Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Jaha, klart man köpte en sådan liten kub som man sett här på forumet och hos favvodealern.

Den har gått några dagar nu med ls (ca 20%) och bottensubstrat.

Kompleterat med en MJ mc450 pump för bättre cirkulation.

Vattnet tillverkas med hjälp av Aquatic Nature Antarctica + Reef Crystals.

Petade i en droppe av ett "mirakelmedel" som en här på forumet uttrykte det, reefevolution biodegrader (nedbrytarbakterier på flaska) får se om det snabbar på uppstarten eller ej.

Flera krabbor, maskar, rörmaskar och olika små utväxter av gudvetvad har visat sig.

Inga spikar av något värde ännu (får se hur det urartar sig):)

Lägger upp en bild, inte för att det är mycket att se men jag lägger väl upp nya så fort det händer något.

OBS ej kompis med kameran så kvaliten blir väl si och så.

post-2195-14468912500103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

snart kan jag inte hålla mig... dom är för j*vla läckra dom där små kuberna. var väldigt nära att impulsköpa en idag när jag var i en akvarieaffär och såg den "live" och fick peta lite på den.

Lycka till och posta massa bilder när det börjar hända grejer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, välkommen till AN nano-klubben ;)

Fundera på om du vill välta upp den översta stenen så att du exponerar mer yta på stenhögen. Då finns det ännu större möjligheter att se allt det roliga mikrolivet!

Fick du verkligen med flera krabbor i leveransen? Intressant sten i så fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Har sett tre stycken i olika storlekar och utförande varav en med mycket stor högerklo (någon som vet vad det kan vara?).

ingen är hårig i allafall(de ska ju inte vara så kul har man hört.)

Tänkte ha stenen som den är då den har några relativt stora "grottor" på ovansidan som jag tänkte att något kul djur kanske vill bebo senare, tänkte sätta någon,några fraggar av lämplig mjukis uppepå sedan,tror det kan bli effekfullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul. Vilken boom det blivit på nanofronten. Själv fick jag bara spott och spe för ett år sedan när jag skulle starta mitt ;)

Ser bra ut det där, även om jag skulle ändra om lite bland stenarna för att det inte skulle vara så kompakt. Men det är du som ska trivas med det. Och som sagt. Håll oss uppdaterade på vad som händer (och skaffa en ficklampa med rött filter för ljuskäglan för nattlig utforskning) Det är spännande vill jag lova. Då komemr du inse att du har två akvarier i ett. Ett dagakvarium och ett nattakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj o se att fler kör igång med dessa nanokar. Jag vågade inte köra med detta 45 liters utan har köpt 80 liters modellen. Vill ha två clowner, en goby, ett gäng turbosar o en räka i. Verkar som 45 liter e för lite då. Har så långt köpt en 1200 pump till. Inväntar leverans av kuben, sen dags för inköpsresa. Du kör med orginalbelysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser mycket bättre ut med stenen så där. sen blir ju mittenstenen en perfekt hylla för lite små fraggar :)

sen en liten fråga, jag kommer antagligen skaffa en sån här kub inom en snar framtid.

funderar på en sån här till belysningen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/products_id/53?osCsid=a1675d32dc6cbf28e035f0ab602f46d3

någon som har testat dem? vore ju intressant om det gick att få plats med en sån.

funderar även på att ha ett par T5-kompaktrör som komplement till min MH i nästa akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där rören ser ju bra ut, har sett en liknande i t8-utförande men ej provat själv.

Har förresten kastat i några mycket små bitar av en räka (ja en sån som man äter) i burken i dag för att se om det händer något med värdena.

Bra eller dåligt tillvägagångssätt? Vad tros?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har interpet 24w PC-lampa i min burk. Jag är nöjd med den även om jag ska skaffa en till nästa gång jag köper från tyskland (varför går de inte att få tag på i sverige). Jag har dock ingen aning om den går att trycka in i era akvarier. Aningen vitt ljus eftersom jag inte har något 20k rör som komplement, men det finns ju en lampa till den där ena röret är actin och det andra är på 10k.

Räkan tycker jag var onödig. Gammal metod som inte tillämpas längre, vad jag vet... Men den förstör nog ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Hade ett 36 W lysrör i mitt 60 liters blir en jävla skillnad kan jag säga.. Rekomenderar starkt, hade röret där ena sidan är blått o den andra vit. Har nu försökt att få tag i ett enbart blått rör här i Norpan men de verkar gå segt ingen har hört av sig än iaf..

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min burk är det kompaktrör som standard och jag har för mig att det var 6500 k när jag kollade med osram det ger ju mycket ljus men jag tänker nog komplettera med mini t5:or för att få det lite vitare och blåare.

En fråga också, jag har tyckt mig se något som liknar spindelnät som uppkommit på två ställen i burken och idag tyckte jag att jag såg något som liknade en mycket liten spindel i samma färg som stenen med mycket liten kropp och 8 mycket (i förhållande till kroppen) långa ben.

Finns det sådana djur eller har jag stirrat för många timmar på en stenhög och slutligen blivit galen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, idag resulterade okunskap i arbete.

Välte ju upp den översta stenen tidigare och tyckte att den mellersta såg luddig ut, funderade över detta och ringde butiken och frågade och de tyckte att jag skulle ha borstat av stenarna innan jag startade.

Sagt och gjort, ur med stenarna och ca 15 l vatten och skrubbade med diskborsten - resultat = kalas (dock vet jag inte hur det gick med krabborna mm).

Nu när jag lagt tillbaka stenarna ställde ja dem aningen annorlunda och den översta sticker upp ca 1,5 cm ur vattnet, påverkar det stenen på något sätt eller kan jag ha det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det sådana djur eller har jag stirrat för många timmar på en stenhög och slutligen blivit galen?

He He.. Alla har vi väl samma problem.. :).. Om djuret finns eller inte får någon mer kunnig svara på men ett tips är att skaffa en god fotölj som man kan sitta i eller en tubkikare vid soffan i vardagsrummet så frugan kan få tro att man är social.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som åtminstone två av krabborna överlevde diskborsten. Försökte ta kort på en av dem men man kan bara se den med lite fantasi.(sitter inne i hålet men man kan se benen.)

Någon snigel av något slag försökte också fotas.( väldigt liten ).

Plus en bild på stenhögen efter skrubbning.

Lägger upp det iallafall.

Trevlig helg.

post-2195-14468912508751_thumb.jpg

post-2195-14468912508877_thumb.jpg

post-2195-14468912508997_thumb.jpg

post-2195-14468912509121_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...