Gå till innehåll

Nanokar inköpt idag!


matte54

Rekommenderade inlägg

till att börja me. kör testet igen å kör på high res. lättare att få ett bra resultat.. du bör ligga nånstans mellan 8-12 i KH.. du ska läsa av från de att vätskan byter färg. den gör de på en droppe....

sen hoppas ja att din NITRIT inte ligger på 0,2 för då har du ett hopplöst läge att få nått att överleva där i..

mät om.. du ska kolla genom glaset uppifrån.. då ska du inte se nån färg alls..= < 0,01 ska du ha.. om du tittar från sidan så ser du kanske lite rosa, men då har du sett från fel håll..

utöver det så bör du ha runt: 400 CA minst..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jens och Hbmannen!

Jens : jag köpte vattnet fördigblandat ifrån korallrevet här i södertälje

hbmannen: jag har kört high res med KH testet och jag kör i hela sprutan utan utslag alls

och karet är ju under uppstart jag har haft vatten och sten i , nu i 3 dagar

är inte det normalt att få lite nitrit under start?

och det här CA värdet låter väldigt konstigt.. jag sitter och pratar med

Wrroomm på MSN just nu och det låter rätt lockande faktiskt att tömma karet och blanda eget vatten

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna lever ju hos korallrevet och de har ju blandat vatten i 30 år vid det här laget. Ta dina tester med till butiken och be att de visar dig. Antagligen är det fel på KH- testen eller så har du förväxlat någon flaska mellan testerna.

jo ja menade att han måste nästan gjort nått galet me testerna.. K-Revet lär ju inte ha dom värdena i sitt vatten. isåfall har dom nog blandat galet i 30 år :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte påstå att du gör fel. Det är bara det att hade de gjort saltvatten i butiken med de värden du har mätt hade de gått i konkurs inom ett år. Gå till butiken med ditt test och be att de visar dig hur man gör så visar ju felet sig. Antingen är det något fel på testet (felmärkt flaska som egentligen hör till ett annat test) eller så gör du något fel. Men du måste be att de visar dig med ditt test - det är ju det vi tror är felaktigt. Det är två testvärden som är otänkbara - KH och Ca.

Det finns inget salt som säljs som ger de värden du angett. Ca värdet för alla salt jag hört talas om ligger mellan 320 och 450.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopp uppskattar att ni tar er tid å hjälper mig!

KHt har jag testat och åter testat

idag provade jag igen

Akvariet = 19.2kh

kranvattnet = 3.5kh

vet inte om det är normalt men testade det som referens

Calciumet hadde ni dock rätt i att jag hade gjort fel... den större dropp-flaskan är

väldigt svår att få ordentliga droppar ur.. antagligen felet

calcium värdet låg på 430

jag avvaktar en vecka iaf å se om det händer nått med KHt

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sätter projektet på is tills jag får min osmos som är beställd

låter karet stå mörkt och förvara LS så länge.. sen ska det tömmas och ska blanda eget istället

och göra rätt från början! :smiley20:

vad är det för nått man bör tillsätta i vattnet efter det gått igenom osmos?

mineraler och sånt , finns inte det i saltet?

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Allihopp! , i väntan på min Osmos så har jag bara haft mitt kar mörkt och förvarat LS

men man kan ju inte låta bli att sitta å jaga smådjur där framför karet och jag har nu hittat mitt iaf

största levande väsen i min lillaburk tänkte om nån kunde hjälpa mig att hitta vad det är för nått

det är en sorts snigel eller mask den ser mycket ut som en snigel utan skal

ungefär 2 cm lång med 2 tjocka spröt längst fram som nog ögonen sitter på

hela snigeln är grön.. den sitter i en håla sticker fram ögonen och sen drar in dom igen.. och ibland flyr han till

andra håller när man blir för närgången på glaset :skrattar:

väldigt kul ;)

nån som har nån ide?

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär karet är omstartat med helt nytt vatten, och stenen är avskrubbad och rengjord,

mantisräkan är bortplockad

har även lagt till sand

nya vattenvärden idag ser iaf bättre ut en förut (svårt att jämnföra färger tycker jag) :skrattar:

Ammoniak NH4 = < 0.25

Nitrit NO2 = 0.1

Nitrat NO3 = 5

Fosfat = 0,03 - 0.1

PH = 8.3

KH = 13.4

Kalsium = 400?

mantis.jpg

min så kallade mantisräka jag har fortfarande svårt att avgöra om det va det men nu är den borta :smiley24:

saltkar01.jpg

så här ser det ut just nu!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matte.

Jag är ingen expert men jag tror att den skummaren är alldeles för kraftig + biobollarna och filtret ger ju desutom extra yta åt bakterier och det tror jag är bra så här under uppstart.

Jag har också funderat på detta med skummare i våra små kar och jag tror att en liten maxi-skim kanske kan moddas alt placeras i en sump om man verkligen vill, men det räcker ju att byta vatten och det är ju inga mängder som vi förbrukar.

Men som sagt , jag är inte någon expert.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla lite på "overskimming" för att bilda dig en uppfattning. Eric Borneman skriver i Reefkeping Magazine (myt nr. 17) att det är fullt möjligt att skumma för mycket, men samtidigt är botemedlet enkelt... man kan helt enkelt ha skummaren av under delar av dagen. Detta är i mina ögon bara en bonus. En utanpåhängande skummare kommer nog aldrig bli tyst och då är det ju inte så tokigt att kunna ha den avstängd via timer under de timmar man vanligtvis vistas i tankens närhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu händer det grejer

haft julafton här hemma idagfick min osmos och skummare idag

behövs dock kompletteras med diverse kopplingar och omvandlare

tänkte bara ge er lite bilder sånt brukar uppskattas :smiley20:

här ser ni hur liten skummaren är jämnfört med ett kreditkort... otroligt liten!

skummare.jpg

osmos Aquatic Nature 120-150s dvs 120-150l /dygn

osmos.jpg

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lagge ;)

Lysröret , skummaren köpte jag ifrån laggeman här på forumet, som från början har kommit från usa nånstans

osmosen är köpt hos Akvarielagunen :) snabbt och smidigt

ska handla lite kopplingar osv imorn och förhoppningsvis kan jag uppdatera med skummarens start imorn :)

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite grejer händer, värdena har börjat se lovande ut

så jag har laddat upp för första vattenbytet i slutet av veckan så till korallrevet bar det

detta va resultatet 500kr fattigare:nöjd:

saltnytt.jpg

Tack för mig ;) vattenbytet kommer i slutet av veckan så får vi se vart jag hamnar! :smiley9:

mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...