Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Hej Lasse,

Nej, kan inte få till någon vettig bild.

Har också kalkalger på bakväggen men dessa är lila,blå,rosa som man är van att se dem, men det kan ju vara så att de ser anorlunda ut när de sitter på rutorna (spegeleffekt av ljus mm) eller så är de av en annan sort som är lite brun-rödare ( jag funderade själv över möjligheten att det var kalkalger då de var så hårda och svåra att få bort).

Ska köpa lite fosfatremover och hänga i filterfacket så får vi se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dör räkor efter att de ynglat av sig?

Jag hittade en av mina räkor död härom dagen utan någon orsak jag kan komma på ( bra värden mm) och idag ser jag att jag har massor av små räkor (tror jag) som kutar omkring under en sten med skivisar på.

Kan ej få någon bild, för små och för snabba.

Kan det vara så eller är det en slump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är verkligen kul om det är så, det är mycket som är roligt just nu här hemma, massor med olika smådjur som jag inte har en aning om vad de kan vara växer och frodas.

Har bland annat hittat små ormstjärnor, rörmaskar mm som jag inte sett förut.

Det underligaste tillskottet kom nog med en bit ls med skivanemoner som jag köpte, två neongröna saker,påminnande om själva kroppen på en sjöstjärna som sakta glider fram över stenarna.

Spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite nya bilder.

(och ett par frågor)

Småpolyperna, vad är det? Palythoa? Zoanthus? Någon som vet? (känns lite kymigt om det är Palythoa)

Fråga två. bråkade med min stjärnpolyp för 2 dagar sedan (råkade både tappa den och klämma den) sedan dess har den inte slagit ut alls, har jag tagit kol på den? eller kan de göra så här om de blivit antastade, eller krigar skivanemonerna med varandra och sinularian och stjärnpolypen tar smällen?

post-2195-1446891271917_thumb.jpg

post-2195-14468912719446_thumb.jpg

post-2195-14468912719595_thumb.jpg

post-2195-14468912719738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kastat ut stenen med palythoan på och lagt i ca 1 kg inkörd sten extra samt att jag petat i en fragg.

Bifogar bild på fraggen om det är någon som kan identifiera den (obs den ser inte så glad ut på bilden då den precis hamnat i burken) Lobo? sarco?

Fick med en hejdlös massa kul djur med de nya stenarna, flertalet ormstjärnor, nakensniglar, borstmaskar mm.

TJOHO :)

Trevlig helg.

post-2195-14468912724229_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peta i karet hade ju knappast räckt. De hade behövt gnugga vävnad från korallen mot ett sår eller riktigt tunn hud som läppar -öga eller liknande. Men 50 / 50 hade jag gjort som du. (Beroende på hur karet står jämfört med hur barnen når in i karet osv.)

Men jag känner kännerflera som har en väg / gata utanför huset och bilar är ju mycket farligare än Palythosa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke

Giftet i Palythoan är delvis/helt producerat av bakterier som lever i symbios med korallen. Giftet sprider sig både i luften (via inandningsvägarna) och via kontakt. Giftet är olika starkt mellan olika arter av Palythoa. Via andningsvägarna, som oftast är det första stadiet, är det de typiska förgiftningssymptomen med metallsmak i munnen frossa och liknande som inträffar. Metallsmaken, om man äter något, kommer efter ca 6-7 timmar efter den första exponeringen. Efter en ca 12 timmar kommer frossan som normalt avtar efter ett dygn. Komplikationer efter en kraftig exponering (och upprepade exponeringar) är rapporterade. Kontaktförgiftningen sker lite annorlunda. Om giftet som fastnat på ex. handen kommer i närheten av ögon (gnugga sig i ögat exempelvis) så kommer en ganska snabb inflammationsprocess inträffa (den är smärtsam, jag lovar er). Kontaktförgiftning på hud sker lite långsammare, efter ca två dagar kan man se celldöd kring sår och liknande. Det är som bruna fläckar. När den väl börjat så går det fort, man kan bokstavligen se hur det växer kring såret.

Nu tror jag inte att din lilla mängd av Palythoa var någon som helst fara. Bland de värsta fallen som är rapporterade var ett som inträffade på våren 2001. Då gällde det upptagning, transport och insättning av ca 400 kg LS övervuxen med Palythoa. Detta akvarium var inte rört på ca 10 år. Palythoa sprider sig ofta ganska snabbt och det kan finnas misstankar om att upprepade exponeringar kan framkalla besvär som liknar allergi.

Sen händelsen 2001 så har Giftinformationscentralen alla uppgifter om denna typ av förgiftning och behandlingsvägar. Är det någon som misstänker akut Palythoaförgiftning så hänvisa till namnet och Giftinformationscentralen.

Jag har själv nu en liten koloni på ca 12-13 polyper i mitt äldsta akvarium men jag har inga barn hemma och jag hanterar inte den stenen med händerna. Teoretiskt gjorde du nog rätt Jocke men i praktiken var det nog ingen fara just för tillfället men de är inte att leka med.

Stig du behöver inte gnugga någon vävnad mot hud eller annat för att få kontaktförgiftningen, det räcker med att hantera stenarna och inte tvätta sig ordentligt efteråt. Dessutom har du luftspridningen som givetvis har med mängd och koncentration och göra men vid hantering av stora mängder i små utrymme så händer det saker.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ha skrivit litet annorlunda.

Jag är inte rädd att gå med händerna i karet men jag tar inte i Palythoan.

Har jag mucus på händerna efter att hanterat koraller sköljer jag alltid av det i akvariet. Därefter sköljer jag armen i ett sötvattensakvarium och hittills har jag inte sett några förgiftningssymptom på de fiskarna. Jag har ett system med sex handdukar för akvarierummet så när jag torkat av mig hamnar den handduken i tvätthögen. Var tredje - fjärde tvätt är på 90 grader för värmen förstör eventuella giftrester. Jag tvättar alltid akvariehanddukarna separat.

Man läser ibland att Palythoa inte är giftig för andra koraller men..

Jag injicerade ett tiotal polyper med koncentrerat kalciumhydroxid som man gör med Aiptasia för att de brände min Montipora digitata. Två dagar efteråt började min Seriatopora caliendrum (15 cm bort i vattenströmmen) dö. Det såg ut ungefär som RTN men betydligt långsammare.

Jag fraggade den halva korallen som levde och satte fraggarna i ett annat kar. Ungefär fyrtio pinnar klarade sig. Två dog. Fyra levande armändar som var kvar på korallen överlevde. Inget annat djur skadades vad jag kunde se.

Jag gjorde litet andra förändringar i vattnet samtidigt, bytte vatten + lade i tillsatser men jag är 80 på att det berodde på Palythoan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev lite förvånad Stig. Jag vet ju hur "petnoga" och ordentlig du är sedan tidigare. Sista beskrivningen av hur du gör i fiskrummet stämmer mer på den Stig jag känner sedant gammalt.:ler:

Hela första stycket är självupplevt (fast jag fick aldrig några komplikationer som jag vet om) plus att jag körde bil mellan Göteborg och Trosa när förgiftningen och ögoninflamationen startade. Jag jobbade då med vattnet på Universeum (idag arbetar jag som fastighetstekniker på samma ställe, har inget med vattnet och akvariumen att göra) Varningen om upprepad exponering gjorde jag för att den som drabbades värst av oss var den av oss som hade längst erfarenhet (avsevärt längre än oss andra) av saltvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...