H8RED Postat 8 maj 2006 Författare Dela Postat 8 maj 2006 Lägger upp en bild på en mat-tjyv samt en helhetsbild på hur burken har utvecklats, som vanligt är färgerna och perspektiv helt åt hel/"!)))# och dessutom med en väldigt skitig framruta.Men det gör inget, jag är glad ändå som barnen säger. Ha ha ,får ändra lite här, var lite snabb. det satt en krabba och plockade ur skivisen, lade upp fel bild. (fort och fel). Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 maj 2006 Dela Postat 8 maj 2006 HejDe där blåa längs ner är läckraMVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 8 maj 2006 Författare Dela Postat 8 maj 2006 Discosomasen ja, jag gillar den men den verkar betraktas närmast som ogräs av många och det är klart om man har en kubik med spser så kanske det inte är så roligt att få bort dessa när de sprider sig och börjar bränna på älsklingarna. Det är dock inget som jag behöver ligga sömnlös över med min ljusklena lilla kub. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 8 maj 2006 Dela Postat 8 maj 2006 HejDe där blåa längs ner är läckraMVH LasseNär mina blåa har förökat sig tillräckligt mycket ska du få köpa några skivor om du vill men det tar nog ett tag innan jag kan börja gallra Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 maj 2006 Dela Postat 8 maj 2006 Okidoki Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 10 maj 2006 Författare Dela Postat 10 maj 2006 En av mina räkor bär på rom.Hur länge brukar dom bära på den innan de släpper den?Edit: Det var inget (sorry), sökte och fann svaret. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 22 maj 2006 Författare Dela Postat 22 maj 2006 Såg just något som precis liknade en mycket liten manet guppa förbi i burken så jag får väl ställa frågan som jag gjort förr - har jag blivit galen eller brukar dessa förekomma och naturligtvis, vad är det?Tyvärr ingen bild alldeles för litet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 maj 2006 Dela Postat 22 maj 2006 JockeHar du skaffat någon ny levande sten nyligen? Maneter har flera stadier - ett är ett polypliknande stadie där de sitter mot något underlag. Detta stadie avslutas med att "polypen" avsöndrar ett antal "medusor" dvs små miniatyrmaneter. Det kan mycket väl vara en manet du fått via ett polypstadie. Detta stadie kan vara ganska länge eftersom det är själva "barn"fabriken. De gillar nykläckt artemiaMVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 22 maj 2006 Författare Dela Postat 22 maj 2006 Japp, jag har fyllt på med lite mera sten i ett par omgångar senast för ett par veckor sedan.Kul, tack för ditt svar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 juni 2006 Författare Dela Postat 12 juni 2006 Lite nya bilder sedan jag fyllt på med mera sten.Inget har förändrats direkt, inget tillkommit, inget fallit bort.Sitter mest och planerar inredning och teknik till det större karet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PuniXer Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Fan vad hungrig jag blev, bild 4 ser ju ut som Ostronskivling.... smörstekt Ostronskivling... mmmm.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 juni 2006 Författare Dela Postat 12 juni 2006 He he, undrar hur en smörstekt sinularia dura smakar? Hmmm,,, Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Det ser inte ut som att dina Sinularia är utslagna, är det bara tillfälligt när du fotograferade, eller ser de alltid ut så? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PuniXer Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Dom jag har är låga modellen, men jag har faktiskt sett ett antal på fotmodellen. (fotsvamp?...) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 juni 2006 Författare Dela Postat 12 juni 2006 De ser för det mesta lite "plattare ut" men inte väldigt mycket, den som ser ut som svampar alltså. Vid fotograferingen verkar den sträcka sig mot ljuset.Sen verkar den ha väldigt små polyper, jag vet inte om det ska vara så eller inte.För dåligt ljus i nanot är det ju men den ska få flytta så snart jag fått igång det större karet (undrar vad som händer när man vant in den under 250 watt metall halogen?) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 21 september 2006 Författare Dela Postat 21 september 2006 Halloj.Jag har hållt mig lite i kullisserna här på forumet ett tag pga tidsbrist men tänkte uppdatera lite, - nanot tuffar på trots att det blivit lite eftersatt i fråga om skötsel, dock har jag fått lite alger som jag undrar om någon vet vad det är och hur jag kan få bort.Har för övrigt börjat handla inför mitt nya projekt men mer om det när jag startar en ny tråd i det ämnet.Tacksam för svar ang algerna (är lite orolig att de är små fosfatdepåer) ,är det skrubba som gäller eller?Edit : det är de röda jag undrar över. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 september 2006 Dela Postat 21 september 2006 Skönt att du är tillbaka - började undra vart du tagit vägen. Appropå algerna, det är väl ingen fara med dem - riktigt vackra. Har lite av dem också men de vårdar jag ömt.MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 21 september 2006 Författare Dela Postat 21 september 2006 Skönt att vara tillbaka, jag har egentligen varit här hela tiden lite så där i smyg eftersom jag inte haft något vettigt att tillägga men tänker väl försöka vara lite mer delaktig framöver i och med den kommande starten av den nya tanken.Så då tror du att jag kan flytta dessa stenar till det nya karet utan att vara alldeles för orolig för en fosfatbomb? (vill ju så gärna få med alla små ormstjärnor och annat som gömmer sig i dem). Ljuset och näringsnivåerna kommer ju att vara helt annorlunda där. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 21 september 2006 Dela Postat 21 september 2006 Vad jag hört o läst så anses väl dessa alger vara bland det finaste man kan lyckas få till i karet? Ett tecken på att det står rätt till så att säga. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 Skönt att vara tillbaka, jag har egentligen varit här hela tiden lite så där i smyg eftersom jag inte haft något vettigt att tillägga men tänker väl försöka vara lite mer delaktig framöver i och med den kommande starten av den nya tanken.Så då tror du att jag kan flytta dessa stenar till det nya karet utan att vara alldeles för orolig för en fosfatbomb? (vill ju så gärna få med alla små ormstjärnor och annat som gömmer sig i dem). Ljuset och näringsnivåerna kommer ju att vara helt annorlunda där.Vet det gör man ju aldrig men om du är orolig så kan du ju ta stenen och lite vatten och skicka den med bussgods till mig så får du veta svaret om ca ett halvår:nöjd: MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 He he, stenen blir nog allt kvar här, he he.Fantastisk sten är det i alla fall, jag har tappat räkningen på allt som dykit upp ur den och blir lite orolig att kallas lögnare när jag berättar. Hittills (lite snabbt plockat ur minnesbanken) har jag sett 1 st nakensnäcka, 3 småsniglar (kan ju iofs vara bäbisar till sniglarna jag köpt) 4 olika krabbor, en mängd ormstjärnor (små vita), ett otal gröna sjöstjärnor, rörmaskar i mängd, små kräftdjur som jag inte vet vad det är, amphipoder, maskar med långa tentakler, borstmaskar, MANETER (som tyvärr försvunnit nu) samt en mängd olika alger i skiftande färg och utseende, mm mm.Kort sagt FAAN VAD DET ÄR KUL MED SALTVATTENSAKVARISTIK!!! (även i liten skala för en nörd som jag). Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 15 oktober 2006 Författare Dela Postat 15 oktober 2006 Tänkte med detta inlägg avsluta och sammanfatta denna tråd för att koncentrera mig på de kommande projekten.Det började med att jag såg en mycket vacker liten fisk i ett litet kar hos en handlare och tänkte att sådant vill jag ha och fortsatte med div inköp och uppstart av nanot i fråga där jag uppmärksammades på hur mycket spännande som kryper omkring i mycket färsk LS.Därefter slogs jag av kemihysteri (om man får säga så) och mätte och mätte och mätte och.......Senare kom jag till en punkt i tillvaron där tid var den största bristvaran och akvariet-erna eftersattes gravt och efter vilken jag tänkte - shit, nu är det väl bara att kasta rubbet, men icke, mätte och värdena var långt bättre än jag någonsin kunnat tänka mig.Rent tekniskt har jag inte gjort några större ändringar under tidens lopp förutom att jag avlägsnat allt filtermaterial och ersatt med LS i filterfacken och under en period kört med fosfatremover och zeolit, belysning och cirkulation har varit desamma sedan uppstart.Sammanfattningsvis, är man försiktig och tar det långsamt, läser på och anpassar inköp av levande till rådande förhållanden så är det varken svårt eller krångligt med nanoakvaristikVill avslutningsvis tacka samtliga på SG´s forum för all hjälp och alla synpunkter jag fått under resans gång.Vi ses i andra trådar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 15 oktober 2006 Dela Postat 15 oktober 2006 ja,sån där mäthysteri har nog många haft,det är nog det värsta för akvariet,jag känner igen mig! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 15 oktober 2006 Dela Postat 15 oktober 2006 kemihysteri är inget bra uttryck tycker jag. När man kopplar in en kalkreaktor eller börjar med balling så behövs det täta mätningar tills man har hittat rätt ju,det är lite pillande och täta mätningar men kemihysteri? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 15 oktober 2006 Författare Dela Postat 15 oktober 2006 Menade under dåvarande förhållanden i mitt fall och inte under de förutsättningar som du nämner då fallet naturligtvis är ett annat. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg