första meningen ser jag ingen kran nämnd, dock i din mening ;)

En osmos är ju bra, men för ett akvarium på 27 liter är det kanske som att jag mygg med gevär. Aningen överdrivet. Om du fyller på med kranvatten KAN du få problem med diverse alger och annat på grund av silikatnivåer i kranvattnet mm. Jag har ingen aning om hur vattnet är i Södertälje. Du behöver ju inte så mycket vatten till ditt akvarium, kanske kan få köpa osmosvatten för en billig peng av någon. Då får du dessutom ett studiebesök hos en annan akvarist varje gång du behöver nytt vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en vanlig nybörjarmiss att fylla på med saltvatten istället för med sötvatten vad jag har förstått och det blir tyvärr pannkaka. En 25- eller 50-liters dunk med osmosvatten från handlaren eller nån annan akvarist borde ju räcka ett tag med ett så litet akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo: Hej jag har skummat igenom den ja den har gett mig en del information!

nu e jag glad karet är precis fyllt och ja blev lite osäker på affären hur mkt sten ja verkligen skulle få plats med så jag nöjde mig med 2 bitar en så länge.. men som det ser ut nu hade jag nog gärna haft en liten till... vi får se imorn....tillsvidare bilder tagna 3min efter pump och allt slogs igång för första gången

mindre70.jpg

mindre71.jpg

ska testa vattnet imorn så jag får inviga mina tester ;)

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , jo det va väldigt svårt att mublera stenarna som man ville, jag provade olika kombinationer i en evighet...

men jag ska till affärn å köpa en mindre sten till och sen mublera lite till får vi se hur det blir imorn :nöjd:

termometer, och några fler tester kanske ;)

nån som har någe tips hur man kan göra för att få stenen att passa, såga i den går väl men man gör

väl det ogärna.. iaf jag ;)

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan rekomendera Aquatic Nature Aquastandard 90S 60-90 l/dygn

har beställt en själv. lär ju fungera ypperligt om man, som mig, inte behöver stora mängder osmosvatten.

måste tillägga att jag blir ruskigt sugen på att skaffa ett litet nano själv. frågan är bara var jag ska göra av det... litet kök, övermöblerat sovrum och i vardagsrummet så står det "vanliga" karet. kanske kontoret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon , mycket intressant skriv gärna ner dina åsikter å synpunkter på osmosen när du har fått den !

jag har ju inte direkt något monster starkt ljus men jag tänker endå snåla med ljuset mycket i början

efter vad jag har läst ;) jag nöjer med mig med en timme om dan i början så ökar jag lite succesivt :smiley9:

har redan börjat sett en del levande saker i mörkret som börjat titta ut.. svårt att se vad det är dock får titta

mer i ljuset imorn, ska nog köpa mig iaf ett par små stenar LS och se om jag kan få en bättre möblering imorgon

det man antog skulle va den enklaste saken visade sig va bland det svåraste att få det att se bra ut med stenen :glad:

Tack för alla kommentarer och jag uppskattar att ni följer mina steg och hjälper mig in i saltvattens världen!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser nog mindre när det är ljust, de flesta krypen kommer ut på natten. Köp en röd diod-ficklampa på clasohlson eller sätt en röd film framför en befintlig ficklampa och sätt dig sedan i mörkret o kika. Rött ljus tränger nämligen inte ner så långt i havet och många djur ser därför inte rött ljus och störs därmed inte av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån som har någe tips hur man kan göra för att få stenen att passa, såga i den går väl men man gör

väl det ogärna.. iaf jag ;)

Hej Mathias,

du kan dela stenarna med hammare och stämjärn. Annars kan du utnyttja ena platta stenen som underlag (med minimalt lager fin sand) och ha den andra som bakgrund och fylla ut mitten med en hög av mindre stenar.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...