Gå till innehåll

Pricksjuka


Rekommenderade inlägg

Efter att ha köpt in 6st Anthias för en vecka sedan har jag märkt att mina kirurger fått massor med prickar!!(Anthiasarna ej prickiga)

Dom är pigga och äter ordentligt ändå. Har trotts allt kört med UV (40w lifeguard) hela tiden.

Frågan är om UV t börjar tappa kraften kanske

.

Har hört att man kan fånga upp och sötvattensbada fiskarna i 3-4 minuter för att döda parasiterna.

Någon som har erfarenhet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5-6 dagar efter Anthiasarnas hemkomst bröt det ut på kirurgena!!!

Kopplade in en extra "damm UV" för någon dag sen. Knappt några prickar kvar nu!!

Föresten , en Anthias dog... den fick ett hemskt sår på huvudet... :(

Har nog hittat orsaken! Hittade den här.... hade kommit ner i överrinningen :)

post-1443-14468912504908_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Den är kvar i överrinningshörnet! Den har byggt ett bo av svampdjur och sjöpungar +detrius som finns där!

Det är bara ett litet hål där man ser hanns ansikte titta fram i!

Jag har försökt mata honom med räkkött men han tar det inte när jag ser på. Har äver retat honom med en plastpinne. Då boxas han så det hörs ut genom 15mm glas. men han är bara ca 35mm lång!

Frågan är om den kan bli större???

Ja vill inte döda honom, trotts att han tog kål på anthiasen är han riktigt cool. Men kanske skall jag göra mej av med honom....iallafall. kanske ta med honom på fraggbytarträffen? ... hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ska aldrig säga aldrig, men det är nog mer undantag än regel. Beror på hur skadan på fisken såg ut... Om det nu var mantisen så var det i försvarsyfte för en mantis av den storleken överfaller inte en anthias.

Tas det lugnt och metodiskt kan jag handmata min peacock på 14 cm utan problem. Kruxet är att den inte får känna sig trängd.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...