Perk Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Hej!Jag tänkte borra botten på mitt akvarium men lyckas inte hitta några rörgenomföringar. Vad brukar de kallas och hittar ni dem i akvarieaffärer eller i bygghandeln?Sen var det diametern, har på forumet hittat länkar till hur man räknar ut diametern baserat på vilket flöde man ska ha. Tyvärr verkar dessa vara för gamla, nån som har tips. Returen hade jag tänkt skulle vara mellan 1000 och 2000 l/h. Sen hade jag eventuellt tänkt att låta returen gå till baka genom överrinningsröret.MvhPerFörtydligande, jag är ute efter att kunna räkna ut rördiametern baserat på det flöde jag vill ha. Citera
Saxmark Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Finns hos en hel del internetshopper.. Inte för att favorisera nån men här är ett exempel.. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=14748Finns billigare om man letar runt.. Men detta är bara ett tips så du vet vad du letar efter.. Citera
wrang Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Info från Aquaristic.net20mm rör 27mm hål25mm rör 34mm hål32mm rör 43mm hål40mm rör 55mm hål50mm rör 64mm hål63mm rör 75mm hål Citera
Perk Postat 19 februari 2006 Författare Postat 19 februari 2006 Hur vet man hur stort flöde rören klarar? Citera
wrang Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Det hela beror på hur många krökar upp eller ner man har men ha så stora krökar för att minska motståndet är en bra regel Citera
Ahab Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Nu blir ju jag osäker. Har hört och läst överallt att 50mm genomföring skall ha 63 mm hål. Lämnar mitt kar till borrning imorgon. Det kanske inte spelar någon roll, men ändå. Citera
Perk Postat 19 februari 2006 Författare Postat 19 februari 2006 Ahab, om du fått tag på en genomföring så bör ju leverantören kunna ge dig exakt mått. Det Wrang visar gäller förmodligen för ett visst märke, det kan säker finnas vissa variationer.Wrang, men det borde väl finnas lite tumregler... för 1000 l/h krävs den diametern tex och sen får man öka med hänsyn till krökar osv. För min del tänkte jag nog spola kröken och köra rakt ner i sumpen. Om det nu inte finns uppenbara nackdelar med det? Citera
Magnus Johansson Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Här har du en adress som jag tycker har bra priser och utbud.http://shop.carlen.biz/ Citera
stigigemla Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Kan du få 64 mm hål så ta det. Gängan är 2 och en halv tum men när det är gjort i plast blir det ofta litet övermått. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.