Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack, ändrar nu.

Nope ingen bekant som kan ta bättre bilder tyvärr.(ingen tycker att det är tråkigare än jag att bilderna blir skit)

När jag blev intresserad av saltvattensakvarium tyckte jag att det var intressant att läsa här på forumet speciellt i nybörjarspalten om vad som händer under uppstart, vad som kan följa med i LS´n osv.

Så när jag väl drog igång mitt nano bestämde jag mig för att dela med mig av mina upplevelser och funderingar.

Tänkte att kanske sitter det någon annan nybörjare där ute och undrar över samma saker som jag och tycker att det är roligare att läsa om det finns lite bilder till, även om de är dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dåliga bilder är mycket bättre en inga alls! H8RED vi uppskattar alla dina bilder

tror nog alla tycker det är jätte kul att se på det mest andra "saltisar" sysslar med

själv har jag en väldigt fin kamera och foto är en annan stor hobby , dock ska jag nog köpa mig ett macro filter också för det mesta i akvariet är väldigt litet

fortsätt det bra jobbet! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite updatering bara.

En av mina krabbor som följde med stenen har kolat vippen så jag bestämde mig för att ge de två kvarvarande lite sällskap i form av 4 st små sniglar, 2 st mini eremiter samt en väldigt liten sandvändande stjärna.

Snacka om att de gör ett bra jobb! Rensar duktigt bort högre alger så att macroalgerna syns och växer (lämnar dock en hel del avföring efter sig men den får stjärnan vända sönder.)

Ska peta i några mjukisfraggar om ett par veckor och då blir det nog ett par räkor också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej H8red kul att du har släppt ner sånt, mina värden är väldigt fina nu efter ungefär 2 veckor / vattenbyte / 3 veckor planen va att göra ett halv-vatten byte och göra precis som dig skaffa en sandvändande sjöstjärna och sniglar eller eremiter jag e lite skeptisk till att ha båda frågan är bara vilken av dom ;)

vi vill ha bilder! :smiley9:

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matte.

Prova att ha båda delarna, om inte annat så har eremiterna både mat och husrum när de växer;) .

Mina eremiter har iallafall fult upp med allt annat än så länge.

Bilder kommer, har lånat ut kameran (skulle ha fått tilbaks den för 3 dagar sedan, (djä:censur:#a granne.) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en rödbenad eremit i mitt kar, han kan ligga still i tre dagar för att sen springa runt som en motherfaka o äta alger som det inte finns en morgondag. Intressanta djur... Sen min enda överlevande turbo gör skäl för namnet, den glider runt o har nu käkat ren en av mina tre stenar helt själv... fantastiskt.

Men mina två fiskar och putsarräka är duktiga på att skita.. Måste man suga upp skiten direkt eller räcker det med att man gör det en gång i veckan vid vattenbytet? nitrat e nu nere i nära 10 o nitrit nära 0,5 (spikade ett tag efter turbosar dött o ruttnat + igångsättande). Dock matar jag liite varje dag, kanske inte ska mata putsarräkan? han kanske har nog med godis på stenarna?

Då jag e frilansfotograf ska jag se om jag inte orkar slänga upp lite bilder på skapelsen : )

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräkan behöver matas om karet är litet. Är den väl matad bör den byta skal med 2 - 4 veckors mellanrum

/sorry måste fråga.../

har ett 40L med en Putsare och en salarias, räcker det att putsarn "äter salarias bajs" eller ska jag mata den? isåfall med vad? (den har ömsat 4-5ggr på 2,5månad och har ej matat den)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite nytt till burken igår.

En fisk, en räka, och en kollonianemon.

Lovade ju lite bilder så,,,,,

Det blev något konstigt med en av bilderna men klicka på länken så ska det funka(dessutom ska det ju vara till vänster och inte höger som kollonianemonen befinner sig).

post-2195-1446891255102_thumb.jpg

post-2195-1446891255119_thumb.jpg

post-2195-14468912551301_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert H8red! :wooow:

jag håller själv på att ackulimisera (stava?) 4 sniglar och 1 eremit just nu :)

dom ligger i påsen och äter alger från varrandras skal...dom är väldigt livliga för att

vara sniglar måste jag säga ;)

lycka till med djuren!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mathias.:)

Lycka till själv.

Nästa steg på färden är att försöka skaffa några småfraggar av några roliga mjuk-läderkoraller eller skivanemoner, så om det är någon i närheten av Nynäshamn som läser detta och vill bli av med något - skicka ett privat meddelande eller skriv här så kan vi kanske göra lite affärer.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt här och kände mig glad att stjärnpolypen började slå ut ordentligt och tänkte att jag går och käkar och fixar lite så har den nog slagit ut helt om ett par timmar när jag kommer tillbaka.:)

När jag kommer tillbaka vad får jag se? Jo en Marodör!

Tyckte det var lite roligt bara.

Trevlig helg på er.

post-2195-14468912554788_thumb.jpg

post-2195-14468912554908_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena H8red, hur är det med din räka? är han en liten fegis som alla eldräkor? vad matar du han med? äter han?

jag har en likadan som där polyp korall som du har en liten liten en som håller på och slå ut ;)

min andra korall slog ut nästan direkt :x

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mathias.

Ja räkan är blyg som attan, gömmer sig mest bakom stenarna men sticker fram huvudet då och då.:sur:

Ja han käkar artemia när det blåser in bakom stenen han för tillfället gömer sig bakom.

Om du har en likadan liten stjärnpolyp som jag och den är från korallrevet så är det nog andra halvan av den som bröts av när jag köpte min.(tyckte den var lite stor så Roger delade den åt mig).

Såg ej den korall som du hade köpt när jag var där, har de fått in nytt i slutet på veckan?:smiley17:

Bara en knäpp detalj - jag åker från Nynäshamn till Södertälje rätt så ofta bara för att gå på korallrevet, för 10 år sedan bodde jag i tegelkåken närmast butiken, till höger mittemot Skogshöjd (ingången till Olgas) och var aldrig in i butiken.:snurrig: .

Hoppas allt funkar bra för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej va bra då är det inte bara min, han e blyg som attan.. stoppade ner lite artemia förut man såg verkligen att han ville springa ut å plocka med höll sig endå och stannade bakom stenen

Jasså va lustigt med polypen jo jag tog bara en väldigt liten bit jag vet att dessa kan sprida sig om ohyra,

så jag tog bara en pytte bit å har en liten ö mitt ute i sanden, den andra korallen ja köpte är väldigt fin den slog ut nästan direkt efter ja stoppa i den, och polypen är påväg ut nu också!

jasså du har bott här med ;) jag bor ner mot gatan närmre den stora korsningen där nere vid Ica affären :)

allt funkar toppen här , bara nått vitt som har satt sig på en av mina sniglars skal ja vet inte vad det kan va...

gör mig lite orolig.. snigeln lever ju iaf och så men man blir fundersam

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang krabban som jag trodde dött så hadde Stig så klart rätt, det är fortfarande 3 st krabbor i karet och nu har de andra också ömsat.

Några andra observationer : det har dykt upp en ny liten snigel, undrar om det är en bäbis till de jag köpte eller om den har kommit ur stenen?

Det har också dykt upp massor av små,små vita djur som far omkring (alldeles för små för att fota eller att se vad det är, sitter ofta på rutan. Har sett några större tidigare och jag tyckte att de påminde om vita gråsuggor, mycket snabba - vad kan det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...