KMG Postat 3 september 2018 Författare Postat 3 september 2018 9 timmar sedan, mikoto sa: Spännande, vart köper du väteperoxid? Jag köper på re-fresh.se Fjuttade runt tidigare med 2,5 ml/100 l och inget hände. Nu så jäklar vart det effekt med 14 ml/100 l. Läst att fler gjort samma sak och gått upp på 5 - 6 ggr dosen med bra verkan. Har inte märkt något på fiskarna. Korallen är lite sur, men det har den varit länge tack vare dinon. En annan viktig detalj är nog att dosera väteperoxid 3 ggr/dygn. Man säger att effekten är borta efter 4 timmar. Är väl sak samma som medicinering med antibiotika. Man smäller på med flera doser per dygn av en anledning tänke jag 2 Citera
KMG Postat 6 september 2018 Författare Postat 6 september 2018 Väteperoxiden i rejäl dos (14 ml/100l) samt UVC med lägre genomströmning (25 - 30 l/h/W) verkar ha gjort susen. Jag tröstar mitt misslyckande under snart ett år med att jag nu lärt mig hur man minimerar risken att dino och cyano uppstår samt hur man kväser skräpet. I trösten ligger även att om jag behärskar detta så behöver jag inte vara nervös när jag står där med ett kar fullt av fina koraller och djur. I testet har en sinularis-korall överlevt. Vilket ligger i linje med vad jag läst om koraller väteperoxid. Kvar står jag nu med rejält av red turf och grönalger. Blir till att försöka hitta äkta mexikanarsniglar Citera
KMG Postat 13 oktober 2018 Författare Postat 13 oktober 2018 Allt rullade på fint. Enda smolket i bägaren var och är red turf algerna. Ett helvete som inte ens sjöharar, sjöborrar och 30 turbos får bort. Då testade jag FaunaMarines Dino X (Algen X) som sägs vara något av ett universalmedel mot alger. Följde beskrivningen och efter en vecka hade alla sjöborrar tappat taggarna och korallerna dragit in alla polyperna. Stort vattenbyte och i med aktivt kol. Ingen skillnad? Nog för att håralgerna försvann men det gjorde som sagt även fler saker. Blir en nukening av hela karet i soda för att eliminera all red turf. Omstart 2.0 följer... Citera
addo Postat 15 oktober 2018 Postat 15 oktober 2018 Acanthurus leucosternon käkade red turf alger med god aptit när jag hade en sån. Citera
KMG Postat 20 oktober 2018 Författare Postat 20 oktober 2018 On 10/15/2018 at 12:25, addo sa: Acanthurus leucosternon käkade red turf alger med god aptit när jag hade en sån. Mycket välkommet tips. I fall jag råkar ut för eländet igen. Självklart finns det djur som käkar och håller nere red turf. Det luriga är att veta vilka Citera
KMG Postat 20 oktober 2018 Författare Postat 20 oktober 2018 (ändrat) Eftersom jag tänker nuka karet igen på grund av red turf alger, kör jag lite experimentverkstad tills jag har mitt nya på plats. Har nu mer självförtroende mot dino och cyano. Skulle jag dessutom lära mig behandla turfalger vore det toppen. Dino X var rena rävgiftet rakt av och noll verkan mot red turf. Enda som haft verkan är väteperoxid sprutat direkt på. Men så får man aldrig bort det helt. Nästa kur upp för test är Vibrant. Så här eländigt är det.. Ändrat 20 oktober 2018 av KMG Citera
KMG Postat 20 oktober 2018 Författare Postat 20 oktober 2018 Korallerna trivdes fint innan Dino X. Att dom skulle må dåligt p.g.a. döda alger som släpper tungmetaller är med största sannolikhet bs. Kan dock inte förlika mig med red turf. Dom ska bort! 1 Citera
KMG Postat 4 november 2018 Författare Postat 4 november 2018 Moddad Akvastabil Move bänk färdig. Snart kommer helglaskaret på 2000x600x600 (720 liter). Planen är att ha rör på dia 50 mm ner till sumpen och dia 40 mm i retur. Då måste man borra dia 60 mm genom botten. Glastjocklek 12 mm. Vad ska man tänka på förutom att få fina snittytor på hålen? 1 Citera
stigigemla Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 Du behöver borra 50 mm för 50 mm rör. Man limmar röret i en 50 mm muff som man limmar på kopplingen. I överrinningsfacket sätter man en muff som är innergängad på ena sidan. Andra sidan limmar man i ett rör. Då har man fördelen att man kan tömma överrinningsfacket när fiskar rymmer dit. Men det är grova rör. Vad har du tänkt att ha för flöde genom sumpen? Citera
KMG Postat 4 november 2018 Författare Postat 4 november 2018 18 minuter sedan, stigigemla sa: Du behöver borra 50 mm för 50 mm rör. Man limmar röret i en 50 mm muff som man limmar på kopplingen. I överrinningsfacket sätter man en muff som är innergängad på ena sidan. Andra sidan limmar man i ett rör. Då har man fördelen att man kan tömma överrinningsfacket när fiskar rymmer dit. Men det är grova rör. Vad har du tänkt att ha för flöde genom sumpen? Kommer ha hål i akvariebotten. Alltså ingen överrinningsbox. För genomföringar till 50 mm rör är det rekommenderat att borra 60 mm. Är rädd för att det inte ska hålla på grund av att det är stora hål. Men å andra sidan borrar man 55 mm till 40 mm rör. Att jag väljer 50 mm är för att jag vill komma upp i 9000 l/h. 1 Citera
stigigemla Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 Jag begriper varför de inte upptäckt att man kan använda muffar till rörkopplingar. 9000 liter i timmen låter som rena vansinnet för mig. Du har en skummare som ser ut att dra mellan 1000 och 2000 liter i timmen. Varför vill du köra mer vatten genom sumpen? Det blir aldrig tyst. Citera
KMG Postat 4 november 2018 Författare Postat 4 november 2018 Är inte riktigt med på hur du menar med muffar? Har skaffat genomföringar på företagsakvarium avsedda för ändamålet. Men kan jag komma undan med mindre hål vore jag glad. Vad tror du om 60 mm hål genom bottenskivan på 12 mm glas? Varför kan man inte ha mer flöde genom sumpen än vad skummaren klarar? Den puttrar väl på i sin takt så att säga. Vill man inte komma upp i en filtrering på runt 10 till 14 gånger vattenvolymen? Citera
stigigemla Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 Det blir ingen filtrering bara för att man spolar vatten genom sumpen. Jag tycker att överrinningsfacket blir väldigt stort med så stora hål och kopplingar. Men det är klart med det flödet bör du ändå ha en övverrinningskam på bortåt 90 cm. Prova att sätta en 50 mm muff på kopplingen för 50 mm hål så ser du att ett 50 mm rör passar. Innerdiametern på röret och kopplingen är densamma om de har samma tryckklass så det blir ingen strypning vilket är lätt att se. Citera
KMG Postat 4 november 2018 Författare Postat 4 november 2018 Kommer inte ha överrinningsfack, utan rör fritt, rakt igenom glasbotten på karet. Kommer ha rullfilter, biobollar och siporax i sumpen. Bra flöde över biobollar med luft är väl bra för nitrifieringen? Eller ska jag gå ner på 40 mm rör? 32 mm blir väl för lite? Citera
stigigemla Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 (ändrat) Rullfiltren klarar max ungefär 2000 liter per timme. Det är ungefär samma för Clarisea/Bubble Magus som för Rollermat. Rollermaten är mycket större men har ett finare filter som t.ex tar en hel del parasiter och dessutom rullarna inkapslade så det luktar mindre. Båda kopplas lättast in på returen från överrinningsfacket som jag ser som helt nödvändigt. 32 mm rör klarar 2000 liter flöde om det går något så när rakt ned i sumpen. Jag tror inte biobollarna kommer att märkas när du har Rullfilter och skummare innan. Jag skulle vänta ett år med siporaxen i och med att det kan medföra risk för kiselalger. Du klarar knappast att ställa in nivån i karet utan överrinningsfack. Med det flödet du har skissat blir vattenytan ungefär 5 cm över röret. Det är utan skydd för nedspolade fiskar. Hur har du tänkt att det skall kunna bli tyst? Dessutom har du risken att ett rör knäcks om en sten i inredningen välter. Och rymmer sumpen så mycket vatten när det blir strömavbrott eller returpumpen stoppar? Ändrat 4 november 2018 av stigigemla Citera
KMG Postat 5 november 2018 Författare Postat 5 november 2018 Tänkte ha två 90 graders böjar till avrinning (AKA Bean animal overflow) Anledningen är att jag även vill ha ett perforerat rör ända ner till botten för att få in så mycket smuts som möjligt och inte enbart ytvatten. Sätter jag en avrinningbox kan jag enbart få ytvatten. Sårbarheten är som du säger om man lyckas ha loss ett rör. Ett alternativ skulle kunna vara att ha en överrinningsbox med böj som går utanför och ner... Hmmm. Bästa av två världar? Hör vad du säger och dimensionerar ner till dia 40 mm på rören. Kommer även ha en lop med 72 W UVC nere i sumpen. Den vill ha ett flöde kring 1200 l/h. Summa sumarum siktar jag på kring 6000 l/h. Mitt rullfilter är ett ombyggt Rollermat och beräknas svälja 3000 - 4000 l/h. resterande flöde kör jag som bypass över biobollar Citera
stigigemla Postat 5 november 2018 Postat 5 november 2018 Tänker du tömma akvariet till botten när det blir strömavbrott? Det enklaste sättet att få bort skräpet från botten är att sätta ett par streampumpar där för du har väl ändå inte tänkt ha sand där med det flödet. När det enbart är borrat ett hål på toppen brukar det låta en del och dessutom kan hålet salta igen när det är så nära vattenytan. Bästa sättet att få det helt tyst är att använda ett T med en långsidan lodrät + 5 cm rör som skyddar hålet från stänk. Sätter du dessutom en bit 3/5 rör eller 5 cm luftslang i hålet på locket blir det knäpptyst. Citera
mikoto Postat 5 november 2018 Postat 5 november 2018 Jag är med stig här, det är mest besvärligt att ha så högt flöde genom sumpen. Det enda jag kan tänka mig är ett bra användningsområde är om man vill låta returpumpen står för all cirkulation i akvariet. Jag har kört så, fast med 6000 liter i timmen. Då hade jag 32 mm rör. Det fungera ganska ok, men det var mycket problem med överrinningen då det så lätt fastnade alger i den som påverka vattenhöjden vilket skapa massa oljud som kom och gick. Jag hade även flera olyckor med fiskar som flög över. Då hade jag en rak glasskiva på 45 cm till min överrinning. Vattennivån i karet höjdes ca 2 cm när allt var rent när pumpen starta. Idag med sump skulle jag sikta på snarare 1500-2000 liter i timmen. Man kan ha tunnare rör, det blir mindre skvalp och skräp riskerar mindre att sätta igen grejer. Det är mycket lättare att få det tyst också. Din tanke med biobollar, siporax och rullfilter skulle jag ta bort biobollar ifrån. De tillför väldigt lite. De har väldigt lite filteryta jämfört med annat media, det de är bäst på är att förvaras torrt med vatten som regnar över mediat. Men det är besvärligt att göra med saltvatten. De är dessutom bara riktigt bra på att omvandla ammonium till nitrat. Men det kan du lika gärna göra med filtermatta, levande sten eller din siporax. Om du vill använda siporax för denitrifikation så bör den ha lite lägre flöde med. Att ha den i väldigt högt flöde kommer bara gynna de aeroba bakterierna i första hand och göra mediat mer gynnsamt för de. Hur mycket har du tänkt använda? Jag har inte använt siporax så mycket men använder Biohome media i flera akvarier och där rekommenderas 2 kilo per 100 liter för att uppnå bra resultat. Det känns rimligt att anta att ungefär samma mängd siporax borde gälla, då skulle du ha ca 15 kilo. Då kommer du ha en nitrifikation som aldrig lär lämna något att önska även med ett lägre flöde. Det krävs bra mekanisk filtrerning för att hålla mediat rent men det har du ju löst med din rollermat och skummare. Citera
KMG Postat 5 november 2018 Författare Postat 5 november 2018 Bra tips! Jag vill ha god omvandling från amonium/nitrit till nitrat. Media är knepigt. Siporax släpper kisel. Gjorde ett test i osmosvatten. Därav min tanke med biobollar. Ska skissa upp min idé om överrinning kombinerat med långt perforerat rör (hela vägen). Tror det har potential. Riggar med dia 40 rör och har en pump som kan justeras ner så saker ska nog ordna sig. Tackar och bockar för råd och rön Citera
mikoto Postat 5 november 2018 Postat 5 november 2018 Det är väl mest Lasse här som fått kisel från sin siporax och den hålls ju i en syrefri zon i hans dsb variant? Det borde vara mer skriverier om alla fick kisel från sin siporax. Men jag har inte urforskat ämnet så noga så det kanske är fler som har denna erfarenheten nu? Om det står kvar tveksamhet kring refugiet kan du ju testa det gamla beprövade annars och lägga ner 15-20 kilo levande sten i sumpen som får gå helt mörkt. Jag hade ett ytterfilter på ett av mina kar med bara sten i som gick hela karets livstid, jag kan knappt ta i den stenen nu. Den är så stickig och taggig från alla spännande maskar och djur som bosatte sig på den. Bortsett från det bör även levande sten kunna erbjuda en liknande funktion. Bara att levande sten är mer oförutsägbart och man kan få kompensera lite och ha mer av det. Känner du dig riktigt äventyrlig skulle du även kunna testa pimpsten, det är ett bra media sett till yta och struktur. Men kemi-maffian här lär omedelbart skjuta ner tanken då det kanske kan tänkas släppas något från stenen :-) Så vill du testa något säkert kort så ta levande sten. Du kan ju köpa torr sten med, strukturen kvarstår ju. Men gör rent den noga först. Om du har en stor sump planerad skulle du ju kunna överväga att ha ett hyffsat refugie eller chaeto fack. Det verkar ju som många alger kan ta upp ammonium direkt istället för att vänta på att det omvandlats till nitrat. Isf borde algmassan vara bland det första efter returen i sumpen. Titta även på hur brstv gjorde med sina streamers i de här akvarierna. Jag tror det är en utmärkt metod för att hålla skräp borta från botten. Det döljer pumparna med. 1 Citera
stigigemla Postat 6 november 2018 Postat 6 november 2018 Det finns fler än Lasse som fått silikat i vattnet från siporax. Och de har haft den mer eller mindre aerob. I tanken aerob men det kan ha varit områden täckta av detritus. I stället för pimpsten skulle jag ta zeolit. Den har lika stor inre yta men känd kemisk sammansättning. Man behöver inte köra zeovitmetod bara för att man har zeolit i systemet. Citera
KMG Postat 8 november 2018 Författare Postat 8 november 2018 Då var nya 720 l baljan på plats. Ser futtig ut på bilden men är fett i verkligheten Nästa steg är att borra hål för genomföringar. Räknat på det hela får jag ett nytt kar med bänk, sump på 220 liter rör, böjar och ventiler för 15 700 SEK. Alltså blir det mycket stålar över till annat godis 1 Citera
MichaelE Postat 9 november 2018 Postat 9 november 2018 Då var nya 720 l baljan på plats. Ser futtig ut på bilden men är fett i verkligheten Nästa steg är att borra hål för genomföringar. Räknat på det hela får jag ett nytt kar med bänk, sump på 220 liter rör, böjar och ventiler för 15 700 SEK. Alltså blir det mycket stålar över till annat godisMycket snyggt kar till ett överkomligt pris Dock hade jag som Stig nämnde tänkt om gällande din rördragning. Att ha ett av rören på bottnen låter mycket riskabelt avförts anledningar. Som sagt, vad händer vid ett eventuellt strömavbrott? Jag antar att du inte kommer att ha en sump som kan svälja hela volymen i visningsakvariet?En backventil är en viss försäkring men även de kan fastna i öppet läge av olika anledningar.Sen löper man givetvis risken att fiskar och annat far ner i sumpen.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
KMG Postat 9 november 2018 Författare Postat 9 november 2018 Lugn gossar. Inga rör på botten här inte. Så här har jag tänkt att lösa det hela. Hålen längst upp ligger 80 mm under vattenytan så att det inte blir något sörpel. Går strömmen slutar vatten att rinna ner i sumpen efter 75 liter och sumpen är på 220 och 100 liter i under drift = 175 liter = buffert på 45 l. Som sagt, jag tror inte på att enbart ha ytavrinning. Smuts och t.ex. dinoflagellater rör sig längs botten. Dom ska in i filter och UVC Citera
Stefan molin Postat 9 november 2018 Postat 9 november 2018 Hej Per-Anders , jag avråder dig att göra så , får du alger på fel ställe så har du ingen säkerhet kvar , det är säkert på pappret ,men efter ett tag kan allt hända , och då är du är inte den första och definitivt inte den sista heller som lyckas tömma hela karet på vatten , du ska göra allt så enkelt som möjligt ,det är då det är som säkrast , mvh stefan 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.