76puh Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Jag funderar på om det går att laka ur död levandesten i sötvatten. Om det går, är det något jag behöver tänka på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Litteraturen föreslår kokning i 30 min (måste lukta rejält) och natriumhydroxidbad (kaustiksoda), följt av lakning i sötvatten. Hm... vi hade en tråd uppe om detta nyligen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Det är livsfarligt att koka levande sten. Det finns ett antal trådar på Reef Central och Reef2reef om detta. Men ett natriumhydroxidbad är bra. Ett par dagar i vatten med propplösare från ICA rensar bra. Det luktar inte gott så gör det utomhus om några månader. I vardagsamerikanskan betyder cooking både koka och tillaga - även kallt som tapas eller sushi och detta är väl orsaken till missförstånden.. Är det torr sten du köpt i affär innehåller den inte så mycket dött utan går bra att laka ur med vattenledningsvatten och startbakterier. Lägg stenen i en bytta med en liten pump och så mycket vatten att det täcker stenen och lite startbakterier. Efter några dagar blir det skinn på vattenytan eller börja lukta och då byter man allt vatten. Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen. Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen. Går det mer än en vecka utan byte är stenen färdig. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 OK, det är för risken med palytoxin man inte ska koka. @stigigemla - finns det andra skäl förutom detta (och det uppenbara att det är opraktiskt och luktar)? Här är tråden om kaustiksoda: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Vibrio är en av de vanligare bakterierna i akvarier och den skulle inte jag vilja ha i andningsvägarna. Tål den kokning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Inte många mesofila bakterier som överlever kokning. De flesta klingar av vid kring 50 grader C, de envisa rackarna t ex Legionella uppåt 70 grader C. Sen finns det ju termofiler också men de har sällan en påverkan på vår fysiologi. Annars har jag inte funderat på bakteriesmitta från akvariet. Finns det ens höga halter av humanpatogener i våra kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
76puh Postat 3 februari 2019 Författare Dela Postat 3 februari 2019 Jag har köpt en stor ny död sten (pukani) i butik, så det är inte massor med skräp i. Så jag tror jag gör på stigigemlas vis utan kokning och kemikalier. Tusen tack för snabb hjälp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 februari 2019 Dela Postat 3 februari 2019 Det är väl vibrio som skall ha orsakat blodförgiftning i några fall. Och kanske, kanske stafylokockliknande sår ibland. Fisktuberkulosen finns i salt och den kan smitta människor men det är väl mest sötvattensvarianten? Vi har nog haft ett par milda cyanoförgiftningar också. Vi har några här på guiden som är allergiska mot t.ex Euphyllia. Annars är det väl giftiga djur som är det största problemet. Själv är jag allergisk mot sötvattens grön cyano men de salta variantern jag har reagerar jag inte på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hank61 Postat 21 oktober 2021 Dela Postat 21 oktober 2021 On 2019-02-03 at 19:02, stigigemla skrev: Det är livsfarligt att koka levande sten. Det finns ett antal trådar på Reef Central och Reef2reef om detta. Men ett natriumhydroxidbad är bra. Ett par dagar i vatten med propplösare från ICA rensar bra. Det luktar inte gott så gör det utomhus om några månader. I vardagsamerikanskan betyder cooking både koka och tillaga - även kallt som tapas eller sushi och detta är väl orsaken till missförstånden.. Är det torr sten du köpt i affär innehåller den inte så mycket dött utan går bra att laka ur med vattenledningsvatten och startbakterier. Lägg stenen i en bytta med en liten pump och så mycket vatten att det täcker stenen och lite startbakterier. Efter några dagar blir det skinn på vattenytan eller börja lukta och då byter man allt vatten. Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen. Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen. Går det mer än en vecka utan byte är stenen färdig. Såg denna tråd nu ikväll. Jag är på g med att starta en ny burk med salt, RSM170. och köpt död sten, så min fråga är att är det ett måste att laka ur den stenen innan den sätts ner i stor burken eller kan man skölja ur den med rinnande vatten i hink ett gäng ggr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 22 oktober 2021 Dela Postat 22 oktober 2021 Det beror på hur mycket dött biologiskt som finns i stenen. Marco rocks exempelvis brukar man inte behöva laka då man bryter fram dem från urtida rev som idag ligger begravda under jord. Är det sten som en gång varit levande påväxt på under de senaste hundra till tusen åren så behöver du högst sannolikt laka den. Hur hög utsträckning beror såklart på hur mycket dött det är i och på den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 23 oktober 2021 Dela Postat 23 oktober 2021 Tog över 20-30 kg sten som gått hemma hos min mamma. Vet ju att det funnits krabbor i den stenen tidigare, Har gått i ett mörkt kar med cirkulation ett par månader, men i veckan tömde jag karet på saltvatten och hällde i sötvatten istället. Tänkte byta vatten 2 gånger / vecka osv. Behöver man något medel för att snabba på det eller är det ett ok sätt att köra vidare på. Luktar inte så farligt just nu iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 oktober 2021 Dela Postat 24 oktober 2021 Startbakterier är bra. Och mät fosfatvärdet i vattnet som stenen varit i några dagar. Sten från nerlagda kar innehåller ibland väldigt mycket fosfat. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oscarhaglund Postat 5 januari 2022 Dela Postat 5 januari 2022 Men varför behöver man laka stenen om det bara är för de döda organismernas skull? Varflr använda syra? Blir det inte i princip att starta upp en kvävecykel om man dumpar ner det i en tunna med vatten? jag frågar eftersom jag också har en massa sten som ska ner i mitt första akvarium nån gång i år Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 januari 2022 Dela Postat 6 januari 2022 Syra är onödigt att använda. Natriumhydroxiden hindrar att reser av giftiga knappar eller oönskade koraller överlever. Natriumhydroxiden hjälper också till att minska fosfatmängden i stenen. När man gjort några 100% vattenbyten räcker koldioxiden i luften till att blida kolsyra som sänker pH tillräckligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.