Gå till innehåll

Hitta rörgenomföring och diameter?


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte borra botten på mitt akvarium men lyckas inte hitta några rörgenomföringar. Vad brukar de kallas och hittar ni dem i akvarieaffärer eller i bygghandeln?

Sen var det diametern, har på forumet hittat länkar till hur man räknar ut diametern baserat på vilket flöde man ska ha. Tyvärr verkar dessa vara för gamla, nån som har tips. Returen hade jag tänkt skulle vara mellan 1000 och 2000 l/h. Sen hade jag eventuellt tänkt att låta returen gå till baka genom överrinningsröret.

Mvh

Per

Förtydligande, jag är ute efter att kunna räkna ut rördiametern baserat på det flöde jag vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab, om du fått tag på en genomföring så bör ju leverantören kunna ge dig exakt mått. Det Wrang visar gäller förmodligen för ett visst märke, det kan säker finnas vissa variationer.

Wrang, men det borde väl finnas lite tumregler... för 1000 l/h krävs den diametern tex och sen får man öka med hänsyn till krökar osv. För min del tänkte jag nog spola kröken och köra rakt ner i sumpen. Om det nu inte finns uppenbara nackdelar med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...