Gå till innehåll

Mollyhotell med lite moddning


kajo

Rekommenderade inlägg

Tja, efter lång tid av informationsinhämtning så är det äntligen dags att starta salt. Jag skulle väl egentligen vilja starta större, men jag har tyvärr inte plats. Hursomhelst så blev det ett mollyhotell i alla fall. 85 l till att börja med. Égentligen så har jag varit sugen på detta sedan jag var barn. Varje gång min mor var och handlade på ett köpcentrum utanför Gävle så stod jag som förhäxad och beundrade ett fish-only-saltkar på zoobutiken. Nu efter 36 år så slår man till. Nästa Porsche antar jag...:-).

Karet kom välförpackat med bussgods från leverantören tillsammans med div. tester, en maxi-jet 1200 (!) (av någon anledning 1100 l/h) och salt.

/Kalle

post-1437-14468912521157_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Förmodligen är det som följer inga nyheter för många men det kan kanske för vissa vara intressant.

Mollyhotellet har c.a yttermåtten (b x h x d ) 44 x 50 x 50 cm. Vattenvolymen i själva huvudkaret är c.a (b x h x d) 43 x 42 x 37 cm. I bakkant finns ett "filterutrymme" med tre fack med sammanlagda måtten c.a (b x h x d) 42 x 34 x 8 cm.

Det medföljer akvariet ett antal filtersvampar, biobollar och kol samt en 1100 l/h pump (som visade sig låta ganska mycket så jag rekommenderar att man byter ut den. Enligt trådar på http://www.nano-reef.com så höjer också orginalpumpen tempen ganska mycket i karet.

post-1437-14468912521389_thumb.jpg

post-1437-14468912521475_thumb.jpg

post-1437-14468912521615_thumb.jpg

post-1437-14468912521709_thumb.jpg

post-1437-14468912521809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet, som är av glas med filterfack av plast, har en huv av plast med inbyggd belysning och kylfläktar (vanliga 12v datorfläktar, 50 x 15 mm).

I karet sitter vid leverans en 24w Power Compact T5 armatur som sitter under splash-guard av plast med en reflektor bakom. Jag köpte ytterligare tre power compact armaturer för att förstärka belysningen i karet. Tillsammans blir detta 96 w (1,13 w/l).

Power compact-rören är ca 30 cm långa. Rören är dubbla fast bara ett så att säga. De är alltså två parallella rör med ett litet sammanbindande rör mellan dem. De sätts i en och samma hållare (drossel?).

post-1437-14468912521881_thumb.jpg

post-1437-14468912521957_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I huven så sitter det som sagt en 24 w armatur, en strömbrytare, ballast, tändare, två st fläktar och en 12v likriktare till dessa. Vidare sitter det en reflektor och ett antal plastdistanser som ser till att alla prylar i huven sitter i jämvikt.

För att få plats med tre nya t5-rör var jag tvungen att flytta allt utom strömbrytaren längst bak i huven. Jag tog bort onödiga distanser och använde dessa för att göra nya distanser med dremeln för ballastens nya plast.

post-1437-14468912522167_thumb.jpg

post-1437-14468912522241_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en ny reflektor av högglanspolerat rostfri plåt. Först gjorde jag en mall av papper som jag markerade de befintliga distanserna i och använde denna för att skära ut plåten. Sedan borrade jag hålen för distanserna samt hålen för fästena för de nya armaturerna.

Jag använde popnit för att fästa fästena för armaturen. Jag tror inte att salt/rostfritt/aluminium är en bra kombination men det var i alla fall enkelt. Jag tror inte att det kommer in så mycket salt innanför splash-guarden så att det blir ett problem att nitarna rostar i alla fall.

post-1437-14468912522321_thumb.jpg

post-1437-14468912522394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här blev huven när de nya armaturerna satt på plats.

Nu sitter det två rör Triplus 14000k, ett rör 10000k (orginal) och ett rör daylight/blue 7000k/20000k.

Jag har nu beställt lite bättre och tystare fläktar. Inte för att orginalen låter mycket men jag tror att de kommer att slitas en del. Vissa vänder fläktarna men jag tror att de fungerar bättre med sug än tryck.

Jag har också som sagt bytt ut orginalpumpen mot en maxi-jet 1200. Bra mycket tystare.

Till de nya t-5 rören är det elektroniska ballaster som sitter på kabeln ca 80 cm från rören. Dessa har jag satt på väggen bakom akvariet.

post-1437-14468912522473_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet fyllt med osmosvatten och salt. Ingen belysning men däremot värmare och cirkulation. Nu kommer jag att avvakta ca en vecka sedan blir det ls-inköp.

Mina planer är att starta akvariet med ls om ca en vecka. Jag vill låta vattnet gå i cirkulation en stund för att stabiliseras. Sedan är det dags... Jag skall ha bottensubstrat från början, korallsand, så vit som möjligt. Om det är någon hyfsat nära Gävle som kan tänka sig att skänka en näve bottensubstrat för att ympa mitt kar så är jag mer än tacksam. Jag skall starta som sagt med ls och en bladalg typ caulerpa för att konkurrera med lägre alger. Det som återstår att införskaffa är en skummare. Är det någon som vet måtten på en maxi-skim 150? Jag funderar också på att göra en diy-skummare av en PET-flaska typ Stigigemla. Vi får se vad det blir... En skummare blir det i alla fall i samband med introduktion av ls.

Skaplig match på söndag att se fram emot i alla fall!!!!!

post-1437-14468912522561_thumb.jpg

post-1437-14468912522643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt. Det är alltså T5-rören från interpet du kör med eller? Och det var ett sånt det satt i från början? På PWSS står det att det är 11W ljus med, men det är alltså tokigt?

Kan tänka mig att det blir ganska varmt, även med fläktarna. Men vi får se... Skall du satsa på någon skumning? Ytterligare cirkulation?

Ser mycket fram emot fortsättningen och mycket bilder såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu han du svara på en del medan jag skrev :) Men frågan om lysrören och cirkulationen kvarstår. Sen undrar jag också hur du skall göra med avdunstat vatten? Manuell påfyllning? Kör du med osmos?

Det lär inte hända mycket med vattnet i form av stabilisering innan din LS har kommit in. Så länge det har fått blanda ordentligt lär det inte vara någon mer skillnad efter en vecka än efter en dag. Skumning rekommenderas dock varmt i samband med LS.

Någon påhängsskummare kanske skulle funka? Men den skulle förstås synas bakom akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GusavF: Jag har testkört karet med sötvatten i tre dagar och tempen stiger till max 24 gr. Iofs vinter men skulle det vara problem får jag kyla det. Beträffande cirkulation så har jag som sagt bytt ut orginalpumpen mot en maxi-jet 1200, dvs, byter vattenvolymen 14 ggr per timme så det borde räcka. Japp jag kör med interpetarmaturen. Väldigt smidiga faktiska. och det var ett sådant det satt i från början. 24w. Jag blev också glatt överaskad. Men det innebar problem också naturligtvis, plats framförallt...:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt intressant absolut, jag trodde absolut karet skulle va för litet för skummare... men det kanske finns en lösning endå jag har gluttat lite på Aqua Medic Miniflotor men ja vet inte hur mkt plats det skulle ta med luftpump och allting vet inte om det är värt det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GustavF: Jag kör med osmos. Jag kommer till att börja med att fylla på dunstat vatten manuellt. När det gäller huruvida salt + vatten bör stå några dagar och "goa till sig" så är jag absolut av den uppfattningen att om man blandar vatten och ett hundratal olika metallsalter och sedan syresätter detta så tar det en stund innan alla kemiska reaktioner har avstannat.

Matte54: Det finns absolut plats för en liten skummare i de bakre filterfacken.

Halogen: e-akvariet.dk

/Kalle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kajo, tycker du skall satsa på en påhängsskummare.. Hade en från Aquarium Systems till mitt molly.. Såg helt naturlig ut att det satt på sidan..

thumb_CIMG0001.JPG

:wooow: Detta var en mycket snygg lösning. Jag gillar hela lösningen från bänk till skummare och LS. Smakfullt.

kajo: Ser fram emot att se hur ditt projekt löper vidare. Men du har sysslat med saltvatten förut med väll? Du värkar kunnig för att vara nybörjare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tittat lite på hur man ska kunna få plats med en intern skummare i t.ex biobolls facket.(Om man tar bort dom såklart) men t.ex AM Miniflotor är för hög.. då skulle man behöva klippa hål i taket så skummarkoppen får sticka upp visst det går väl men... hmm

http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/products_id/80

kikat lite på denna, den är precis så man man kan få plats med den under locket utan problem, och den ska nog kunna gå att få in på bredden men jag förstår inte riktigt hur uppbyggnaden ska va och vart man ska ha luftpump osv... skulle va intressant att se skummaren "inkopplad"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...