Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är nyttodjur fast roliga att kolla in. Tycker i alla fall jag som inbillar mig att jag också kan avläsa vattenkvaliteten litet grann på hur de beter sig. Kommer de fram dagtid är vattnet för magert vilket också syns på skivanemonerna som inte pöser upp som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är Mandarinmat så kommer tyvärr en Mandarin att stendö i ett så litet akvarium om den inte accepterar annan mat redan i affären. Sägs att det krävs runt 300-500 liter och rikligt med levandesten för att skapa tillräckligt med kryp för en Mandarin. Det är synd för de är så himla fina. Skulle så gärna vilja ha en själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag refererade bara till just det att de kan vara svåra att få att äta annat än levande kräftdjur som finns i väl inkörda kar, dessutom är mitt kar för litet för de flesta fiskar, den lilla gobie som jag har får flytta om den blir för stor.

Går just nu omkring och planerar konverteringen av mitt 375 liters, där kanske man kan ha ett par fiskar i alla fall.:) .

Mitt intresse ligger nog mera åt lägre djur och microfaunan i sig, hur man kan få ett stabilt och intressant litet ekosystem. Så fiskar är inte prio 1. (Men mandarinerna ÄR otroligt vackra.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just något som jag inte gillade riktigt, en iofs mycket liten räkliknande sak rusade ut ifrån ett mellanrum mellan sanden och stenen och snappade åt sig något.

Det jag han se av den var att den hadde något som liknade antenner fram, delad stjärt som en kräfta, var jämntjock längs hela kroppen (Ganska långsmal) och beige i färgen.

Mycket snabb.

Kan det vara en mantis månne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket möjligt, det som kännetecknade min mantis lite va att jag såg den satt i sin håla med sina tentackel ögonuppstickande... min va grön kanske 1 cm lång... du kan ju hoppas att nån av dina fiskar lr nått äter den medans den är liten annars blir det börja bygga fällor när den växer till sig ;)

Mvh Máthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp några bilder på alger som jag inte vet vad det är och vad som skulle kunna tänkas äta dem.

Av de röda menas de små buskarna (en mörk och en lite ljusare) längre bak i bilden.

Någon som vet?

post-2195-1446891256229_thumb.jpg

post-2195-14468912562395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till.

Att olika metaller och saltvatten inte går bra ihop vet jag men undrar över det här med pumpar.

Jag har en mängd pumpar liggandes som går, och/eller har gått i sötvatten. Flertalet av dessa har en pinne av rostfritt stål som impellern sitter på.

Läste på en tillverkares hemsida att en av pumparna var för både söt- och saltvatten, rev isär pumpen och ser att även den har en liten stålpinne i sig.

Hur är det egentligen? Kan jag använda dessa till salt och fortfarande sova hyffsat om nätterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidey.

En fråga om utfodring, jag har ju en Amblygobius Rainfordi och en Kardinal (eld) räka, har hittills matat mycket, mycket lite med artemia varje dag, dock verkar fisken inte direkt intresserad (käkar hellre snigelbajs) och räkan kommer ej fram från sitt gömställe utan väntar tills jag slår på cirkulationen (stänger av den så att det kan "snöa" lite på stjärnpolypen) och fångar sådant som flyger förbi där han sitter.

Jag vet att fisken även äter alger och inte är ett matvrak direkt.

Så frågan lyder : Kan jag dra ned på utfodringen? och i så fall - hur ofta? var annan dag eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeen grej till, satt och fixilurade med en pump som jag tänkte ha i burken och limmade lite med ett snabblim, tittade sedan på innehållsförteckningen när jag limmat klart och ser att limmet innehåller cyanoakrylat (limmet heter Loctite Super Attak).

Är det risk för cyanobakterier eller annat ofog om jag använder denna i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...