Gå till innehåll

På gång med nytt akvarium, osäker vad jag ska välja


Manks

Rekommenderade inlägg

Dåså. Då ska man flytta lite större om en vecka och både lite mer i plånboken och lite mer utrymme sätter fart på fantasin.

Jag vet dock inte vad jag ska ha för akvarium, men som det diskuterats i andra trådar så kan det vara lite roligt med en annan form på akvariet. Jag vet dock ej riktigt hur stort akvarium jag ska ha. Jag hittade det här på blocket, vad tror ni om att göra ett saltvattensakvarium av det?

http://www.blocket.se/vi/7357495.htm?ca=15_s

Det är ju bara 45 högt, men å andra sidan är det fyrkantigt vilket gör att jag inte behöver så stark belysning i kombination med att det är fyrkantigt. Kanske räcker med en MH +t5? Problemet är ju att det är oborrat, ska man limma en hörna för skummare/överrinning etc eller ska man ge sig på att försöka borra och sätta in en sump?

EDIT: SÅg nu att det var limmat med vitt silicon, kan det ställa till med problem?

JAg vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, men nån ände måste jag ju börja i alla fall. Så jag hade nog tänkt köpa akvariet först och sen bestämma utrustning efter plånbok och vad som dyker upp på guiden. Ingen brådska här inte.

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ju lobba för detta akvariet eftersom det är i stort sett samma mått (5 cm lägre) som det akvariet jag väntar på. Jag planerar att ha avrinningen i mitten och en revpelare runt om. Ska ha det fristående så att jag kan njuta av det från alla håll.

Det fanns någon tråd nyligen om transparent silikon och möjligheten för kalkalger att få tillräckligt med ljus från MH:n för att kunna växa under och i förlägningen orsaka läkage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst funkar det att använda det som saltkar, vitt silikon ska inte vara några problem med om det är limmat efter konstens alla regler.

Har du ingen brådska och plånboken är styrande så ska du nog leta efter att köpa ett komplett saltkar, billigare än så går det inte att komma undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att hitta ett komplett kar som faller en i smaken vad det gäller mått och utrustning.

jag letade efter ett färdigt kit först..

men sen bestämde jag mig för att konvertera mitt sötvattenskar, började kolla annonser här på guiden och höra med bekanta som höll på med salt och tillslut hade jag skrapat ihop all utrustning jag behövde till ett rimligt pris.

då var det bara att sparka ut mina malawi ciklider och påbörja konverteringen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåså. Då ska man flytta lite större om en vecka och både lite mer i plånboken och lite mer utrymme sätter fart på fantasin.

Ingen dålig kombination. Har du funderat ut hur du vill ha lgh möblerad eller ställer du in akvariet först och låter tjejen möblera sen? Kan du komma åt och se på akvariet från alla håll är det ju asläckert med ett kvadratiskt!

Lycka till med flytten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem har sagt något om en tjej ;)

Ska bo med två kompisar i en fyra, men det är mitt kontrakt så de får vackert rätta sig efter min pipa. Moahahahaha.

Skämt åsido får jag nog vänta lite. de ska måla om lite i lägenheten fick jag reda på idag så jag väntar nog till det är klart, fast akvariet kan man ju skaffa ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...